Welke dopsleutelset?

staaf
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Welke dopsleutelset?

· 
Posted: 02.01.2017 - 22:56  ·  #31
ik heb 1/4, 3/8 en 1/2 sets, en ik moet eerlijk bekennen dat ik de 3/8 eerlijk gezegd bijna nooit meer gebruik. Je kan er de kracht niet opzetten wat wel kan bij 1/2 en je hebt de finesse niet van een 1/4 set.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.01.2017 - 23:08  ·  #32
Lange doppen gebruik ik zelf regelmatig, net even iets meer afstand en toch wankelt het niet zo als een verlengstukje tussen dop en ratel. Zelfs al handig bij de wielmoeren...
Deze setjes bekijkend zou ik zelf voor Carolus gaan als beginner, vanwege de compleetheid, maar qua kwaliteit zeker voor Beta. Ik heb 1 vervangingsdop van Beta en die is zóveel beter dan de rest (strak, chroom, roest niet) dus is wel minder kwantiteit maar meer kwaliteit. Voor de meeste zaken gebruik je toch maar een paar doppen. Torx bitjes erbij is ook handig.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 04:36  ·  #33
Quote door Arnoud_

Nu we het toch over de doppen hebben, welke vorm is nu het beste? Zeskant vlak, met ronde kanten, met zes vlakken maar met inkeping, 12 kantig, etc etc?

Persoonlijk heb ik het liefst de 6 kantige doppen voor normaal werk, maar die passen niet altijd :). Bijvoorbeeld de vliegwielbouten zijn 12 kantig en daar heb je dus een andere dop voor nodig. Maar voor het standaard werk zijn de 6-kantige doppen het beste.

Sommige merken, w.o. Snap-On verkopen ook zogenaamde Flankdrive doppen cq sleutels, het voordeel hiervan is dat ze overal op passen, uitwendige inbus, uitwendige torx, 6kant, 12 kant, etc. Deze setjes zijn erg mooi, maar ook prijzig en je kunt er niet de (lompe) kracht opzetten, die je wel met een standaard 6 kant kunt uitoefenen. Heb hier zo'n ringratelset van Snap-On die dat ook heeft.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 11:05  ·  #34
Quote door Arnoud_

Ik zat een beetje te kijken naar deze set:

https://mannesmanngereedschap.nl/98430-Mannesmann-Doppendoos

Is dat iets waar ik blij van zou worden? Mannesmann is toch vrij aardig qua kwaliteit/prijsverhouding?

Deze set heb ik ook en naar volle tevredenheid. Ik werk er al 3 jaar mee zonder problemen.
Als ik ga sleutelen leg ik de hele koffer achterin de auto en je hebt alles bij de hand.
Heb alleen nog een losse ratel gekocht met flexibele hals.

Gebruik hem ook met de slagmoersleutel, zonder problemen tot zover.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 11:25  ·  #35
Quote door staaf

ik heb 1/4, 3/8 en 1/2 sets, en ik moet eerlijk bekennen dat ik de 3/8 eerlijk gezegd bijna nooit meer gebruik. Je kan er de kracht niet opzetten wat wel kan bij 1/2 en je hebt de finesse niet van een 1/4 set.

Grappig, ik gebruik vrijwel alleen 3/8, met verschillende lengtes ratels. Niet zo flimsy als 1/4 en niet zo lomp als 1/2. Smaken verschillen...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 11:36  ·  #36
O u noemt mij lomp meneer Martin....

nou ja dat kan natuurlijk ook wel een beetje kloppen. Groningse fijngevoeligheid zal anders zijn dan Almerense :D :D

van een trotse bezitter van een wringijzer van een kleine meter, met daarop eventueel eens stuk pijp van een meter...... Die pijp gebruik jij niet Martin hè....

Quote door grrroovedude

Grappig, ik gebruik vrijwel alleen 3/8, met verschillende lengtes ratels. Niet zo flimsy als 1/4 en niet zo lomp als 1/2. Smaken verschillen...
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 17:32  ·  #37
Inderdaad, Frank :bandit: . Ik zou (ondanks mijn enthousiasme over smoos) 150 euro in de beta set stoppen.
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 20:25  ·  #38
Quote door grrroovedude

Inderdaad, Frank :bandit: . Ik zou (ondanks mijn enthousiasme over smoos) 150 euro in de beta set stoppen.

Ja, lekker ben jij. Had ik bijna mijn keuze voor Smoos gemaakt, op jouw aanraden, zegt ie nu ineens wat anders 🇳🇴

Kan ik weer opnieuw beginnen met nadenken... :'(
Arnoud_
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 21:08  ·  #39
Toch niet de 172pcs Carolus? Dat vind ik ondertussen wel een mooi setje, alleen niet echt goed verkrijgbaar?
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

· 
Posted: 03.01.2017 - 22:35  ·  #40
Quote door Arnoud_

Toch niet de 172pcs Carolus? Dat vind ik ondertussen wel een mooi setje, alleen niet echt goed verkrijgbaar?

Met name het gebrek aan ervaring hier met Carolus, het feit dat de 3/8 ratel er kort uitziet, de positieve ervaringen van verschillende mensen hier met Smoos...

Carolus is in Duitsland of via Ebay goed te krijgen.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 10:02  ·  #41
Quote door Wybe

Quote door grrroovedude

Ja, lekker ben jij. Had ik bijna mijn keuze voor Smoos gemaakt, op jouw aanraden, zegt ie nu ineens wat anders 🇳🇴

Kan ik weer opnieuw beginnen met nadenken... :'(

Whaha. Smoos is prima hoor. T is meer dat ik alles al heb van Smoos en als ik nog iets zou kopen het van een A-merk wordt.

Ik heb trouwens meer met amerkikaanse ratels zonder al dat rubber op de handle. Heb nogal grote handen en dat rubber wordt én heel erg vies en vreet ruimte, maar die zijn hier nogal moeilijk te vinden. Heb er inmiddels veel van.

Door het ontbreken van het rubber kun je er ook gemakkelijk een pijpje opschuiven al mag dat niet.

Maar beginnen met een mooie set en later een set goeie ratels erbij kopen is altijd prima.

Bij ratels idd de volgende dingen om op te letten: platte kop (voor werken in kleine ruimtes), verzonken vergrendelsysteem/richtingsysteem (zodat je doppen niet loskomen op onmogelijke plaatsen c.q. de ratel van richting verandert bij stoten), minimaal 72 tands (werk zelf veel met 72 en 84 tands. Gearwrench heeft mooie 120 tands ratels die veel kunnen hebben, want is eigenlijk een combi van 2 60 tands mechaniekjes). En een flexibele kop vind ik erg prettig in veel situaties, maar is zeker niet een must.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 10:33  ·  #42
Quote door Arnoud_

Ik zat een beetje te kijken naar deze set:

https://mannesmanngereedschap.nl/98430-Mannesmann-Doppendoos

Is dat iets waar ik blij van zou worden? Mannesmann is toch vrij aardig qua kwaliteit/prijsverhouding?

ik heb dit bij twee werkgevers beroepsmatig mogen gebruiken (één 1/2' set en één 1/4 voor het fijne werk) en was er dermate enthousiast over dat ik zelf een 3/8 set heb aangeschaft waar ik inmiddels ruim 10 jaar mee doe als het niet richting de 20 gaat.. de koffer (scharnier en sluitingen) begint wel uit elkaar te vallen..
626Ronin
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 10:45  ·  #43
Quote door staaf

ieder zijn meug:
ik doe juist alles met 3/8.. van Mannesmann.. wat ik met 1/4 kan, kan ook met schroevendraaierhandgreep..
als de 3/8'ratel het niet zou houden of ik de kracht niet kan leveren op de ratel pak ik de glijgreep (mèt 60 cm pijp erop) en als ik nòg meer kracht nodig heb pak ik er een 1/2' wringijzer bij (het kopje van de mannesmann 3/8 is een verloop daarvoor) en gaat daar 1 meter pijp op..
dat gladde spul (smoos) waar Martin het over heeft ("Slip-Off" zoals ik het origineel noem) glibbert toch uit je klauwen als er olie op zit?!
een dwars scharnierende ratel knikt eerder weg als je veel kracht moet zetten en zou ik alleen pakken als ik er met een rechte niet op kom..
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 11:14  ·  #44
Een setje doorsteekdoppen is trouwens ook wel fijn, die gebruik ik ook voor als er niet genoeg ruimte is of als een lange dop niet past.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.01.2017 - 11:27  ·  #45
Quote door 626Ronin

een dwars scharnierende ratel knikt eerder weg als je veel kracht moet zetten en zou ik alleen pakken als ik er met een rechte niet op kom..

Die van Gedore kun je vergrendelen, dus wegschieten is niet aan de orde.

Selected quotes for multi-quoting:   0