Welke dopsleutelset?

Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Welke dopsleutelset?

· 
Posted: 01.01.2017 - 14:12  ·  #1
Een vraag aan de ervaren sleutelaars

Ik heb voor mijn verjaardag geld gekregen om een goede dopsleutelset aan te schaffen.
Ik zoek een set met:
- goede kwaliteit 6 kant doppen
- 1/4" en 1/2"
- eventueel inbussleutels en/of torx doppen
- in koffer
- budget ca. €100-€150

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen?

Groet, Wybe
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Welke dopsleutelset?

· 
Posted: 01.01.2017 - 14:34  ·  #2
Ik zou gaan voor een 1/2 set van Gedore, beta of Hazet. Alleen ben ik bang dat je nog wel even door moet sparen. Als je serieus wilt gaan sleutelen is een goede basisset onontbeerlijk. Zo'n set gaat je leven lang ( en langer) mee. Ik heb zelf destijds de fout gemaakt met een goedkope set te beginnen. Gevolg: ronde moeren en vel van mijn knokkels.
Daarbij is een goede set ook slanker uitgevoerd waardoor je makkelijk op moeilijke plekken kan sleutelen.
Goedkope sets zijn vaak dikker uitgevoerd om de slechtere kwaliteit enigzins te compenseren.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 15:30  ·  #3
Smoostools van datona.nl is goed en betaalbaar. En met 5 jaar garantie. Heb weleens een dop stuk gehad en kreeg gelijk een nieuwe. Heb er inmiddels vrij veel van. Goede pasvorm en niet te dik. Komt uit Taiwan.

Beta, hazet, gedore, snap-on zijn ook goed maar onbetaalbaar en onnodig voor de niet professional. Overigens sleutel ik vrij veel.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 15:39  ·  #4
Wij hebben een koffer van boxo tools. Zelf zeer over te spreken, gereedschap kan heel wat hebben. Doppen zijn eigenlijk niet bedoeld voor een luchtsleutel maar dat gaat ook goed.

Hebben deze 2dehands gekocht. De verkoper had hem 1 keer gebruikt, daarna niet meer en heeft hem verkocht voor 50 euro. De koffer is zeer compleet. 1/4, 3/8 en 1/2 ratel met bijbehorende doppen en verlengstukken.

Bartje-V70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 15:42  ·  #5
Een paar jaar geleden zo'n set aangeschaft. Aanvankelijk viel de keus op Gedore of Hazet maar gezien de prijs toch maar gekozen voor een set van Carolus, dat is een bijmerk van Gedore.
Op Ebay heb ik destijds deze set aangeschaft voor 90 euro:

Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 15:47  ·  #6
Ik zat een beetje te kijken naar deze set:

https://mannesmanngereedschap.nl/98430-Mannesmann-Doppendoos

Is dat iets waar ik blij van zou worden? Mannesmann is toch vrij aardig qua kwaliteit/prijsverhouding?
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 15:54  ·  #7
Quote door Arnoud_

Ik zat een beetje te kijken naar deze set:

https://mannesmanngereedschap.nl/98430-Mannesmann-Doppendoos

Is dat iets waar ik blij van zou worden? Mannesmann is toch vrij aardig qua kwaliteit/prijsverhouding?

Dit set heb ik ook maar dan in de blauwe doos van de lidl.
Compleet set en het doet al jaren goed.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 16:33  ·  #8
Bahco kan ik ook aanbevelen voor een set van goede prijs/kwaliteit. Heb een klein setje 1/4 dat ik al jaren gebruik, naast Hazet, Facom en Gedore. Bits en inzetstukken blijven goed. Strakke pasvorm en het omkeermechanisme van bijv. de ratel is strak. (bij goedkope rommel is dit vaak met veel speling en slap, laat staan dat de inwendige vertanding gehard is.) Carolus lijkt me ook een heel goed alternatief qua prijs/kwaliteit aangezien het uit de Gedore-stal komt (net als Rahsol vroeger). Als je vaker wilt sleutelen zou ik zeggen: geef wat meer geld uit voor goed spul, en koop later wat bij als je het nodig hebt. Goed gereedschap is echt het halve werk...
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 16:51  ·  #9
Quote door Bartje-V70

Een paar jaar geleden zo'n set aangeschaft. Aanvankelijk viel de keus op Gedore of Hazet maar gezien de prijs toch maar gekozen voor een set van Carolus, dat is een bijmerk van Gedore.
Op Ebay heb ik destijds deze set aangeschaft voor 90

Klinkt als dezelfde overweging die ik heb.
Wil wel goed spul zoals Gedore, maar ja, ik gebruik het niet dagelijks.
En mijn goedkope set heeft het ook vele jaren uitgehouden.
Misschien dan toch maar Carolus http://m.ebay.nl/itm/Gedore-Ca…nav=SEARCH
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 16:58  ·  #10
Mannesmann is een prima set voor de beginnende of hobbymatige sleutelaar. Ik ben zelf met deze set begonnen Doppenset en daar heb ik bijna 10 jaar mee gesleuteld. Nadat ik de koffer een keer open heb laten liggen in de stromende regen is er roest op de bitjes gekomen en ben ik voor een nieuwe set gegaan.

Nu heb ik doppensets van Kraftwerk, Doppenset, zijn qua prijs iets duurder maar kwalitatief een stuk beter en levenslange garantie.

Gedore, Hazet, Snapon, Stahlwille zijn erg mooi en goed, maar voor de hobby gewoonweg heel erg duur.

Succes!
Wybe
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 18:48  ·  #11
Mannesmann heb ik al wat gereedschap van, ben niet kapot van de kwaliteit.
Beter dan bouwmarktspul, maar lang geen Gedore
Ben het stadium beginnend sleutelaars ook al even gepasseerd.

Denk dat het deze gaat worden: Carolus
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 18:53  ·  #12
Ik zoek op zich niet NOG een bitjes collectie. Dus een goede set doppen (lang en kort) is eigenlijk alles wat ik zoek. Mijn ratels voldoen prima en de drie bitjes setjes voldoen eigenlijk ook prima.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 19:12  ·  #13
Ik heb op mijn werk gezien wat een dop die niet geschikt is voor een luchtratel kan doen......

Oftewel..

Ik heb netjes doppen gekocht die geschikt zijn voor luchtratels.
Mijn huid is ongeschikt om de metaaldelen van een dop tegen te houden.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 19:53  ·  #14
Jaren geleden mijzelf verwend met goed gereedschap. Een volledig gevulde gereedschapkar van Stahlwille. Ja een zeer kostbare aanschaf, maar ik sleutel dan ook erg veel hobbymatig en ik weet ondertussen dat die goedkope setjes aan mij niet besteed zijn (ik krijg alle zo kapot, vaak ook mn velletjes ).
Al mijn gereedschap is van het profi spul, ik spaar liever langer door dan dat ik rotzooi koop ;-).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 01.01.2017 - 20:53  ·  #15
Ik heb de afgelopen 25 jaar ook aardig wat gereedschap bij elkaar gespaard. En goed gereedschap koop je maar 1 keer, dus het doet maar 1 keer zeer in de portemonnee. Ik heb van alles, gedore, rahsol, stahlwille, bahco, vdw, proxxon, biltema, knipex, en nog van alles. Een goede doppenset 1/2" en 3/8" is nodig, daarnaast nog een set 1/4" ook erg handig, en dan nog de vele tangen, schroevendraaiers, etc.
Voordeel van goed gereedschap is dat je het ook eens kan gebruiken waar het eigenlijk niet voor bedoeld is, het zgn. "forseeable misuse". En het past beter op bouten en in schroeven en inbussen.

Selected quotes for multi-quoting:   0