Ik gooi er 0W30 in. Zo staat in het boekje. De garage echter 5W30.
Eerst gebruikte ik Castrol Edge maar dat is peperduur. Bij de automaterialen handel Kroon Oil. Dat scheelt de helft.
Online die Castrol Edge bestellen scheelt trouwens ook een hoop heb ik eens gezien.
LINKje
Allen,
Ik zie laatste tijd veel aanbiddingen van motorolie op het marktplaats vooral "Castro EDGE 0w30" en nu vraag ik mij af of dit klopt want het verschilt enorm!! Bij dealer deze olie los kost meer dan € 20,- maar op het marktplaats zie ik staan voor nog geen tientje per ltr.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Nou,, daar gaan we dan.
Welke olie heb ik nou nodig in mijn V70 2.5D uit 1999 met 370.000km?
Er zit volgens de verkoper vol synthetisch in en dat wil/moet ik dus ook zo houden.
Maar 0w30-5w40-10w40-20w50, viscositeit...
Geen idee dus.
Oh ja, ter aanvulling, de diesel wordt OOK gebruikt voor korte stukjes.
Met mij 850, S70 altijd op 10W40 gereden. Nu bij de S80 op 5W30 maar gelijk olieverbruik.
Volgende verversing maar gewoon 10W40. Blijft het straks op de italiaanse tolbanen een beetje dik.
Ook als ik in het boekje kijk kan beide erin. Zeker in de zomer maakt het niet uit of je 0W 5W of 10W gebruikt.
Hiervoor had ik 5w30 maar merkte dat bij een rondje 'stevig doorrijden' en ik liet hem na parkeren even rustig draaien om de turbo wat te laten afkoelen ver ver weg een dieselend geluidje ontstond. Niks schokkends maar als je ernaast stond was het net alsof 30M verderop een diesel stond te draaien. Zo minimaal maar het was aanwezig.
Toen heb ik deze olie erin gegooid:
05000C3 Motor Oil 5W-40 Premium Synthetic C3
Dus bij warme olie net ietsje dikker en het geluidje is weg.
Ik had een 3W olie, maar voor de nieuwere motoren wordt een 0W aangeraden. Dat vind ik wel erg erg dun. Bij de dealer voor 28 per liter.. Ik weet niet hoor.
Zie nu mijn berichtje van 2013 weer terug.
Die D5 heeft inmiddels 502.000 km gereden, waarvan 260.000 bij mij en altijd Shell Helix Ultra 5W40 ACEA A3/B4 olie in de motor.
Olieverlies was zo goed als 0,0, pas de laatste 2 jaar (van de 9 dat ik hem reed) minimale lekkage, 1 kruisje op de peilstok denk ik.
De 2.5t die ik nu heb had een beurt nodig, en ik kwam na zoeken op de specs weer op dezelfde olie uit.
Het boekje schrijft wel A5/B5 voor, maar volgens de vele verhalen op internet en van de Volvo dealer kan de A3/B4 geen kwaad als ik het toch elke 15.000 vervang ipv 30.000 wat ik sowieso (net als velen hier) te lang vind.