Op welke winterband rijden we dit jaar?

algemeen onderzoekje

R-W
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Op welke winterband rijden we dit jaar?

· 
Posted: 18.10.2016 - 18:53  ·  #106
Quote door hermanusb

Deze laatste band is m.i. Ongeschikt voor veel v70's

Max 210 km uur en dat is te traag voor die van mij die begrenst is op 250

Want anders gaat ie minstens 320 ofzo? 🇳🇴 <_<
Zeker als winterband is H-codering voldoende maar als je in de overtuiging leeft dat je sneller moet, neem je een V oid
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 19:01  ·  #107
Quote door R-W

Quote door hermanusb

Zeker als winterband is H-codering voldoende maar als je in de overtuiging leeft dat je sneller moet, neem je een V oid

Schaft u nieuwe banden aan? Ga dan veiligheidshalve voor banden die de door uw autofabrikant geadviseerde snelheidsindex dragen. Vermijd te allen tijde dat de maximale snelheid van uw banden lager ligt dan de maximale snelheid van uw auto. Het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan de banden die oorspronkelijk op uw voertuig werden gemonteerd, is dus ten strengste verboden. Dit levert immers potentieel gevaarlijke situaties op. Banden met een ongeschikte snelheidsindex voor uw voertuig zullen sneller draaien, door misvorming het karkas van uw auto oververhitten en mogelijk uiteen spatten. Kies dus altijd voor banden die de maximale snelheid van uw voertuig aankunnen. Banden monteren met een hogere snelheidsindex is daarbij mogelijk.

Er zijn landen waar je niet mag rijden met een band die een te lage index heeft.

Het heeft niks te maken met hoe snel je durft te rijden, maar meet hoe snel de auto kan.
tienklepper
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 48
Homepage: linkedin.com/in/ju…
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 19:06  ·  #108
Dezelfde als vorig jaar, de Kleber Krisalp op de 17" propussen. :love:
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 19:07  ·  #109
Bijzonder.

Wel zonodig winterbanden willen rijden maar dan kopen we goedkoop ipv voor iets meer geld een band met de juiste snelheidsindex.

Tijdens de apk keuring moet gekeken worden of de band geschikt is voor de auto.
Volgens mij is daar te weinig aandacht voor tijdens de keuring.

Vroeger gingen we naar een bedrijf en dan kreeg je de juiste band.
Nu kopen we online....
En bezuinigen we op dit soort zaken.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 19:54  ·  #110
Quote door hermanusb

Quote door R-W

Quote door hermanusb

Schaft u nieuwe banden aan? Ga dan veiligheidshalve voor banden die de door uw autofabrikant geadviseerde snelheidsindex dragen. Vermijd te allen tijde dat de maximale snelheid van uw banden lager ligt dan de maximale snelheid van uw auto. Het monteren van banden met een lagere snelheidsindex dan de banden die oorspronkelijk op uw voertuig werden gemonteerd, is dus ten strengste verboden. Dit levert immers potentieel gevaarlijke situaties op. Banden met een ongeschikte snelheidsindex voor uw voertuig zullen sneller draaien, door misvorming het karkas van uw auto oververhitten en mogelijk uiteen spatten. Kies dus altijd voor banden die de maximale snelheid van uw voertuig aankunnen. Banden monteren met een hogere snelheidsindex is daarbij mogelijk.

Er zijn landen waar je niet mag rijden met een band die een te lage index heeft.

Het heeft niks te maken met hoe snel je durft te rijden, maar meet hoe snel de auto kan.

Winterbanden mogen een lagere snelheidsindex hebben, in dat geval in dld even het eerder genoemde stickertje plakken. APK heeft daar niets mee van doen.
R-W
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 21:03  ·  #111
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 18.10.2016 - 22:38  ·  #112
Ergens pik ik de suggestie op dat ik èn meer dan 250 km/h wil rijden èn bezuinig op winterbandjes die ik zonodig moet hebben.

Ik rij een diesel, ik vind 160 mooi genoeg en vroeg volgens mij een midden oplossing omdat ik de eigenschappen van winterbanden kan waarderen en bij deze aanschaf liever een weloverwogen keuze wil maken. geld kapot gooien kan altijd nog.

Ik weet echt niet waar de invulling voor mij vandaan komt, maar laat dat maar achterwege.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 30.10.2016 - 11:22  ·  #113
Om het topic netjes aan te vullen; Het zijn Dunlop 4D banden geworden.

Stuurt best met gevoel, de temperaturen zijn nu nog niet erg laag (alhoewel het de afgelopen nachten rond de 4 graden is geweest) en ze maken niet veel herrie.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 30.10.2016 - 11:33  ·  #114
De Michelin Alpine A5 (215/65R16) die vorig jaar zijn aangeschaft, zijn prima bevallen en hebben nog ruim voldoende profiel . Ik heb geen reden om te veranderen :-)
BlackSpider
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 30.10.2016 - 12:21  ·  #115
Snelheidsindex is in NL geen APK afkeur. In duitsland en oostenrijk dient het voertuig voorzien te zijn van sticker met de max snelheid wanneer er wordt gekozen voor (winter)band met een lagere snelheidsindex. Of, wanneer mogelijk moet in de boordcomputer de snelheid worden afgeregeld op basis van de snelheidsindex.

Zelf weer een setje Viking Snowtech II aangeschaft voor de nieuwe auto. Van de V70N staan ze nog te koop op dit forum inclusief de stalen velgen.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 21:17  ·  #116
Heb ze er weer onder, voor de 4e of 5e winter: Vredestein Snowtrac3. zal wellicht de laatste winter zijn; meer marge op het profiel houeden, anders heeft het geen zin.

Dan nog mijn 2 cent m.b.t. De snelheidsindex discussie:
Om de band bij hoge snelheid heel te houden, wordt er bij hoge snelheidsvarianten een hardere rubbercompound toegepast. Daarmee doe je nu juist één van de belangrijkste redenen om winterbanden te monteren -de zachtere compund- deels teniet!
Dus kies de snelheidsindex voor winterbanden zo laag mogelijk. De winteromstandigheden zijn toch al vaak niet optimaal voor 200+ kmh, en met 180kmh kom je goed mee op de Autobahn. Dus, met een beetje veiligheidsmarge, kies ik voor T (190kmh) winterbanden. (en als je meer zelfbeheersing hebt, zou je ook voor een lagere index kunnen kiezen... :D :bandit: )
JasperB
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 21:55  ·  #117
Continental WinterContact TS850!
volvov702012
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 22:00  ·  #118
Heb dunlop sp wintersport 3D 225-55-16 gekocht kijken hoe het bevalt
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 13.11.2016 - 23:49  ·  #119
ik heb een set van 4 Nokian WR A4 besteld. 225/45 r17 94H. Worden deze week geleverd. Ben zeer benieuwd.
florisjj
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

· 
Posted: 14.11.2016 - 08:18  ·  #120
Michelin Alpin 5 Runflat in de maat 225 45 17. Gebruikt gekocht met dot code van eind 2014 en nog bijna nieuw profiel. Blij mee, hopen dat ze ook bevallen. Al moet dat haast wel, als ik de verschillende tests mag geloven.

Selected quotes for multi-quoting:   0