Wervelklep wat doet die?

Wervelklep

VolvoRudi
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Wervelklep wat doet die?

· 
Posted: 10.12.2017 - 01:02  ·  #1
Hoy,

Even een vraagje, de wervelklep bij een V70 2007:
Wat hoort ie te doen en waarvoor dient ie?
Wanneer open, wanneer dicht?

Waarom ik dit vraag?
Wel ik liet e wervelklep vervangen bij mijn garagist, betaalde daar redelijk wat geld voor .
En wat blijkt...Ga ik naar de technische meeting bij Dennis van Volvoservice.eu en wordt er een storing uitgelezen vanwege de wervelklep.
Geen probleem zegt Dennis, deze is waarschijnlijk niet gekalibreerd en gaat meteen aan de slag om de klep te kalibreren.
Na deze handeling wordt mij aangeraden om een stukje te gaan rijden om de wagen opnieuw uit te lezen.
Rara, opnieuw dezelfde storing....

Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen.....
Mijn garagist vindt het precies niet nodig om in te grijpen....
Wat kunnen de gevolgen zijn van een kapotte (slecht gemonteerde wervelklep)?

RADELOOS!!!!!
VolvoRudi
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Wervelklep wat doet die?

· 
Posted: 10.12.2017 - 01:10  ·  #2
Even vergeten...Het gaat over een 2.4 D5
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 01:27  ·  #3
Voor zover ik het begrepen heb doet de wervelklep twee dingen:

1. In de basis is het een klep die op de luchtinlaat invloed uitoefent. De klep (of eigenlijk: kleppen) bepalen de hoeveelheid en snelheid van inkomende lucht in de cilinders. Het heet 'wervel' omdat de klep 'een draai' geeft aan de inkomende lucht.
2. Bij het regenereren gaan de wervelkleppen zoveel als mogelijk 'smoren', om de temperatuur in het roetfilter te stimuleren. Dat is de reden waarom de wervelklep zijn intrede gedaan heeft tegelijkertijd met het roetfilter in de Euro 4.

Als je storing hebt, kun je checken of de aansturing van de wervelkleppen het wel doet (de motor met het beruchte stangetje naar de kleppen). Wat je garagist zegt, is wel aardig, maar snijdt geen hout. Ik neem aan dat hij zelf deze ingreep geadviseerd heeft? Dan moet het ook goed gedaan worden! Ik zou er niet zomaar mee akkoord gaan. Ik heb de ingreep ook (preventief) gedaan en bij mij geen troubles.

Je kunt trouwens prima rijden zonder werkende wervelklep (gebeurt meer). Zeker als je het roetfilter ook laat verwijderen. Aangezien ik echter houd van zoals het bedoeld is, heb ik destijds gekozen voor vervanging. Maar je kunt de klep open (laten) zetten. Ik ken iemand die daar vrolijk mee rondtuft. Ik kan me echter ook voorstellen dat je daarvoor niet zov€€l geld hebt uitgegeven...
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 02:01  ·  #4
Al gezegd, maar iets anders uitgedrukt: de wervelkleppen zorgen voor wervelingen in de lucht die tijdens de inlaatslag de cilinder wordt ingezogen, waardoor de ingespoten diesel gelijkmatiger tot ontbranding komt. Dus schonere verbranding, meer power en zuiniger. Als ik me niet vergis voornamelijk effectief bij lage toeren waar er geen of weinig turbodruk is.
Zijn wel plaatjes van te vinden, maar simpel gezegd is het een stangetje met een paar ronde cirkeltjes erop. Het stangetje kan draaien waardoor de klepjes meer open of dicht gezet worden. Het stangetje wordt aangestuurd door een electromotortje met een armpje (wat nog wel eens kapot gaat als de kleppen niet meer vrij bewegen). Meestal gemaakt van plastic zodat, als er een klep kapot gaat en resten in de cilinder komen, die kunnen worden vermalen zonder dat de motor sowieso kapot gaat (wat zou gebeuren als ze van metaal waren).
Parkstad
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 06:57  ·  #5
Quote door VolvoRudi

Hoy,

Even een vraagje, de wervelklep bij een V70 2007:
Wat hoort ie te doen en waarvoor dient ie?
Wanneer open, wanneer dicht?

Waarom ik dit vraag?
Wel ik liet e wervelklep vervangen bij mijn garagist, betaalde daar redelijk wat geld voor .
En wat blijkt...Ga ik naar de technische meeting bij Dennis van Volvoservice.eu en wordt er een storing uitgelezen vanwege de wervelklep.
Geen probleem zegt Dennis, deze is waarschijnlijk niet gekalibreerd en gaat meteen aan de slag om de klep te kalibreren.
Na deze handeling wordt mij aangeraden om een stukje te gaan rijden om de wagen opnieuw uit te lezen.
Rara, opnieuw dezelfde storing....

Wat kan ik doen om het probleem te verhelpen.....
Mijn garagist vindt het precies niet nodig om in te grijpen....
Wat kunnen de gevolgen zijn van een kapotte (slecht gemonteerde wervelklep)?

RADELOOS!!!!!
Gewoon naar Dennis luisteren ! ik heb die laten vervangen bij Dennis omdat deze jongen verstand ervan hebben
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 08:25  ·  #6
Blijkbaar zit er een sensor op je wervelklep. Is er misschien iets mis met die sensor. Ik heb een D5 ook met wervelklep, deze is ook vervangen. Zit geen sensor op. Mijn V70 weet niet of die klep verkeerd staat. Dan moet ie al helemaal dicht staan en kan de motor in noodloop gaan.
En ik zou het absoluut niet accepteren na een reparatie cq vervanging.
Terug gaan en eisen dat ze het in orde maken.
VolvoRudi
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.12.2017 - 17:35  ·  #7
Hallo,

Dus als ik het goed voor heb kan ik de wervelklep niet uitschakelen zonder de roetfilter kapot te doen, behalve dan als ik deze verwijder.
Maar dan rijden we ook terug met een euro3 motor, of zie ik dat verkeerd?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.12.2017 - 09:40  ·  #8
Ik denk niet dat als je wervelklep niet (goed) werkt dat je roetfilter meteen kapot gaat. Wellicht wel op de lange duur doordat verminderde werking van de wervelklep wel een mindere verbranding (en dus mogelijk meer roet; bij bepaalde toerentallen) tot gevolg heeft, waardoor het roetfilter sneller vult, meer regenereert en dus mogelijk eerder kapot gaat. Maar dan praat je toch over vele duizenden kms zou ik denken. En daarbij lijkt me dan eerder de EGR de grote boosdoener, dan de wervelklep. De EGR is de grote vervuiler (die circuleert uitlaatgassen terug de motor in om de verbrandingstemperatuur te doen dalen, waardoor de NOx uitstoot lager wordt). Het werkt allemaal samen en heeft gezamelijk een betere uitstoot tot gevolg dan de Euro3. Complexer, gevoeliger, maar wel schoner (in theorie) qua uitstoot van bepaalde onzichtbare (maar wel meetbare) gassen. Wat wel zichtbaar is, is de interne vervuiling van de motor... de troep moet ergens heen zeg maar.
Toch, als je betaald hebt voor een reparatie, moet het daarna ook goed zijn en moet je niet met een probleem blijven zitten. Dus ik vind wel dat je je garage moet aanspreken op een door hen uitgevoerde reparatie die ergens niet helemaal goed is. Ik heb nog nooit een wervelklep in handen gehad maar kan me niet direct voorstellen dat je dat enorm verkeerd zou kunnen installeren... kan er maar op 1 manier in toch? Is niet symmetrisch dus omdraaien gaat niet. Maar wellicht moet hij er op een bepaalde positie (draaiing) in etc., dat weet ik niet. Staat wellicht in vida denk ik (reparatie/vervangingshandleiding). Wellicht kan iemand daarvan een pdf posten hier en dan kan je daar nog eens mee langs je garagist om te bekijken waar het fout gegaan kan zijn.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 11.12.2017 - 12:28  ·  #9
Als de swirlkleppen afgebroken zijn, kun je gewoon doorrijden. Zaak is dat je de wervelklep even in positie open laat zetten. Ik ken mensen genoeg die zo rijden, omdat ze simpelweg geen zin hebben om een paar honderd euro neer te leggen voor de reparatie.

Waar het mij om gaat is dit: jij hebt dat geld wel betaald. Als het dan niet in orde is, moet de garage het fixen! Ik zou gewoon geen genoegen nemen. Laat anders even iemand kijken die er verstand van heeft. Zo'n wervelklep is geen raketwetenschap. Volgens mij kan het maar op één manier erin. Als het dus niet werkt, heeft garage z'n werk niet goed gedaan. Denk ik dan

Selected quotes for multi-quoting:   0