Ik ben van plan bij de volgende bandenwissel nu toch maar eens een vierseizoenenband te proberen. De technologie heeft de afgelopen jaren niet stilgestaan en het klimaat is er ook niet voorspelbaarder op geworden. Wij rijden niet veel dus een set banden moet wel zo'n 3 jaar meegaan.
Afgaand op bandentests is mijn top 3:
1. Goodyear Vector 4Season
2. Michelin CrossClimate 2
3. Vredestein Quatrac 5
Wat is jullie ervaring met bovenstaande banden? Of nog andere alternatieven die even goed / beter zijn? Ik heb ook wat gelezen over Continental en Hankook, maar die komen doorgaans minder goed uit de tests, of zijn duurder, of luidruchtiger.
Ik lees dat de Vredestein wat beter zou zijn op nat wegdek maar de CrossClimate wat beter op sneeuw - maar beide uiteraard een stuk beter op sneeuw dan zomerbanden. Ook zou de Vredestein een stuk goedkoper zijn en langer meegaan, wat toch ook wel een voordeel is. Maar ik wil niet 20 euro per band besparen en vervolgens een paar jaar met een ondermaats product zitten qua tractie of geluid.
Wat is voor mij belangrijk: the usual: grip (m.n. bochtengedrag en tractie op vochtig wegdek), brandstofverbruik, prijs en geluid.
Het oog wil ook wat: mijn huidige Michelin Primacy 4 heeft nogal slappe wangen waardoor de voorbanden aardig bol staan onder het gewicht van de dieselmotor, ondanks 2.7 bar bandenspanning. Liever iets stijvers dus, maar ik wil op comfort ook niet teveel inleveren. En als we dan toch bezig zijn, liefst ook nog met velgbeschermingsrand.
Vrij veel gevraagd dus, maar daarom vraag ik ook naar jullie ervaring... wat is de unicorn band?
Ik reed tot nu toe altijd op zomerbanden en rij 's winters altijd wel met een paar 'socks' in de achterbak voor het geval dat er sneeuw valt, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. Hier in de heuvels/bergen kom je toch regelmatig boven de 600m zonder zelfs de hoogte op te zoeken en daar heb je 's winters best kans op sneeuwval. Dat vermijdt ik doorgaans door de weersvoorspelling of route goed in de gaten te houden, maar daar wil ik wat beter op voorbereid zijn.
Bij droog weer of regen rijd ik nooit 'op de grens' dus een band hoeft niet per se sportief georienteerd te zijn, maar ik rijd wel veel bochten vanwege het landschap hier, dus bochtengrip is wel belangrijk.
De auto van mijn vrouw (Ford Focus) kwam met winterbanden, daar heeft ze de hele zomer ook probleemloos op gereden omdat we geen zin hadden in een extra wissel, maar daar komen ook 4seizoenenbanden op bij de aanstaande wissel.
Ik snap dat een vierseizoenenband een compromis is. Mijn overweging is dat wij waarschijnlijk beter af zijn met dat compromis, we kunnen wel iets inleveren tov zomerbanden in zomerse omstandigheden tov verbetering in winterse omstandigheden, zonder de nood te hebben aan een volledige winterband, dus het is juist dat compromis wat voor ons passend is lijkt mij.
Afgaand op bandentests is mijn top 3:
1. Goodyear Vector 4Season
2. Michelin CrossClimate 2
3. Vredestein Quatrac 5
Wat is jullie ervaring met bovenstaande banden? Of nog andere alternatieven die even goed / beter zijn? Ik heb ook wat gelezen over Continental en Hankook, maar die komen doorgaans minder goed uit de tests, of zijn duurder, of luidruchtiger.
Ik lees dat de Vredestein wat beter zou zijn op nat wegdek maar de CrossClimate wat beter op sneeuw - maar beide uiteraard een stuk beter op sneeuw dan zomerbanden. Ook zou de Vredestein een stuk goedkoper zijn en langer meegaan, wat toch ook wel een voordeel is. Maar ik wil niet 20 euro per band besparen en vervolgens een paar jaar met een ondermaats product zitten qua tractie of geluid.
Wat is voor mij belangrijk: the usual: grip (m.n. bochtengedrag en tractie op vochtig wegdek), brandstofverbruik, prijs en geluid.
Het oog wil ook wat: mijn huidige Michelin Primacy 4 heeft nogal slappe wangen waardoor de voorbanden aardig bol staan onder het gewicht van de dieselmotor, ondanks 2.7 bar bandenspanning. Liever iets stijvers dus, maar ik wil op comfort ook niet teveel inleveren. En als we dan toch bezig zijn, liefst ook nog met velgbeschermingsrand.
Vrij veel gevraagd dus, maar daarom vraag ik ook naar jullie ervaring... wat is de unicorn band?
Ik reed tot nu toe altijd op zomerbanden en rij 's winters altijd wel met een paar 'socks' in de achterbak voor het geval dat er sneeuw valt, maar ik ben er toch niet helemaal gerust op. Hier in de heuvels/bergen kom je toch regelmatig boven de 600m zonder zelfs de hoogte op te zoeken en daar heb je 's winters best kans op sneeuwval. Dat vermijdt ik doorgaans door de weersvoorspelling of route goed in de gaten te houden, maar daar wil ik wat beter op voorbereid zijn.
Bij droog weer of regen rijd ik nooit 'op de grens' dus een band hoeft niet per se sportief georienteerd te zijn, maar ik rijd wel veel bochten vanwege het landschap hier, dus bochtengrip is wel belangrijk.
De auto van mijn vrouw (Ford Focus) kwam met winterbanden, daar heeft ze de hele zomer ook probleemloos op gereden omdat we geen zin hadden in een extra wissel, maar daar komen ook 4seizoenenbanden op bij de aanstaande wissel.
Ik snap dat een vierseizoenenband een compromis is. Mijn overweging is dat wij waarschijnlijk beter af zijn met dat compromis, we kunnen wel iets inleveren tov zomerbanden in zomerse omstandigheden tov verbetering in winterse omstandigheden, zonder de nood te hebben aan een volledige winterband, dus het is juist dat compromis wat voor ons passend is lijkt mij.