Quote door racingbrick
Ik ben daar op tegen in oudere wagens, zelfs in nieuwere.
Vandaag een V70 2,5T gespoeld uit 2006, de eigenaar is wegenwacht, en de man weet van techniek en olie..
We waren even aan het babbelen, en mijn oog viel op de 0w30 sticker, en ik zei daar ben ik niet mee eens, hij zei ik ook niet, en heb er lekker 5w40 in gedaan...
Ik had een klant met een V70 2,4t uit 2001, met 4 ton op de klok, bij de dealer geweest voor een beurt, en meteen oliedruk melding om de motor af te zetten na 10 minuten..
Dealer zei sensor kapot, vervangen, zelfde probleem....
hmm,
Toen kwam de dealer op het briljante idee om de oliepomp te vervangen, 1250 euro....
Klant vroeg mij voor second opinion, ik vroeg welke olie er in is gegaan, bleek 0w30 te zijn...
Ik zei vervang het maar door 5W30 of 5W40 ( dat zal er zeker in gezeten hebben voor de beurt ) en jawel hoor, ( heel voorspelbaar ) probleem opgelost.
Dealer, is nog steeds van mening dat het Volvo voorschrift is alles met 0w30 te vullen... en dat is in mijn optiek veel te dun voor oudere wagens, je krijgt een olie zuipert. en of druk problemen..
De 0w is puur en alleen omwille van emissie, dus EU kwalificaties... ik durf zelfs 10W in jouw 2002 blok te kiepen, sterker nog ik heb het in mn 04 s80 jaren lang gedaan....
Niets aan de hand dus...
Ik vraag me af wat voor sticker ze voor de tropen er in plakken, 0w is hier al te dun, laat staan daar, daar loopt het meteen je uitlaat in denk ik...
Wat is het verschil tussen 0w30 en 5w30? Bij warme motor maakt dit toch niet uit?