Quote door Bolbo
Ik snap dat een vierseizoenenband een compromis is. Mijn overweging is dat wij waarschijnlijk beter af zijn met dat compromis, we kunnen wel iets inleveren tov zomerbanden in zomerse omstandigheden tov verbetering in winterse omstandigheden, zonder de nood te hebben aan een volledige winterband, dus het is juist dat compromis wat voor ons passend is lijkt mij.
Persoonlijk vind ik 4-seizoenen banden 5x niks (en ik heb dus de “beste” volgens de diverse binnenlandse en buitenlandse testen geprobeerd, waarbij overigens de maatvoering vd band en de aandrijving plus gewicht van het voertuig logischerwijze een behoorlijk grote invloed op de testresultaten heeft.
Het is het allemaal net niet.
(Veel) gevoeliger voor aquaplaning, handling op droog en nat minder, remweg langer, hoger verbruik, minder goed in de sneeuw en op ijs etc.
Voor mij staat veiligheid voorop dus ik koop alleen premium merk banden die gespecialiseerd zijn voor zomer of winter.
Kosten vallen enorm mee, een keer extra investeren.
Gewoon op tijd de wielen wisselen twee/jaar, steeds het juiste rubber op je velgen, de mogelijkheid om een hogere smallere band te gebruiken in de sneeuw (extra goede werking) en een lagere bredere in de zomer.
De laatste grote ANWB test ….
https://www.anwb.nl/auto/tests…ntest/2020
ADAC
https://www.adac.de/rund-ums-f…resreifen/