Werking Geartronic bak

 
 
 
 
 
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 14:12  ·  #1
Zojuist mijn T5 gekocht en opgehaald. Ik heb nu wat vraagjes over de automaat.

Ik heb alleen ervaring met een DSG automaat van VW. De Geartronic van deze T5 uit 2001 is natuurlijk wat anders, dus ik wil weten hoe die zich zou moeten gedragen.

Wat merk je bij het in zijn achteruit zetten? Ik merk namelijk wel een soort schokje/bonkje op als ie em in zijn achteruit zet. Het is niet fors, maar wel duidelijk merkbaar. In hoeverre is dit 'toegestaan'?

Ik vind de 'pook' zwaar lopen, vergeleken met de DSG, dat lijkt me normaal, maar is dat het ook?
Met zwaar lopen bedoel ik dat de pook bij wijze van spreken niet met twee vingertjes in de D gezet kan worden. Je moet wel enige kracht gebruiken, normaal?

Met het terugschakelen merk je wel dat ie bezig is. Soms voelt het als het te vroeg op laten komen van de koppeling in een schakelbak. Ook dit, niet heel ernstig, niet ergelijk, maar ook weer merkbaar. In hoeverre mag/kan je dat verwachten bij deze bak?

Ik ben benieuwd, ik heb al gelezen over een powerflush, maar ben huiverig door wat verhalen over 'sludge' die los komt bij zo'n procedure waardoor de boel verstopt en in de soep loopt...
Dus als dat niet nodig is, doe ik het liever niet...
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 46
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 14:58  ·  #2
Ga er even voor zitten en neem DIT topic door.

Hier worden al jouw ervaringen besproken. Mijn afdronk ervan is: regulier drain en fill is een goed idee, powerflush onder bepaalde omstandigheden.
Beide met originele olie!!!

En de meeste verhalen hebben wel iets met schokjes bij schakelen. Vergeet ook niet dat de bak nog moet leren hoe je rijdt en zich over de loop van een paar 1000km op jouw rijgedrag zal inleren
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 15:11  ·  #3
Quote door waal70

Ga er even voor zitten en neem DIT topic door.

Hier worden al jouw ervaringen besproken. Mijn afdronk ervan is: regulier drain en fill is een goed idee, powerflush onder bepaalde omstandigheden.
Beide met originele olie!!!

En de meeste verhalen hebben wel iets met schokjes bij schakelen. Vergeet ook niet dat de bak nog moet leren hoe je rijdt en zich over de loop van een paar 1000km op jouw rijgedrag zal inleren


Ja, ik heb al het nodige gelezen over de powerflush en dat topic was er 1 van, alhoewel ik niet alle verdere reacties heb gelezen, zal daar eens voor gaan zitten. Tussen begin en einde van het topic zit volgens mij bijna 2 jaar, zijn een hoop ervaringen :)

Voor wat betreft het inleren, dat is nieuw voor me, dus ik ga me daar eens over inlezen.
Echter de reverse lijkt me niks aan te leren, dus die zou goed moeten zijn. Nu is het niet zo dat hij slecht is, maar ik voel merkbaar dat hij in zijn achtertuit wordt gezet, vraag me af of dat de bedoeling is. Het betreft een lichte schok.

Ik denk dat ik de olie voor de zekerheid maar laat vervangen, en dan zo dat alles er uit komt en er 99% nieuwe olie in zit. Even kijken waar ik dat kan laten doen, alhoewel ik al had gezien dat het niet heel moeilijk zelf te doen is.. Een vriend van me heeft een brug, wellicht dat we samen een eind komen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 18:32  ·  #4
@Emc

de achteruitversnelling van je Volvo automaat kan je ook inleren, dit is de zgn garageshift,
waarbij Drive en Reverse 5 seconden moeten worden vastgehouden in de inleerstand,
nadat ze vanaf de Neutraal zijn ingeschakeld, bij succesvol inleren gaat dan het waarschuwingspijltje midden op het dashboard branden in de inleermodus.

het nadeel van alleen drain&fill bij atf verversen is dat dan de oude atf niet makkelijk helemaal uit de bak verdwijnt, ook niet na 3x achtereen drain&fill, omdat het restant van de oude atf dan de kans krijgt zich te "verstoppen" in delen bak. Met spoelen gaat de warme oude atf die in de bak zit makkelijker de bak uit, terwijl er koele, en daardoor zwaardere, nieuwe atf de bak ingepomt wordt met een overmaat aan nieuwe atf.

Ook dan blijft er nog wel wat oude atf over, maar als men dan tweemaal spoelt, met tussendoor stevig doorrijden, is de oude atf tweemaal verdund die er overblijft. Ook is er dan al een reinigend effect opgetreden van de nieuwe atf van de eerste spoeling zodat de nieuwe atf bij de tweede spoeling relatief schoon blijft.

Om inderdaad verstoppingen te voorkomen is het goed de oude atf eerst via een drain procedure te verwijderen zodat het ergste vuil, en de zwaarst vervuilde atf in het carter niet eerst weer
door de rest van de bak en kleppenhuis en filter wordt gespoeld. Dus via de carterplug de oude atf eerst aftappen.

Over het algemeen speelt vuil bij 200.000km automaten in goede staat nog niet zo een grote rol en is het veruit het belangrijkste dat zoveel mogelijk nieuwe atf in de automaat komt, en zoveel mogelijk oude atf er uit gaat. Oude atf restanten die verzuurd zijn kunnen immers nieuwe atf ook al meteen weer aantasten.

groet,

VarioClean
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 21:10  ·  #5
Kijk, das ook een goede tip, eerst het één (drain&fill) en dan het ander (powerflush). Goeie tip.
Ik ga het zeker doen binnenkort.

De achteruit had vanmiddag echt een flinke bonk, maar wat opvalt is dat dat was met de rem ingetrapt.
Als ik em in de achteruit zet en meteen de rem loslaat gaat ie heel soepel en zonder bonken of wat dan ook achteruit...

Ik hou het in de gaten :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 21:28  ·  #6
Slijtage aan het kleppenhuis ?
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 21:35  ·  #7
Ja, het vervelende is dat ik misschien nog moet wennen aan de bak, dus wellicht dingen verkeerd interpeteer.
Ik ga het in de gaten houden, mochten dingen echt gaan opvallen/verergeren ga ik mij weer melden :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 21:40  ·  #8
Misschien toch maar eens na laten kijken.
Een stevige bonk met het in de versnelling zetten lijkt mij niet normaal.
I.i.g.de mijne heeft hier geen last van.
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:05  ·  #9
Quote door Bigdog

Misschien toch maar eens na laten kijken.
Een stevige bonk met het in de versnelling zetten lijkt mij niet normaal.
I.i.g.de mijne heeft hier geen last van.


Nee, inderdaad, daar schrok ik ook behoorlijk van.
Maar vervolgens heeft ie het niet meer gedaan, terwijl toch verschillende keer achteruit gereden is.
Misschien ligt het aan de koude start, in de ochtend maar weer eens proberen....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:17  ·  #10
Bij koude motor vallen de drukverschillen direct op.
Als een kleppenhuis in verval geraakt, dan is dit het moment waar dit het eerste opvalt.
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:25  ·  #11
Quote door Bigdog

Bij koude motor vallen de drukverschillen direct op.
Als een kleppenhuis in verval geraakt, dan is dit het moment waar dit het eerste opvalt.


En dan krijg je zo'n bonk? Nou, morgenvroeg weet ik dan meteen meer :)

Wat voor prio zit aan het vervangen/herstellen van het kleppenhuis? Een dag, een week, een maand, niks van te zeggen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39898
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:32  ·  #12
Het lijkt het kleppenhuis te zijn.
Als je hier tijdig iets aan doet, dan houdt je je bak in orde.
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:37  ·  #13
Dan ga ik dat zsm doen, zal de vrouw eens ernstig aankijken :D
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1761
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:54  ·  #14
Die van mij schakelt alleen wat 'gevoelig' in D en R bij een koude motor en een verhoogd stationair toerental. Echt een bonk hoor ik niet.

Wat wel opvalt is dat 'ie bij flink optrekken en gas lossen nog wel eens een duw na wil geven, weet niet goed hoe ik dat anders moet omschrijven. Net alsof 'ie verwacht op dezelfde manier door te trekken, opschakelt en zich dan bedenkt.

Verder alles zijdezacht. Voor zover ik weet is de olie nooit vervangen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Werking Geartronic bak

 · 
Posted: 27.05.2013 - 22:59  ·  #15
Dat zou ik ook gaan denken inderdaad. Maar ja, ik ben geen kenner zoals Varioclean. ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0