Ik zit er toch nog steeds over na te denken om mijn bovenste motorsteun te gaan vervangen op mijn S60.
De huidige die er reeds vanaf aankoop op zit lijkt mij nog een vrij nieuwe. En ik kan ook geen scheurtjes ontdekken in het rubber.
Echter, steeds als ik de motor uit zet voel ik nog een kleine schok en is er een bonk geluidje hoorbaar. Niet heel erg, maar toch.
Gekke is, als ik de motor koud start, deze 5 minuten laat lopen en dan weer uit zet is er geen schok of bonk geluid waarneembaar.
Misschien is het zo dat na een lange rit het rubber erg warm wordt en er daardoor meer speling gaat optreden in de bovenste motorsteun? Het is een gedachte die opkwam bij mij.
Ook als ik na de koude start de keuzehandel van de automaat in de R of D zet is er geen schok waarneembaar. Na een lange rit en de motor dus goed op temperatuur is dit wel het geval. Ligt het er dan misschien ook weer aan dat het rubber zachter is geworden door de warmte en er meer speling op de bovenste motorsteun zit?
Overigens, de onderste baksteun heb ik een paar maanden geleden al vervangen door een nieuwe. Daarvoor was met het afzetten van de motor een ferme bonk/klap hoorbaar. Na de installatie van die nieuwe onderste baksteun werd de bonk een behoorlijk stuk minder maar dus nog niet helemaal verdwenen.
Overigens heb ik onder het rijden geen trillingen in het interieur.
Nu weet ik dat er 2 types bovenste motorsteunen te koop zijn.
Het oude type met een rond rubber die ik er nu ook in heb zitten: https://www.motointegrator.de/…tein-19886
En het nieuwe type met een vierkant rubber: https://www.motointegrator.de/…4-130-0002
Mij valt op dat bij alle Volvo's V70 en S60 die uitgerust zijn met dat vierkante rubber ik geen schok waarneem bij het afzetten van de motor of het plaatsen van de automaathandel in D of R
Die Volvo's die ik heb getest met het oude type bovenste motorsteun laten wel een schok voelen bij het afzetten van de (warme) motor of het plaatsen van de automaathandel in D of R bij warme motor.
Kan het zijn dat dat nieuwe type bovenste motorsteun zoveel verschil maakt? Dat deze minder speling krijgt wanneer het rubber warm wordt?
Ergens moet er toch een reden zijn waarom Volvo het ontwerp van deze motorsteun heeft veranderd.
Als dit nieuwe type motorsteun stugger zou zijn, geeft deze dan ook meer trillingen door in het interieur?
De ronde steun doet dit volgens mij niet en is zeer soepel.
De huidige die er reeds vanaf aankoop op zit lijkt mij nog een vrij nieuwe. En ik kan ook geen scheurtjes ontdekken in het rubber.
Echter, steeds als ik de motor uit zet voel ik nog een kleine schok en is er een bonk geluidje hoorbaar. Niet heel erg, maar toch.
Gekke is, als ik de motor koud start, deze 5 minuten laat lopen en dan weer uit zet is er geen schok of bonk geluid waarneembaar.
Misschien is het zo dat na een lange rit het rubber erg warm wordt en er daardoor meer speling gaat optreden in de bovenste motorsteun? Het is een gedachte die opkwam bij mij.
Ook als ik na de koude start de keuzehandel van de automaat in de R of D zet is er geen schok waarneembaar. Na een lange rit en de motor dus goed op temperatuur is dit wel het geval. Ligt het er dan misschien ook weer aan dat het rubber zachter is geworden door de warmte en er meer speling op de bovenste motorsteun zit?
Overigens, de onderste baksteun heb ik een paar maanden geleden al vervangen door een nieuwe. Daarvoor was met het afzetten van de motor een ferme bonk/klap hoorbaar. Na de installatie van die nieuwe onderste baksteun werd de bonk een behoorlijk stuk minder maar dus nog niet helemaal verdwenen.
Overigens heb ik onder het rijden geen trillingen in het interieur.
Nu weet ik dat er 2 types bovenste motorsteunen te koop zijn.
Het oude type met een rond rubber die ik er nu ook in heb zitten: https://www.motointegrator.de/…tein-19886
En het nieuwe type met een vierkant rubber: https://www.motointegrator.de/…4-130-0002
Mij valt op dat bij alle Volvo's V70 en S60 die uitgerust zijn met dat vierkante rubber ik geen schok waarneem bij het afzetten van de motor of het plaatsen van de automaathandel in D of R
Die Volvo's die ik heb getest met het oude type bovenste motorsteun laten wel een schok voelen bij het afzetten van de (warme) motor of het plaatsen van de automaathandel in D of R bij warme motor.
Kan het zijn dat dat nieuwe type bovenste motorsteun zoveel verschil maakt? Dat deze minder speling krijgt wanneer het rubber warm wordt?
Ergens moet er toch een reden zijn waarom Volvo het ontwerp van deze motorsteun heeft veranderd.
Als dit nieuwe type motorsteun stugger zou zijn, geeft deze dan ook meer trillingen door in het interieur?
De ronde steun doet dit volgens mij niet en is zeer soepel.