Welke V70 te kiezen

 
 
 
 
 
Jab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 08:53  ·  #1
Hallo Forumleden,

Na altijd een Renault gereden te hebben, huidige Megane Grand Tour 2.0 V16 LPG G3 uit 2004 heb ik besloten voor een Volvo V70 Stationwagon gaan te kijken.
wel wil ik zelf aan de auto sleutelen wat bij een Renault haast niet te doen is.
Nu heb ik enkele vragen waar ik hoop ik antwoord op krijg om mijn keuze wat gemakkelijker te maken.

Ik rij tussen de 15 en 20000 km per jaar dus denk ik dat het weer een LPG G3 wordt
keuze ligt qua jaartal ligt vanaf 1998.
Welke V70 Serie I of II ?
V70 bifuel of waar later LPG G3 ingebouwd is ?
Er staan er diverse op internet maar allemaal met redelijk veel KM's is dat bezwaarlijk bij een V70 ?
Zij er bepaalde dingen waar ik bij de aankoop speciaal op moet letten bij een V70 ?
Gewone motor of turbo ?Zit er verschil in verbruik tussen gewone motor of met Turbo ?
Hij moet een caravan trekken van 1300KG.

ik hoop op voldoende reactie zodat ik mi keuze wat gemakkelijker kan maken.
alvast bedankt.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 47
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 10:38  ·  #2
Is diesel ook een optie? Vooral icm caravan een erg fijne optie.

In de LPG motoren ben ik niet goed thuis. Eerste ingeving is een 1 met een turbo. Deze hebben op lage toerentallen meer koppel. Dit is dan weer fijn met een caravan. Aan de andere kant zal je ook overal komen met een turboloze auto.
Jab
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 10:50  ·  #3
Nee een Diesel is geen optie, toch bedankt.
Jab
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 11:46  ·  #4
Kan je niet voorzien van info over benzine motoren en gas, maar dat zullen anderen zodadelijk wel doen.
Een V70 tot 2000 noemt men de "classic", vanaf 2000 het nieuwere model is een V70N fase 1 en vanaf eind 2004 hebben we het over een V70N fase 2 (MY 2005) en dan is er nog een overgangs model vanaf eind 2006 welke bijna niet verschilt van een fase 2 met o.a knippers in de zijspiegels.

Hoge km standen zijn geen enkel probleem als er een goed sluitende onderhoudshistorie is.
V70 met 400.000 km en meer zijn zeker geen uitzondering.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 11:49  ·  #5
Gezien de leeftijd van de auto waar je naar zoekt kom je zeker als je een gas auto zoekt wel in de hogere km standen .
Van de benzine auto's is er wat meer keus en met wat minder km's op de klok .

Persoonlijk zou ik niet voor gas gaan als niet over de 20k per jaar rijdt , zeker als je ook nog is voor een auto gaat die al enkele tonnen op gas heeft gereden , er kunnen dan wel is extra kosten komen , cilinderkop revisie , standaard onderhoud met daar bovenop nog is onderhoud aan gas installatie , valt en staat natuurlijk een beetje met historie van onderhoud van de auto .

Gasinstallatie inbouwen kan ook natuurlijk , kost ook wat en is me je verwachte km's een meer jaren plan om terug te verdienen .

Er loopt nog een recente topic over , daar staat wel het een en ander in .

Caravan trekken en oudere gas auto vind ik wat minder , maar meer als de auto al veel trek km's heeft gemaakt , het kan prima op gas maar wel met beleid .

En mijn ervaring is dat met een kleine 100pk , overal wel komt met de sleurhut , al moet je dan wel is de berg op kruipen .

Succes met de zoektocht .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 12:14  ·  #6
Bij gas heeft een bifuel een iets ander cilinderkop met geharde klepzittingen enzo. Bij LPG inbouw moet de auto eigenlijk eerst een 100.000-200.000 km op benzine gereden hebben en dan gas ingebouwd. dan zijn de kleppen "uitgehard". met 140 of 170 pk en vooral het beschikbare koppel is het slepen goed te doen. 140 pk kan zonder veel kosten en gedoe getuned worden naar 170 pk waardoor de motor mooier loopt. Zoals bij alle motoren en vooral gas nooit helemaal op het randje rijden. Dus heel laag of heel hoog langdurig rijden. bij trekken caravan eerder hoger in de toeren dan laag. dan kan de warmte nl minder goed weg. geld voor alle auto's overigens.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4918
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 13:16  ·  #7
Vanaf circa 1999 zijn er in de V70 classic ook motoren geleverd uit de N serie (2000-2007). Die 'nieuwe' motoren zijn te herkennen aan een elektronisch gasklephuis (etm) en bij elke cilinder een bobine. Deze motoren, 2.4 20v die je hebt in 140 pk en 170 pk uitvoering hebben vaste klepstoters. Bij rijden op lpg is de kans groot dat je ooit een keer de kleppen moet laten stellen.

Je hebt ook de oudere motoren die niet meer in de N serie zijn geleverd. Deze hebben zelf stellende kleppen. Die heeft dus als voordeel dat je de kleppen niet hoeft te laten stellen. De motoren in een v70 classic met 1 bobine en zonder elektronisch gasklephuis hebben zelfstellende kleppen.

Waar je op moet letten bij de aanschaf? Je zou is kunnen kijken hier op het forum bij de categorie aankooptips, daar staat het meeste wel tussen waarschijnlijk.

Houdt ook geld achter de hand voor eventueel achterstallig onderhoud.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 13:29  ·  #8
Quote door GRUNNS60

Bij gas heeft een bifuel een iets ander cilinderkop met geharde klepzittingen enzo. Bij LPG inbouw moet de auto eigenlijk eerst een 100.000-200.000 km op benzine gereden hebben en dan gas ingebouwd. dan zijn de kleppen "uitgehard". met 140 of 170 pk en vooral het beschikbare koppel is het slepen goed te doen. 140 pk kan zonder veel kosten en gedoe getuned worden naar 170 pk waardoor de motor mooier loopt. Zoals bij alle motoren en vooral gas nooit helemaal op het randje rijden. Dus heel laag of heel hoog langdurig rijden. bij trekken caravan eerder hoger in de toeren dan laag. dan kan de warmte nl minder goed weg. geld voor alle auto's overigens.


Kleppen uitgehard na 140 tot 170k ? dat dat zou mooi zijn , ik zal het voor de zekerheid is aan mijn motorrevisie vriendjes vragen , maar daar geloof ik helemaal niks van .
Heb er nog nooit van gehoord in ieder geval .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 14:01  ·  #9
Das goed natuurlijk. kende het verschijnsel ook niet maar vele malen gevonden in combinatie met de volvo's. laat maar horen :thumb:
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 15:04  ·  #10
@Olaf:Kleppen uitgehard na 140 tot 170k ? dat dat zou mooi zijn , ik zal het voor de zekerheid is aan mijn motorrevisie vriendjes vragen , maar daar geloof ik helemaal niks van .
Heb er nog nooit van gehoord in ieder geval .

Olaf, het is gebruikelijk om bij aankoop van een nieuwe Volvo, die bedoeld is om op gas te gaan rijden, de eerste 3-5.000 km op benzine te rijden alvorens de eerste keer op gas te gaan rijden. Uitsluitend bedoeld om de kleppen alvast wat aan hun zitting te laten wennen. Om dat eerst 100.000 of 200.000 km te doen is zelfs de meest verwende Volvorijder wat te veel van het goede!
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 15:11  ·  #11
Quote door folke3

@Olaf:Kleppen uitgehard na 140 tot 170k ? dat dat zou mooi zijn , ik zal het voor de zekerheid is aan mijn motorrevisie vriendjes vragen , maar daar geloof ik helemaal niks van .
Heb er nog nooit van gehoord in ieder geval .

Olaf, het is gebruikelijk om bij aankoop van een nieuwe Volvo, die bedoeld is om op gas te gaan rijden, de eerste 3-5.000 km op benzine te rijden alvorens de eerste keer op gas te gaan rijden. Uitsluitend bedoeld om de kleppen alvast wat aan hun zitting te laten wennen. Om dat eerst 100.000 of 200.000 km te doen is zelfs de meest verwende Volvorijder wat te veel van het goede!


Dat is in mij ogen heel wat anders en ben ik het 100% mee eens , dat de delen wat op elkaar moeten inslijten .

Maar dat is niet wat er net geschetst werd , er wordt geroepen dat de klepzetels dan kunnen uitharden en dat het 140/170k duurt , en dat is mij niet bekend , en ik denk dat het ook niet zo is .
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 15:40  ·  #12
Na even zoeken komt dit bij ene Léan van Mesman inbouwers van LPI vandaan. aanbrenger oa DinantT5. verklaren kan ik t niet maar een van de eerste de beste is dit dan ook niet. Dit kwam trouwens niet uit een discussie over inbouwen maar of je wel of niet flashlube er bij in moest bouwen. Dus wel beetje klok klepel verhaal. :shame:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 16:01  ·  #13
De bi-feul versie heeft wel geharde klepzetels.
Ze kunnen probleemloos veel kilometers aan.
Die van mijn buurman is de 5 ton ruim gepaseerd, zonder enige motorische problemen m.b.t. gas.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 17:37  ·  #14
Als je voor een auto van ca. 1998 kijkt, zou ik inderdaad voor de classic gaan, met de 'oude' motoren (2,5i bijvoorbeeld, ook de 2,5t of t5 gaan goed), omdat deze de zelf stellende kleppen hebben. Je komt ze geregeld tegen met 6 ton, op LPG, zonder noemenswaardig onderhoud aan de motor / kleppen.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1938
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Welke V70 te kiezen

 · 
Posted: 23.12.2015 - 17:58  ·  #15
Quote door GRUNNS60

Na even zoeken komt dit bij ene Léan van Mesman inbouwers van LPI vandaan. aanbrenger oa DinantT5. verklaren kan ik t niet maar een van de eerste de beste is dit dan ook niet. Dit kwam trouwens niet uit een discussie over inbouwen maar of je wel of niet flashlube er bij in moest bouwen. Dus wel beetje klok klepel verhaal. :shame:


Ik heb even mijn motoren alles weet revisie mannetje Egbert gebeld , want ik wil het gewoon weten .
Had ik beter niet kunnen doen :shame: , behalve dan dat ik hem hard aan het lachen heb gemaakt , laat ik het zo zeggen het was nieuw voor hem .

Maakt verder niet uit , en ik begrijp dat ze gas installaties willen verkopen .

Nu hoor ik in de topic die heeft wel tot 5 ton op de teller op gas , en dat kan zeker , ik heb er ook wel is een gezien , mooi voorbeeld is kennis van die woont nu in canada en heeft zijn Mercedes diesel over de miljoen km gereden , echter hier halen ze ongeveer 3ton .
Het ligt dus denk ik grotendeels aan hoe er mee gereden wordt , en voor lpg is dat denk ik nog belangrijker .

Maar dat soort km standen zijn uitzonderingen en in de regel is het vaak anders , nu zijn we hier overwegend liefhebbers en houden we de auto's wat langer aan de gang dan gebruikelijk denk ik , door de omgang en vaak wat extra onderhoud , en dat blijkt te lonen .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0