Welke winterband?

advies gewenst

Swalker
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: impacqt.nl
Subject:

Welke winterband?

· 
Posted: 07.11.2017 - 10:50  ·  #1
forumgenoten,

Nu we de eerste nachtvorst hebben gehad ga ik op zoek naar een goede winterband. 's Zomers rijd ik op 18" Michelin PilotSport4. Mijn originele 16" Hera velgen wilde ik maar voorzien van wintersloffen (205-60-16 96H).

Zoveel mensen zoveel wensen maar voor mij betekent "goed" : grip/wegligging, weinig rij/rolgeluiden en slijtvast. Op de shortlist staan nu: Nokian WR D4 en Michelin Alpin 5. Mijn bandenboer legt ze er om voor respectievelijk € 415,- en € 485,-
Mag ik vragen naar jullie ervaringen of goede alternatieven? Bij voorbaat dank voor je reactie!
Tenck
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Welke winterband?

· 
Posted: 07.11.2017 - 11:40  ·  #2
Bandenkeuze is erg persoonlijk, maar ik heb goede ervaringen met de winterbanden van Nokian. Onder mijn Subaru WRX heb ik Nokian WR A3's liggen en de grip is erg goed, op zoveel droog, nat en sneeuw.

Bij de ANWB (wel in een iets andere maat) scoren ze ook iets beter dan de Michelin's dus ik zou lekker die €70 in mijn zak houden.

https://www.anwb.nl/auto/tests…5-65-r16-h
meijer
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 77
Subject:

· 
Posted: 07.11.2017 - 13:12  ·  #3
Gisteren besteld, van morgen al binnen, GoodYear UltraGrip Performance G1, Ga ze morgen zelf monteren en balanceren.

Groeten BUM
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.11.2017 - 14:41  ·  #4
Erg persoonlijk idd, maar op basis van testresultaten wilde ik zelf ook Nokian banden gaan proberen (maar kon ze niet krijgen bij mijn vaste bandenboer hier in Spanje) en heb ze mijn ouders ook aangeraden. Nokian klinkt vaag maar is een zeer gerenommeerd zweeds merk, vooral op het vlak van winterbanden juist.
Michelin is over het algemeen ook top dus ze zullen beide goed zijn. Zou wel tof zijn als er wat ervaringsdeskundigen zijn hier met Nokian banden om hun mening te horen.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 07.11.2017 - 15:02  ·  #5
Quote door Bolbo

Erg persoonlijk idd, maar op basis van testresultaten wilde ik zelf ook Nokian banden gaan proberen (maar kon ze niet krijgen bij mijn vaste bandenboer hier in Spanje) en heb ze mijn ouders ook aangeraden. Nokian klinkt vaag maar is een zeer gerenommeerd zweeds merk, vooral op het vlak van winterbanden juist.
Michelin is over het algemeen ook top dus ze zullen beide goed zijn. Zou wel tof zijn als er wat ervaringsdeskundigen zijn hier met Nokian banden om hun mening te horen.

Nokian is Fins ;).

Ik heb nog wel wat meer ervaring met Nokian.

XC70: Line SUV zomerband - topband, goede grip op droog en nat, stil maar wel wat hoger verbruik.
WRX: WR A3 winterband - zie hierboven, XL variant dus erg stug.
WRX: zLine zomerband - niet zo goed als een Bridgestone RE-050A die er eerst op zat, begint snel te piepen. Ben hier eigenlijk niet zo tevreden over.
Forester: WRG2 allseason - topband, had prima grip tijdens alle omstandigheden, is meer een winterband waarmee je ook in de zomer kan rijden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 07.11.2017 - 16:28  ·  #6
Staat al veel over geschreven hier. Michelin is over het algemeen goed maar niet goedkoop. En ik las her en der dat de alpin5 niet heel beter is dan de alpin4. Zelf tevreden over vredestein wintrac extreme en conti 830/850
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 00:35  ·  #7
Hier ook Nokian (WR A4). Beste die ik ooit heb gehad. Ligt ook wel wat aan de Loadindex: 94. Echt een aanrader!
Arie de Saint
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 10:07  ·  #8
Ik ben overgestapt op de michelin crossclimate..nooit meer banden wisselen en rijd trouwens super.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 11:30  ·  #9
Heb ik weer... Wilde ook winterwissel doen, maar voor mijn bandenmaat (275/45/22) zijn geen winterbanden beschikbaar!
Ga wel ff kijken wat ik als alternatief (op velg) voorgeschoteld krijg.

On topic : ik heb op mijn oude T5 een set Michelin Alpine 4 versleten. Erg goede band. Daarna een nieuwe set Alpine 5 aangeschaft, maar die zijn uiteindelijk na een paar duizend kilometer weer terug gegaan ivm hoogteslag.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 12:44  ·  #10
Quote door PvL

Heb ik weer... Wilde ook winterwissel doen, maar voor mijn bandenmaat (275/45/22) zijn geen winterbanden beschikbaar!

On topic : ik heb op mijn oude T5 een set Michelin Alpine 4 versleten. Erg goede band. Daarna een nieuwe set Alpine 5 aangeschaft, maar die zijn uiteindelijk na een paar duizend kilometer weer terug gegaan ivm hoogteslag.

In 275/40/22 is er wel een keus aan winterbanden, maar dat moet je maar net willen.
Volvofab
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 14:00  ·  #11
Vandaag heb ik mijn zomerbanden (195-65-R15) door de bandenboer laten omwisselen voor winterbanden (195-65-R15 91 H) .
Hij had nog 4 gebruikte Michelin Primacy Alpin met zeer goed profiel liggen. Voor 145 euro, banden eraf, banden erop en laten balanceren en monteren en ik kan de komende jaren in de winter er weer tegen aan.

Vorig jaar reed ik met zowel Michelin als Nokian winterbanden.
Deze Nokian winterbanden (maat 215-55- R16 97 H extra load) kwamen van mijn voormalige VolvoS80 af en die komen bij volledig insturen tegen de wielkast aan van mijn huidige Volvo S60 dus heb er andere banden op laten monteren, nu de 15 inch en vind ik prettiger rijden en wat zuiniger :-)

De Nokian banden waren wel erg prettige winterbanden overigens!

gr.

Fabian
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 22:03  ·  #12
Quote door PvL

Inderdaad en tot 21" wel Pieter
PIdewegw
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

· 
Posted: 08.11.2017 - 23:11  ·  #13
sinds nov.2015 Vredestein Xtreme 205/55R16
uitstekende keuze

tot 2015 Pirelli Winter 210 Serie II Soto Zero
net wat minder
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.11.2017 - 10:45  ·  #14
Persoonlijk heb ik maar 1x winterbanden gehad (hier in Spanje niet echt nodig tenzij je graag de sneeuw in gaat), maar bij mijn vorige auto had ik Kleber winterbanden, die waren qua jaren behoorlijk oud maar nog met goed profiel, en ik ben daar mee naar de sneeuw geweest vorig jaar en ik had op een dikke laag ijs prima grip mee, en dat met een auto zonder tractiecontrole. Wel iets meer lawaai en verbruik dan de zomerbanden, maar ik reed dan ook op Michelin Energy Saver (waar ik overigens niet tevreden over was, en ook geen mooie band vond door z'n ronde wangetjes bij de juiste druk).
Swalker
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: impacqt.nl
Subject:

· 
Posted: 27.11.2017 - 15:46  ·  #15
Vorige week mijn zomersloffen (Michelin PS4 235/40/18 Titania's) verwisseld voor winterbanden. Nu een week :) rijdt ik met nieuwe Nokian's WR D4 205/60/16 96H XL om mijn "originele" Hera velgen. Ik moet zeggen: dat rijdt best fijn! Stil en prima grip. Uiteraard wat minder direct dan op zomerbanden maar gevoelsmatig niet een mindere wegligging. Kan natuurlijk nog niets van de slijtvastheid zeggen maar de eerste 1K: prima-de -luxe!

Selected quotes for multi-quoting:   0