Afhankelijk van de breedte is het loopvlak ook anders. Je kunt het aantal groeven niet gelijk houden op een 195 en 225 band.
Meer breedte vergt een betere waterafvoer, dus meer groeven = andere rij-eigenschappen.
Bovendien is door de grotere velg (15" vs 17") de hoogte van de band ook weer anders, als ze niets aan de compound veranderen krijgt de band hele vervelende eigenschappen. Een lagere band (17") wordt dan veel te stug t.o.v. een hogere band (15") en deze stugheid moet worden gecompenseerd door een andere samenstelling. Deze andere samenstelling resulteert ook weer in een ander gedrag.
Daarom kun je verschillende bandenmaten ook nooit met elkaar vergelijken. Komt nog eens bij dat een V70 geen S60 is, de V70 is zwaarder en is anders geveerd. Dat heeft direct invloed op het gedrag van de banden.
Kortom, het kopen van de juiste band, specifiek voor jouw auto is niet zo eenvoudig, breedte, hoogte, auto, vering, dempers etc beïnvloeden de rijeigenschappen van een band. Als leidraad houd ik dan ook maar de tests aan die specifiek voor mijn bandenmaat bedoeld zijn en dat heeft tot nu toe eigenlijk altijd wel goed uitgepakt, m.u.v. van een setje Toyo's T1-R die nieuw fantastisch reden, de auto kleefde gewoon aan de weg, bochten kon je behoorlijk hard nemen, maar na 20.000km waren ze gewoon op, wel een mooie band om te zien. http://www.toyotire-benelux.com/tire/pattern/proxes-t1-r
Over het algemeen worden Michelin's wel veel gebruikt bij grotere middenklassers. Ik had onder mijn vorige V40 ooit winterbanden van Michelin en die gingen 5 winters mee (nov-mrt). Even globaal uitgerekend ca 70.000 km. Ze waren toen ook wel aan vervanging toe hoor, de geadviseerde minimale profieldiepte van 4mm was ik al lang voorbij, maar ik kwam er nog steeds mee door de APK en ik was erg content met deze banden. Vorige winter heb ik ze vervangen door Continental Wintercontact ts 830, erg goede band ook.
Als ik nu een winterband voor de S60 zou moeten uitzoeken, dan werd het de Michelin Alpin A4 of weer de Continental ContiWinterContact TS830P, maar deze hoeven gelukkig pas volgend jaar (2013/2014), deze kosten nml een slordige 180,= per band.
Voor de volgende zomerband twijfel ik dus tussen de Pirelli Cinturato P7 en de Michelin Premacy 3. De laatste is nog nergens getest en ik zou daar eerst wel eens wat over willen lezen. Dat een band met dezelfde aanduiding het 3 jaar geleden goed deed, wil nog niet zeggen dat de nieuwe band met andere samenstelling en groeven het net zo goed of beter doet. Ook hier is alles dus weer afhankelijk van de bandenmaat en type auto.
De Adac bandentest van 2010 (225/45/17) vindt je hier
Of nog handiger, de pdf van de ANWB hier te downloaden. Dit is dezelfde test als van de Duiste Adac, de test voeren ze jaarlijks gezamenlijk uit.
Meer breedte vergt een betere waterafvoer, dus meer groeven = andere rij-eigenschappen.
Bovendien is door de grotere velg (15" vs 17") de hoogte van de band ook weer anders, als ze niets aan de compound veranderen krijgt de band hele vervelende eigenschappen. Een lagere band (17") wordt dan veel te stug t.o.v. een hogere band (15") en deze stugheid moet worden gecompenseerd door een andere samenstelling. Deze andere samenstelling resulteert ook weer in een ander gedrag.
Daarom kun je verschillende bandenmaten ook nooit met elkaar vergelijken. Komt nog eens bij dat een V70 geen S60 is, de V70 is zwaarder en is anders geveerd. Dat heeft direct invloed op het gedrag van de banden.
Kortom, het kopen van de juiste band, specifiek voor jouw auto is niet zo eenvoudig, breedte, hoogte, auto, vering, dempers etc beïnvloeden de rijeigenschappen van een band. Als leidraad houd ik dan ook maar de tests aan die specifiek voor mijn bandenmaat bedoeld zijn en dat heeft tot nu toe eigenlijk altijd wel goed uitgepakt, m.u.v. van een setje Toyo's T1-R die nieuw fantastisch reden, de auto kleefde gewoon aan de weg, bochten kon je behoorlijk hard nemen, maar na 20.000km waren ze gewoon op, wel een mooie band om te zien. http://www.toyotire-benelux.com/tire/pattern/proxes-t1-r
Over het algemeen worden Michelin's wel veel gebruikt bij grotere middenklassers. Ik had onder mijn vorige V40 ooit winterbanden van Michelin en die gingen 5 winters mee (nov-mrt). Even globaal uitgerekend ca 70.000 km. Ze waren toen ook wel aan vervanging toe hoor, de geadviseerde minimale profieldiepte van 4mm was ik al lang voorbij, maar ik kwam er nog steeds mee door de APK en ik was erg content met deze banden. Vorige winter heb ik ze vervangen door Continental Wintercontact ts 830, erg goede band ook.
Als ik nu een winterband voor de S60 zou moeten uitzoeken, dan werd het de Michelin Alpin A4 of weer de Continental ContiWinterContact TS830P, maar deze hoeven gelukkig pas volgend jaar (2013/2014), deze kosten nml een slordige 180,= per band.
Voor de volgende zomerband twijfel ik dus tussen de Pirelli Cinturato P7 en de Michelin Premacy 3. De laatste is nog nergens getest en ik zou daar eerst wel eens wat over willen lezen. Dat een band met dezelfde aanduiding het 3 jaar geleden goed deed, wil nog niet zeggen dat de nieuwe band met andere samenstelling en groeven het net zo goed of beter doet. Ook hier is alles dus weer afhankelijk van de bandenmaat en type auto.
De Adac bandentest van 2010 (225/45/17) vindt je hier
Of nog handiger, de pdf van de ANWB hier te downloaden. Dit is dezelfde test als van de Duiste Adac, de test voeren ze jaarlijks gezamenlijk uit.