Tsja, wat verwacht je ervan en wat is de oorzaak van het probleem. Bij oude gebakkies die niet door de roetmeting komen gooien wij wel eens een flesje dieselcleaner in het brandstoffilter of, een week voor de roetmeting/emissietest een of twee flesjes in de tank en dan de tank niet leegrijden.
Geavanceerde EGR. systeem reinigers, roetfilter-reinig toevoegingen ok. het zal gerust wel een keer helpen maar je kunt beter achter de oorzaak aangaan en dit oplossen dan dmv. vaak (te) dure flesjes giftige zooi proberen je inspuitsysteem weer "gezond" te krijgen. Hoe geavanceerder de systemen (7traps inspuiting naar behoefte) bijv. dus het gaat steeds mooier worden voor ons techneuten.
Wij gebruikten vroeger oa. Forté, maar tegenwoordig vooral bacterie-voorkomende middelen in de brandstoftanks om ellende te voorkomen met bijv. dieselbacterie dit is storing no. 1 van veel ellende meestal hebben ze er al maanden last van en weten wij het zeker op het moment dat je de filters opensnijd op de filterstripper. Een kleverige, zwarte glimmende laag op het filterpapier voorkomt dan de normale doorstroming van de diesel en kleinere fracties van de bacterie zullen neerslaan op de injector/verstuiver naalden en in de hogedrukpompen achterblijven. Dan ben je eigenlijk al te laat en moet je al met pure bacterie dodende middelen in de weer en de tank leeghalen en spoelen met bacterie-doder. Omdat het biologisch werkende middelen zijn moet het ministerie van volksgezondheid de "medicijnen" goedkeuren om hier te gebruiken en dat heeft voor kleine bedrijven als Forté veel extra kosten en hoofdbrekens. Gespecialiseerde chemische bedrijven die al jaren met de olie-industrie samenwerken mogen wel deze middelen in NL. verkopen.
Wij gebruiken dan ook grootverpakkingen van 1-5 liter ipv. kleine flesjes. Of het nu Flush.middeltjes zijn of olie-conditioners whatever als het nodig is gooit de brandstof leverancier het er wel in of zal de fabrikant het wel aanraden.