Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

Op zoek naar een C30

 
 
 
 
 
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 18:03  ·  #1
We zijn op zoek naar een C30 naast de V70.

Welke motoren zitten in die auto die net zoals de D5 een onverwoestbaar imago hebben?

Bijvoorbeeld, de 1,6D schijnt het niet te zijn, maar ik weet niet waarom.

Hebben jullie steekhoudende argumenten om een bepaalde Benzine motor te kiezen of een bepaalde Dieselmotor juist te laten staan?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 20:00  ·  #2
Als ik in de markt was voor een C30 ging op een T5 af, want echt Volvo, sterk/snel, 5 pitten dus klinkt erg lekker en een perfecte GTI-killer. Of 't de meest verstandige keus is weet ik niet. :lol:
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 20:04  ·  #3
De 1.6/D2/1.6 DrivE verslijt turbo's, roetfilter problemen en een hoop elektronica problemen.
Heb zelf een 2.0D uit 2004 gehad, ook de turbo van kapot, heel veel problemen gehad zoals een kapotte dynamo en had maandelijks wel een ander iets wat aan elektronica stuk ging. Behoorlijk aan de auto verspijkerd en aan het eind van de rit nog steeds problemen.

Ondertussen schijnt de 2.0D wel aardig betrouwbaar te zijn. Alleen heeft deze ook soms nog wel eens problemen met het roetfilter.
Deze blijft regenereren wat ervoor zorgt dat er diesel in de olie komt en het motorblok uiteindelijk op hol kan slaan.
Makkelijkste en goedkoopste oplossing is het roetfilter weg laten programmeren.

De D3, 2.4D en D5 zijn 5 cilinders en doen het allemaal erg goed, niet zo zuinig als de Euro 3 die je nu hebt maar nog wel flink betrouwbaar.

Een C30 is ook met de 5 cilinder benzine motoren te krijgen, die zijn net zo goed als in de S60/V70/S80, etc :)
1.6 schijnt te licht te zijn, 1.8 de beste van de 4 cilinders en de 2.0 schijnt amper sneller/sterker te zijn dan de 1.8 maar wel flink meer dorst te hebben.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 22:57  ·  #4
Kijk daar heb ik wat aan. Wat is de D2 voor een motor? Lijkt me een 4 cylinder.

Dan gaan we maar eens kijken voor een benzine variant met 5 cylinders. Dus de relatief zuinige 1.8 gaat dan niet door.

De T5 zou leuk zijn maar ben tegelijkertijd bang dat die al afgeragd is door een hip Yuppie.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 17.11.2014 - 23:15  ·  #5
De D2 is inderdaad een 4 cilinder.
Is ook een 1.6 en de opvolger van de 1.6D(rivE)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 09:08  ·  #6
Geen diesel nemen, tenzij de D5 en dat is een Euro 4, ik weet niet of je daar blij mee bent/kunt zijn/blijven.
De 1.6D kan je veel onderhoud kosten, daarom zijn ze relatief laag in prijs. Idem voor de 2.0D
De 1.6D is een Berlingo motor... de 2.0D haalde Ford ook bij PSA, beiden zijn beroemd om de dure EGR klep problemen, roetfilters etc etc.
De 4 cylinder benzine modellen zijn ook non Volvo, persoonlijk zie ik daar ook niets in.

Dan blijft over de 2.4 en de T5, beiden zijn schaars... volgens mij wel de beste keus.
maar goed, nogmaals, dit is mij persoonlijke visie in deze, natuurlijk hoeft en zal niet een ieder deze mening delen.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 09:33  ·  #7
Waarom zou je niet blij kunnen zijn van een Euro 4 diesel?
Staat er hier nu ruim 1,5 jaar eentje voor de deur, doet geen slag verkeerd en rijd net zo lekker als een Euro 3.

Wat ik me nog bedenk, een D5 in een C30/S40/V50 heeft er weinig ruimte rondom.
Beurtje met distributiewissel loopt aardig in de cijfers omdat ze erg lang bezig zijn met wisselen
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 11:15  ·  #8
Ik heb redelijk wat internet research gedaan in de tijd dat ik een andere auto zocht. De C30 is ook de revue gepasseerd. Om de een of andere reden gaat er iets mis met de PSA motoren in de C30 en de V50. Turbo's kapot, problemen met roetfilterregeneratie. Meestal zijn dit de 1.6D motoren, maar ook de 2.0D komt regelmatig voorbij. Ik denk dat we de 1.6 vaker zien mis gaan omdat hier simpelweg veel grotere aantallen van verkocht zijn. Daarnaast is de 1.6HDi berucht om andere probleempjes ivm kleine smeeroliekanalen, deze levert in andere auto's ook problemen. De 2.0HDi is echter een robuuste motor welke probleemloos in andere auto's gebruikt word.
Goed voorbeeld, dezelfde 2.0D heeft vrijwel geen problemen in de V70. Ander motormanagement en aanhangende delen? Ook hier een 2.0D, 231.000km zonder problemen. Mocht er nu een turbootje sneuvelen dan vind ik dat eerlijk gezegd geen slechte prestatie. Voor 500 euro hangt er een revisie turbo onder, niet onoverkomelijk.
Als ik nu in de markt zou zijn voor een C30/V50, dan zou ik geen moment twijfelen over een een 2.0D, maar die zou wel linea recta naar een 'tuner' gaan om het roetfilter weg te programmeren en het roetfilter te verwijderen.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 55
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 11:49  ·  #9
Nuttig topic! Misschien een onafhankelijk van het model Volvo een topic van maken; welke motoren zijn hoe goed....
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 16:58  ·  #10
Quote door FreddyNL

Waarom zou je niet blij kunnen zijn van een Euro 4 diesel?
Staat er hier nu ruim 1,5 jaar eentje voor de deur, doet geen slag verkeerd en rijd net zo lekker als een Euro 3.

Wat ik me nog bedenk, een D5 in een C30/S40/V50 heeft er weinig ruimte rondom.
Beurtje met distributiewissel loopt aardig in de cijfers omdat ze erg lang bezig zijn met wisselen


Het gaat niet om wat lekker rijdt, het gaat om wat je het best kunt nemen als je de keus hebt.Lees goed de topics over problemen en dan kom je bij de Euro 4 op:
wat je kunt verwachten bij een:
S60/V70/S80/XC90/XC70 2.4 en D5 met euro 4 motor:
wervelklep problemen
sensoren die defect raken
electronische EGR klep die vervangen moet worden
lambda sensoren die defect raken
druksensoren die defect raken
cylinderkop revisie a 2500 euro
totale blok revisie 8000 euro
etc etc
en dat allemaal omdat het een euro 4 is met DPF

Uiteindelijk moeten we er allemaal aan geloven, eur4/5/6/7 etc wat er ook allemaal mag komen in de toekomst.
Als je nieuw koopt heb je weinig keus, maar gebruikt heb je wel een keus.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 18:26  ·  #11
Quote door Stijn

Nuttig topic! Misschien een onafhankelijk van het model Volvo een topic van maken; welke motoren zijn hoe goed....


Zou inderdaad niet verkeerd. In de categorie aankooptips, nog beter. ^_^
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 19:00  ·  #12
Ik ben tevreden met iedere motor die het net zo goed doet als mijn Euro3 D5. Helaas is dat niet met alle motoren in de nieuwere Volvo's het geval.
Dus om ons te orienteren meende ik er goed aan te doen de diverse meningen in dit topic terharte te nemen er uiteindelijk een auto mee te vinden die min of meer, te verwachten, storingvrij rond kan rijden.

Het is een auto die de Fiat500 moet gaan vervangen. Ook die motor in die auto kent eigenlijk geen problemen. Maar ze wil haar eigen Volvo.Nu spreek ik haar daar maar niet tegen ....

Naast de motoren die lang mee moeten gaan hebben die auto;s ook versnellingsbakken, automaat of handgeschakeld.

Met de vele files in het vooruitzicht denken we aan een automaat. Doen? of niet?

En mocht een C30 met T5 schaars in NL zijn, wijk ik uit naar het buitenland.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 36
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 20:06  ·  #13
Quote door TPR Powerflush

Quote door FreddyNL

Waarom zou je niet blij kunnen zijn van een Euro 4 diesel?
Staat er hier nu ruim 1,5 jaar eentje voor de deur, doet geen slag verkeerd en rijd net zo lekker als een Euro 3.

Wat ik me nog bedenk, een D5 in een C30/S40/V50 heeft er weinig ruimte rondom.
Beurtje met distributiewissel loopt aardig in de cijfers omdat ze erg lang bezig zijn met wisselen


Het gaat niet om wat lekker rijdt, het gaat om wat je het best kunt nemen als je de keus hebt.Lees goed de topics over problemen en dan kom je bij de Euro 4 op:
wat je kunt verwachten bij een:
S60/V70/S80/XC90/XC70 2.4 en D5 met euro 4 motor:
wervelklep problemen
sensoren die defect raken
electronische EGR klep die vervangen moet worden
lambda sensoren die defect raken
druksensoren die defect raken
cylinderkop revisie a 2500 euro
totale blok revisie 8000 euro
etc etc
en dat allemaal omdat het een euro 4 is met DPF

Uiteindelijk moeten we er allemaal aan geloven, eur4/5/6/7 etc wat er ook allemaal mag komen in de toekomst.
Als je nieuw koopt heb je weinig keus, maar gebruikt heb je wel een keus.


Hier zitten ook dingen tussen die te maken hebben met de (te) lange onderhoudsinterval die Volvo aan heeft gehouden met de Euro 4/5 motoren.
Heb mezelf voor de aanschaf van mijn S60 uiteraard ook ingelezen. Ben zelf niet vies van een potje sleutelen mocht het nodig zijn.
Neemt niet weg dat ik om meerdere redenen geen roetfilter meer heb, net als de EGR trouwens (ook zo'n leuke).

Even algemeen: Buiten dit hele verhaal om valt en staat iedere auto met goed onderhoud.
Zit zelf altijd binnen de voorgeschreven interval (max 15.000 km met olie) en zou dat aan iedereen aan willen raden
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 18.11.2014 - 22:35  ·  #14
Goed zo.
De sluipmoordenaars zijn dus al tot zwijgen gebracht.
En inderdaad, max 15.000 doen met de motorolie, met en zonder roetfilter of DPF.
Als iemand toch 30.000 wil gaan rijden met de olie.... dan kom je op een heel vervelende manier er achter dat "goedkoop" toch duurkoop is geworden.
Een koprevisie ( bij een goedkoop adres ) is toch nog altijd zomaar 2500,- en dat kan je inderdaad o.a. op die manier voorkomen.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Welke hedendaagse motoren wel en welke niet doen?

 · 
Posted: 19.11.2014 - 10:40  ·  #15
D5 een onverwoestbaar imago...... :-/ :'(
Lang niet iedereen! Niets, maar dan ook niet dan ellende met mijn D5 gehad.....
Ga beter voor benzine.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0