Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 
 
 
 
 
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 18:26  ·  #1
Naast de benzine motorblokken in de NN > 2.5T of 2.5FT zijn er ook nog de 3.0T6 en 3.2 zes cilinders en de 4.4 V8 in de S80
Van de 2.5T en FT is redelijk veel al geschreven, zijn goede en betrouwbare blokken met relatief weinig slechte ervaringen.
Echter is er in verhouding niet veel geschreven over de 3.0T6, de 3.2 en de 4.4 V8 helaas...

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zwakke punten motorisch gezien, of zaken waar je rekening mee moet houden bij eventueel aanschaf van zo'n zes cilinder of V8.
Wat ik er zelf over gelezen heb is dat de Yamaha V8 redelijk hufter-proof is.. (wat sterke motor betreft goed vergelijkbaar met de 2.5 10V van de classic, natuurlijk niet te vergelijken als het om prestaties etc. gaat maar puur betrouwbaarheid)
Van de zes cilinders begrijp ik dat bepaalde lagers het wel eens willen opgeven en zou daar eigenlijk wel wat meer over willen weten.

Zijn er dus motorische plus- en minpunten

Maar zijn er ook nog meer plus- en minpunten te benoemen buiten het motorische gedeelte?
Hoe doet de elektronica het bijvoorbeeld..
Is de carrosserie wat je verwacht van een Volvo
Valt het rijgedrag onder de categorie zwevend/zompig of juist andersom
Zo is er van alles op te noemen

Vandaar dit topic, wie heeft een zes cilinder of V8 en wil hier zijn/haar ervaringen delen?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 18:32  ·  #2
Zie deze eens

https://m.youtube.com/watch?v=b73f25SH9qM

Vacuumpompen gaan vaak lekken bij de 6 cil.

De 4.4 tm medio eind 2005 kan balansaslager problemen krijgen door waterschade. Ze hebben dit lang niet allemaal of zijn misschien al aangepast.

Ook willen de distributiedeksels olie lekken bij de 4.4. Motor moet er naar mijn weten dan uit.

Ik zou zelf naar een 2.5t of ft kijken.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 18:33  ·  #3
Ik heb in het verleden tijdens het werk er in een hoop gereden.

De t6 en v8, heerlijke bakken om te rijden.
De 3.2 voelt voor mij wat terughoudender aan. Wil wel, maar komt telkens niet echt op gang. Mist wat pit.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 18:50  ·  #4
Quote door ikbat

Ik heb in het verleden tijdens het werk er in een hoop gereden.

De t6 en v8, heerlijke bakken om te rijden.
De 3.2 voelt voor mij wat terughoudender aan. Wil wel, maar komt telkens niet echt op gang. Mist wat pit.


Precies dit, ik heb de T6 gehad, en een kennis had de V8. Beide met enorme souplesse en comfort te rijden daar waar de 3.2 net te kort komt.
Dawn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 19:54  ·  #5
Quote door Blade

Zie deze eens

https://m.youtube.com/watch?v=b73f25SH9qM

Vacuumpompen gaan vaak lekken bij de 6 cil.

De 4.4 tm medio eind 2005 kan balansaslager problemen krijgen door waterschade. Ze hebben dit lang niet allemaal of zijn misschien al aangepast.

Ook willen de distributiedeksels olie lekken bij de 4.4. Motor moet er naar mijn weten dan uit.

Ik zou zelf naar een 2.5t of ft kijken.

De problemen met het V8 blok die je aanhaalt zitten alleen in de XC90 modellen; voor de S80 is dit probleem verholpen vanaf de productiestart BJ2006 MY Early 07. Het is dus wel een goed punt als TS een XC90 overweegt met een V8 blok; ga dan vooral voor een auto vanaf MY2007.

Quote door henry classic v70

Naast de benzine motorblokken in de NN > 2.5T of 2.5FT zijn er ook nog de 3.0T6 en 3.2 zes cilinders en de 4.4 V8 in de S80
Van de 2.5T en FT is redelijk veel al geschreven, zijn goede en betrouwbare blokken met relatief weinig slechte ervaringen.
Echter is er in verhouding niet veel geschreven over de 3.0T6, de 3.2 en de 4.4 V8 helaas...

Zijn er bijvoorbeeld bepaalde zwakke punten motorisch gezien, of zaken waar je rekening mee moet houden bij eventueel aanschaf van zo'n zes cilinder of V8.
Wat ik er zelf over gelezen heb is dat de Yamaha V8 redelijk hufter-proof is.. (wat sterke motor betreft goed vergelijkbaar met de 2.5 10V van de classic, natuurlijk niet te vergelijken als het om prestaties etc. gaat maar puur betrouwbaarheid)
Van de zes cilinders begrijp ik dat bepaalde lagers het wel eens willen opgeven en zou daar eigenlijk wel wat meer over willen weten.

Zijn er dus motorische plus- en minpunten

Maar zijn er ook nog meer plus- en minpunten te benoemen buiten het motorische gedeelte?
Hoe doet de elektronica het bijvoorbeeld..
Is de carrosserie wat je verwacht van een Volvo
Valt het rijgedrag onder de categorie zwevend/zompig of juist andersom
Zo is er van alles op te noemen

Vandaar dit topic, wie heeft een zes cilinder of V8 en wil hier zijn/haar ervaringen delen?


Zelf ben ik in oktober overgestapt van een V70n T5 naar een S80 V8 en hoewel het een hele andere auto is dat de (m.i. perfecte V70 qua model) rijd het vooral heel erg lekker.
Koop je een V8, weet dan wel dat je heel rap van je plek komt (die 2 ton is echt zo weg!), maar dat het gewoonweg geen scheurijzer is zoals een 5cil T5/ I-6 T6 dat kan zijn. er zit sowieso een electronische begrenzer op van 250. je koopt in principe een V8 om lekker mee te kunnen rijden. Het algemene verbruik zit overigen op 1:9 (gecombineerd) en je haalt max 650km op een tank.
als je ervan houd kun je de dempers weghalen voor een diepe brom, maar dat moet je fijn vinden klinken.

Ander nadeel is dat er in de motorruimte niet echt heel veel plek is om te 'prutsen' en alles zit er gewoon dicht in (zie bijlage). verder zijn de motoren bij goed onderhoud eigenlijk niet kapot te krijgen, hij/zij lust alleen graag benzine :P


edit: dit levert misschien nog wat inzichten: https://www.youtube.com/watch?v=Gf-WDUyT31s
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 12.04.2021 - 20:03  ·  #6
Klopt. Er staat ook tm medio/eind 2005. Toen had je nog niet die S80.
henry classic v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: N/O Veluwe
Leeftijd: 62
Berichten: 697
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 09:34  ·  #7
Wat betreft de lagers (zoals in het filmpje te zien van Blade) zijn er verder geen of weinig motorische manco's voor de 3.2 of T6?
Ik kan eigenlijk niets vinden op 't web over motorische problemen van de Yamaha V8, jullie misschien wel..?

Hoe zit dat met de elektronica en onderstel eigenlijk...? treden er regelmatig storingen op en welke zijn dat dan meestal
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 365
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 15:14  ·  #8
Heb wel ergens vernomen dat de geartronic van de xc90 v8 niet bepaald berekend is op het geweld van de v8 motor.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 17:17  ·  #9
Sinds oktober 2020 heb ik een XC70 met de 3.0 T6 motor die ik gekocht heb met 123K op de teller En die T6 is echt een groot feest en genot om mee te rijden. Ik kan hem alleen maar aanraden. Met de T6 is relaxed cruisen goed mogelijk (mijn gebruikelijke rijstijl) maar is ook heel snel indien gewenst. Dat vermogen gebruik ik o.a. voor snel inhalen op provinciale wegen wanneer er iemand voor je zit die voor ieder flauw bochtje terug zakt naar 50 a 60 km/u.
Van Hennes kreeg ik tijdens het oplossen van een garantiegeval een S80 met de 3.2 motor mee en die valt tegen als je de T6 gewend bent. De T6 reageert alerter, is sneller, soepeler, stiller: kortom dit is een fijnere motor zonder negatief te zijn over de 3,2 motor.
.
Als je de pech hebt dat bij de 6 cilinder de Rear End Accessory Drive de geest geeft, waarvan Blade melding maakt, dan wordt je daar beslist niet vrolijk van omdat dit een prijzige reparatie is. Bij de aanschaf van mijn T6 werd ik ook al door een ander forumlid hier op gewezen. Ik weet niet hoe vaak dit probleem zich voordoet in percentages van het totaal aantal 3.0T6 en 3.2 motoren.

Hiervoor ruim 8,5 jaar een V70 2.5T AWD gehad die ik met 200K kocht en bij aanschaf 2 jaar jonger was dan de T6 bij aanschaf. De V70 heb ik ingeruild met 365K.Bij sleutelen aan auto's heb ik 2 linkerhanden en moet reparaties dan laten doen.
Daarom weet ik dat ook de 2.5T motoren niet gespaard blijven van prijzige reparaties waaronder het vervangen van de 2 nokkenas verstellers, lekkende keerringen, probleem carterventilatie en meer. Nu zijn die reparaties misschien minder prijzig en ingrijpend als het probleem bij de 6-cilinder maar ik heb die kosten wel gehad bij de 2.5T.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2107
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 19:01  ·  #10
Met een turbo heb je altijd een voordeeltje tov een atmosferische motor, hoeveel cilinders/inhoud ze ook hebben.
Dawn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 19:44  ·  #11
Quote door henry classic v70

Wat betreft de lagers (zoals in het filmpje te zien van Blade) zijn er verder geen of weinig motorische manco's voor de 3.2 of T6?
Ik kan eigenlijk niets vinden op 't web over motorische problemen van de Yamaha V8, jullie misschien wel..?

Hoe zit dat met de elektronica en onderstel eigenlijk...? treden er regelmatig storingen op en welke zijn dat dan meestal

In het P3 platform zitten eigenlijk geen noemenswaardige gremlins in de auto; het adaptief onderderstel kan problematisch zijn (zie ook de eerdere R-uitvoeringen), maar in principe geen 'zwak punt'.
Verder kan er heel veel in een S80/XC-V70 zitten qua leuke gadgets en dan kan het allemaal kapot dus het is ook een deel voorkeur.

Anders dan wat Blade al genoemd heeft (distributie seals), zijn de V8 blokken vanaf MY2007 redelijk bullitproof te noemen.

Quote door joriz

Met een turbo heb je altijd een voordeeltje tov een atmosferische motor, hoeveel cilinders/inhoud ze ook hebben.

met gelijke monniken en gelijke kappen qua testen, ongetuned zelfde staat en weet ik het; blijft de V8 op papier de beste motor qua performance die Volvo ooit in zijn auto's geleverd heeft.
Het is wel zo dat er in de basis op een V8 niks bij kan daar waar je een T6 blok nog fatsoenlijk kan laten tunen.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2468
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 19:55  ·  #12
Quote door Dawn

Het is wel zo dat er in de basis op een V8 niks bij kan daar waar je een T6 blok nog fatsoenlijk kan laten tunen.

Ik heb de "oude" versie van de T6 met 285 PK, de latere versie heeft 300 PK.
Een monteur vertelde me dat mijn blok door tuning icm een andere uitlaat tot 400 PK is te tunen maar daar zie ik de noodzaak niet van in / heb (nog ?) niet de behoefte om dat te laten doen.
Dawn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Berichten: 61
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 20:07  ·  #13
latere blok had 305PK toch?
hoe dan ook, tunen is voor dagelijks gebruik in principe niet nodig nee; alleen 'voor de leuk'.
het V8 blok zit op 315 met 440nm koppel

bij de dealer kan er op een T6 nog Polestar tuning, dit kan niet op de V8.
alternatief is bijvoorbeeld Rica Engineering en dan kan er met een Stage 1 40 (ish) PK bij; maar is het dan ook verstandig om 1 set cats weg te halen (zijn er 4 in totaal) en de middendemper eruit te halen voor de airflow.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1073
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 20:55  ·  #14
Het is maar net hoe ver je portemonnee reikt, maar ook de V8 is wel van turbo's te voorzien. Dan kom je echter meer in de categorie serieuze hobby sleutelaar met een uitdaging terecht.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1073
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Wie heeft een 3.0 / 3.2 / 4.4 en wat zijn de ervaringen?

 · 
Posted: 13.04.2021 - 20:58  ·  #15
Blok ligt ook in de Noble sportwagens met twee turbo's en 600 PK, the sky is the limit dus!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0