Welke dopsleutelset?

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Welke dopsleutelset?

· 
Posted: 01.01.2017 - 21:05  ·  #16
Quote door StefanCJ

Gedore, Hazet, Snapon, Stahlwille zijn erg mooi en goed, maar voor de hobby gewoonweg heel erg duur.

Goed gereedschap kost geld.
Niets zo vervelend als dat er tijdens het sleutelwerk iets kapotgaat.
Je moet de deur uit en dan kun je alsnog fatsoenlijk spul gaan kopen.
Dan loop je nog het risico dat je iets kapot draait aan hetgeen je aan zit te sleutelen.
Ik heb gereedschap van Belzer (oude serie en niet kapot te krijgen), Gedore, Knipex (alle tangen) en Wera.
Heb het meeste al vrij lang en nog nooit problemen gehad.

En te duur ?
Je kunt het ook verdelen.....
Eerst een set sleutels, dan ratels en vervolgens de doppen, tangen etc.
Op deze manier is het goed te doen en je hoeft geen 2e keer.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 21:53  ·  #17
Ben t met bigdog eens. Vandaar mijn advies smoostools. Zit tussen mannesmann en de grote merken in. Mannesmann vind ik de pasvorm niet goed genoeg van. En ratels 24-tands??? Wil minimaal 72-tands. Gearwrench heeft mooi 84/120-tandsspul voor schappelijke prijzen (via ebay, niet in europa te koop).

Ook sonic en forcetools hebben mooi spul maar beide behoorlijk aan de prijs.

Ik gebruik zelf t meest mn 3/8 set van husky (huismerk van home depot waar mn broer werkt) of se 3/8 van smoos. Met de flexhead ratels van gearwrench.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 00:00  ·  #18
Onlangs vanwege de prijs een keer afgestapt van mijn principe alleen goed gereedschap: een slagmoersleutel van Mannesmann gekocht. De kwaliteit was daarvan echter zo slecht en het gewicht zo hoog, dat ik deze maar weer ingeruild heb voor een van Hazet

"De vreugde van een lage prijs duurt maar kort, de vreugde over goed gereedschap is blijvend".

Het is waar, er zijn meer goede merken naast de toppers, zo is Carolus een goed alternatief als je geen speciale eisen hebt.
Goede kwaliteit, maar wat minder keus in assortiment.

Voor het kleinere werk kan je soms wel volstaan met wat goedkoper gereedschap, omdat daar minder kracht op komt te staan.
Maar kritisch gereedschap zoals een momentsleutel, nooit goedkoop nemen. Als die niet meer te vertrouwen is, wat heb je er dan nog aan?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 06:56  ·  #19
Kan alleen maar bevestigen wat iedereen al zegt; goed gereedschap is gewoon duur. (geloof me dat ik hier alles vanaf weet want sleutel zelf alleen met Snap-On gereedschap) maar de vraag is of je dit nodig hebt. Als hobbyist die af en toe eens een keer sleutelt is bijvoorbeeld Snap-On echt overdone en niet te betalen.

Sleutel je niet zo veel en wil je toch goed spul hebben is bijvoorbeeld Kraftwerk en Tengtools erg goed net zoals Bahco en Smoos. Die zooi van Stahlwille en Mannesman heeft mij nog nooit kunnen bekoren en is in mijn ogen troep (sleutels die open buigen, doppen die met de handratel afbreken, etc.). Wil je wat duurder dan kom je al snel in Hazet, Facom, Gedore en dat soort merken uit.

Sonic, wat o.a. bij de Brezan te koop is, is echt bagger en kun je beter vanaf blijven. Het is niet voor niets dat de mensen van de Brezan je liever Stahlwille willen verkopen als Sonic (en zelfs dat vind ik slecht, zie boven)

Zeker met een doppenset kan ik je alleen maar het advies geven om een goede set te kopen met een goede ratel, waarbij 72 tands echt het minimum is. Beter om meteen 80 tands te kopen. De 120 tands zijn erg leuk om mee te werken, maar kunnen niet zoveel hebben qua kracht. Bij slecht gereedschap (wat open buigt en/of scheurt, etc) zul je vaak pleisters moeten gaan zoeken omdat weer het behang van je klauwen eraf ligt. Kan denk ik niet de bedoeling zijn van het geheel.

Ben wel erg benieuwd wat je nu uiteindelijk gaat aanschaffen overigens.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 08:23  ·  #20
Ik kan uit eigen bevinding Gedore aanbevelen,dat heeft in mijn ogen een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik gebruik Gedore dan ook zowel op mijn werk als privé.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 10:02  ·  #21
Ik heb alles besteld bij Datona. Prima spul en pijs was ook perfect. Ze hebben veel aanbiedingen, dus even in de gaten houden. Als je meer wilt bestellen ff bellen, dan kan je vaker een 'prijsje' bedingen
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 10:03  ·  #22
Op iedere set is natuurlijk wel wat aan te merken. Zo was Facom vroeger erg goed, maar zowel de doppen als steeksleutels zijn erg slecht geworden en buigen open. Idem voor Stahlwille. De ringratels van Facom zijn daarintegen weer helemaal top en echt goed. Sterker nog heb beide liggen, complete sets van Facom en Snap-On en doet niet onder voor elkaar. Snap-On steeksleutels en remleidingsleutels buigen absoluut niet Open, ook niet als ze mishandeld worden met een luchttol
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 10:14  ·  #23
Ik begrijp de ervaringen van sommige met stahwille niet echt. Ik probeer vaak genoeg mijn steek-ringsleutels en doppen etc te "verkrachten" maar tot op heden enkel nog maar gelukt met een dopje 14. Deze had ik op 3 lange verlengers toen deze pas scheurde. De desbetreffende bout was nog onbeschadigd. De dop werd natuurlijk kosteloos vervangen.
Ik heb hele goede ervaringen ermee gelukkig. De slechtere ervaringen komen bij mij van Sonic, Smoos, tengtools etc.
Wel heb ik een wonderbaarlijk goed merkloos klein doppensetje met bitjes etc die ik altijd in mn auto heb liggen. Dit setje is al meer dan 15 jaar oud en is net zo behandeld als de rest van mn gereedschap, het krijgt flink op zn donder soms. Maar hiervan is nog nooit wat stukgegaan.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 11:38  ·  #24
Quote door PDJ

Ik begrijp de ervaringen van sommige met stahwille niet echt. Ik probeer vaak genoeg mijn steek-ringsleutels en doppen etc te "verkrachten" maar tot op heden enkel nog maar gelukt met een dopje 14. Deze had ik op 3 lange verlengers toen deze pas scheurde. De desbetreffende bout was nog onbeschadigd. De dop werd natuurlijk kosteloos vervangen.
Ik heb hele goede ervaringen ermee gelukkig. De slechtere ervaringen komen bij mij van Sonic, Smoos, tengtools etc.
Wel heb ik een wonderbaarlijk goed merkloos klein doppensetje met bitjes etc die ik altijd in mn auto heb liggen. Dit setje is al meer dan 15 jaar oud en is net zo behandeld als de rest van mn gereedschap, het krijgt flink op zn donder soms. Maar hiervan is nog nooit wat stukgegaan.

Ik heb in 2000 ook een Stahlwille kar (gevuld) gekocht. Rib uit mijn lijf, maar is voor mij perfect spul. Ook ik heb 1 keer een dop kapot gehad (17mm) en die werd gewoon vervangen. No problem. Het kan zijn dat in de laatste 15 jaar er iets qua kwaliteit is gewijzigd, maar mijn set doet het perfect.
Heb daarnaast ook veel Snap-on, en dit is inderdaad wel weer slanker en waarschijnlijk ook beter. Voor het gereedschap dat ik incidenteel gebruik shop ik ook regelmatig bij HBM of Datona. Voor mij, als hobbyist, voldoet dit prima.
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 14:14  ·  #25
Mijn allereerste doppensetje was van Black en Decker gekocht voor 20 euro (3/8 en 1/4 ratel) en daar kreeg ik zonder problemen een krukaspoeliemoer op een Subaru er af zonder dat het stuk ging (met een pijp van een meter op de ratel :shame: ). Dit setje ligt nu in de auto als backup, alleen heb ik er niks aan omdat er geen dop 18 in zit :D . Dat is bij Subaru geen probleem, maar bij Volvo wel.

Ik haal nu al mijn gereedschap bij HBM. Ik sleutel 2-3x per jaar serieus en voor wat ik er mee doe is het meer dan voldoende. Ik heb een AOK doppenset en vind de pasvorm van de doppen op de moeren prima. Die set was iets van 70-80 euro. Alleen worden de doppensets standaard met een 36-kliks ratel geleverd terwijl ze ook 72-kliks los verkopen.

Ze hebben bij HBM ook Proxxon gereedschap. Wellicht had ik beter voor een Proxxon doppenset kunnen kiezen. Ik heb een Proxxon IB/E (een "dremel") om dingen mee te slijpen en die is echt perfect.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 15:16  ·  #26
Nog een opmerking m.b.t. het kopen van een complete set: Houdt er rekening mee dat niet alle sets de specifieke maten voor Volvo in de set hebben zitten.
Zo mist nog al eens steek- en ringsleutel 21, Dop 18. Net maten die je veel nodig hebt bij Volvo.
Verder: zorg dat je een goede set met Torx schroevendraaiers hebt, want waar bij andere merken inbus wordt gebruikt, doet Volvo hoofdzakelijk alles met Torx.
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 16:09  ·  #27
Nu we het toch over de doppen hebben, welke vorm is nu het beste? Zeskant vlak, met ronde kanten, met zes vlakken maar met inkeping, 12 kantig, etc etc?

Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 19:55  ·  #28
Dank voor alle reacties, ik ben weer een stuk verder in mijn zoektocht.
Ik zoek een kwaliteit tussen Gedore/Hazet/SnapOn en Mannesmann in

Ik wil in elk geval een setje 3/8" gaan kopen. En dan eventueel later nog een set 1/2" erbij. de 1/4" set van Stanley die ik heb voldoet prima voor het kleine werk

even een aantal opties op een rij gezet:

3/8" set van Beta: €150,=

3/8" set van Smoos: €69,=

3/8" set van Tengtools: €77,60

3/8" set van Carolus: €89,=

Ik neig er zelf het meeste naar om het setje van Beta te kopen, onder het mom van: koop het beste wat er voor je budget te krijgen is.
Wel vind ik het jammer dat er geen lange doppen bij zitten
Aan de andere kant trekken Smoos en Carolus me ook wel. Zijn iets gunstiger geprijsd en voldoen qua kwaliteit ook aan wat ik zoek.

Gelukkig hoef ik niet vandaag te beslissen :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 20:24  ·  #29
Smoes en carolus lijken heel aardig, zeker voor dat geld.
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 20:45  ·  #30
De ratel van Carolus lijkt mij een beetje aan de korte kant,vraag me af of dat prettig werkt.

Ik heb voor mijn momentsleutels losse doppen en verloopstukken gekocht van Smoos,tot nu toe is het me nog niet gelukt om die te slopen. :lol:

Selected quotes for multi-quoting:   0