Wie heeft zijn Volvo getuned?

Poll

Wie heeft zijn Volvo getuned?
Ja benzine

59 (20.42%)
Ja diesel

74 (25.61%)
Ja LPG

11 (3.81%)
Nee benzine

44 (15.22%)
Nee diesel

20 (6.92%)
Nee LPG

13 (4.5%)
Getuned, minder dan 50.000 km na tuning

25 (8.65%)
Getuned, meer dan 50.000 km na tuning

43 (14.88%)
Total votes:289
MQ9
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Wie heeft zijn Volvo getuned?

· 
Posted: 07.01.2021 - 14:59  ·  #91
Vorige week mijn transmissie laten spoelen bij GS Powerflush. Hij gaf aan dat de oude D5 getuned was. Ik heb deze wagen in december 2019 gekocht, de vorige eigenaar gaf aan dat ie niet standaard meer was maar kon niet vertellen wat, wanneer en hoeveel. Gery Slot zei ook dat hij enkel kon zien in VIDA dat er werk aan gedaan was maar niet wat.

Iemand een idee hoe je dat zou kunnen achterhalen?

Tijn
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: ducked.nl
Subject:

· 
Posted: 07.01.2021 - 18:55  ·  #92
@V70-2.5FT
Ik heb die van mij alleen hardwarematig aangepast en ben met die modificaties al superblij. Auto gekocht met 300k op de teller en toen besloten om een goede "stage 0" te doen, vernieuwen van verschillende sensoren, verversen van vloeistoffen, PCV, etc etc. Pas toen kwam ik erachter hoe lui de S80 was, de missing link voor mij was een versleten veer van de wastegate actuator (niet heel gek na 300k km).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, zorg ervoor dat de basis goed is voordat je dingen gaat toevoegen.

Echte aanraders:
3" Downpipe met sportkat (meer power, meer uitlaatgeluid, turbo spoelt wat sneller)

BSR 3" Downpipe with Sports Catalyst by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T 3" BSR Downpipe by Andy Ramdin, on Flickr

Grotere turbo intake pipe, ik heb de DO88.se (meer power)

Volvo S80 2.4T OEM vs Do88 Turbo Intake Pipe by Andy Ramdin, on Flickr

Hardpipe kit (meer power door grotere diameter)

Volvo S80 2.4T DO88.se Lower Intercooler Pipe Upgrade by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T DO88.se Upper Intercooler Pipe (OTE) by Andy Ramdin, on Flickr

Eigenlijk is het in de basis simpel, je turbo moet makkelijker kunnen in- en uitademen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 07.01.2021 - 19:13  ·  #93
Het afstellen van de wastegate maakte bij mijn auto ook (flink) merkbaar verschil
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.01.2021 - 19:17  ·  #94
Dit moet je wel zorgvuldig doen uiteraard, want anders schiet je zo de noodloop in.

Met de slappe actuator reed ik gewoon op wastegate druk (0.3 BAR voor de TD04HL-13T), terwijl hij 0.6 BAR piek zou moeten halen.
jpelverding
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Subject:

Actuator veer vervangen.

· 
Posted: 08.01.2021 - 09:37  ·  #95
Als dat zo veel verschil maakt, hoe moeilijk/duur is het dan om zo'n veer te vervangen? Geen idee waar die bij een V70 uit 2001 zit :0
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 12:24  ·  #96
De originele wastegate actuator kan je niet servicen voor zover ik weet, dus dat is een nieuwe wastegate actuator erop zetten en klaar (nog wel even afstellen ;) ). De wastegate actuator zit op de turbo met 2 boutjes en 1 borgklemmetje voor de wastegate flap.

En je moet de juiste druk hebben, die voor de TD04HL-13T gaat open bij 0.3 BAR, voor een TD04HL-16T bij 0.6 BAR dacht ik (weet niet zeker). Ik kon het niet zo snel vinden en heb deze van Mambatek gekocht (uit mn hoofd iets van 80-90 euro).

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T New Mambatek Turbo Wastegate Actuator by Andy Ramdin, on Flickr

En op de TD04 turbos zit hij naast de CBV aka DV aka Diverter valve aka Compressor Bypass Valve

Volvo S80 2.4T TD04HL-16T vs 13T turbo by Andy Ramdin, on Flickr
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 12:34  ·  #97
Quote door nd-photo.nl

@V70-2.5FT
Ik heb die van mij alleen hardwarematig aangepast en ben met die modificaties al superblij. Auto gekocht met 300k op de teller en toen besloten om een goede "stage 0" te doen, vernieuwen van verschillende sensoren, verversen van vloeistoffen, PCV, etc etc. Pas toen kwam ik erachter hoe lui de S80 was, de missing link voor mij was een versleten veer van de wastegate actuator (niet heel gek na 300k km).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, zorg ervoor dat de basis goed is voordat je dingen gaat toevoegen.

Echte aanraders:
3" Downpipe met sportkat (meer power, meer uitlaatgeluid, turbo spoelt wat sneller)

Eigenlijk is het in de basis simpel, je turbo moet makkelijker kunnen in- en uitademen.

Je ben goed bezig, ik heb zelf een V70 R (bouwjaar 2007), ik heb het gekocht via het V70 forum, er zit een ruilmotor in van een T5, ik ben van plan voor een grotere Down pipe + uitlaat van het merk IPD , volgens mij is het daarna toch nodig om de boel af te stemmen, maw chiptunen .
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 12:41  ·  #98
Hi Gero, bedankt man! Gaat niet echt veel meer mee gebeuren, want het is mn dagelijkse auto (al wordt er nu niet veel mee gereden door covid situatie).

Nodig is het niet, maar als je de echte winst ervan wilt behalen dan wel (dat geld voor alle genoemde mods) en dan uiteraard geen standaard chip, maar een chip op maat.

Mn nieuwe project is een Mini Cooper S R53 Works editie (211PK, 1.6 vierpitter met supercharger)

Mini Cooper S R53 JCW Sitting in the driveway 10-06-2020 by Andy Ramdin, on Flickr

Mini Cooper S R53 JCW by Andy Ramdin, on Flickr

Mini Cooper S R53 JCW DaveFab Aluminium Coolant Tank fitted by Andy Ramdin, on Flickr
V70-2.5FT
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 12:57  ·  #99
Quote door nd-photo.nl

@V70-2.5FT

Echte aanraders:

Mijn verlanglijstje bevat bijna dezelfde onderdelen als jou lijstje.
-Bsr 3inch downpipe
-200cel sportcat.
Ik had alleen in plaats van het leiding werk, een andere intercooler willen plaatsen van Do88.

Wat waren jou begin waardes?
En waar zit je op na alle aanpassingen?

Als het mogelijk is wou ik op de wettelijke Max 30% vermogens verschil gaan zitten.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 17:42  ·  #100
Gaaf ding, die mini.👍🏻
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 18:46  ·  #101
Ja dat is echt een leuke auto. Wel aardig wat zwakke puntjes, maar als die hebt opgelost is het leuk speelgoed. Maar als daily dank ik er toch voor, de S80 geeft veel meer comfort.

Quote door V70-2.5FT

Mijn verlanglijstje bevat bijna dezelfde onderdelen als jou lijstje.
-Bsr 3inch downpipe
-200cel sportcat.
Ik had alleen in plaats van het leiding werk, een andere intercooler willen plaatsen van Do88.

Wat waren jou begin waardes?
En waar zit je op na alle aanpassingen?

Als het mogelijk is wou ik op de wettelijke Max 30% vermogens verschil gaan zitten.

De BSR downpipe heeft de 200 cells sportcat, dus die tik je af met 1 onderdeel ;)

Ik denk niet dat die DO88 intercooler niet meteen nut heeft bij onze setup, hij zit namelijk tussen de airco condensor en de hete radiateur. Ik denk dat je betere resultaten haalt met een kleinere intercooler die meteen in de rijwind zit, dus intercooler>airco condensor>radiateur ipv airco condensor>intercooler>radiateur .

Maar dat is niet gebaseerd op feiten, maar op mn eigen redenering.

Mn begin waardes weet ik helaas niet, maar dat was zeker ver onder de 200PK, ik denk 170PK of iets dergelijks. Het maximale wat ik heb gemeten is een 240PK (omgerekend met maximale luchtmassameter waardes)
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 22:01  ·  #102
Ik heb precies dezelfde mods,3 inch ipd downpipe met 200cel kat,simons catback,d088 inlaat buis,drukbuizen set van van bsr,ipd tcv.
De mijne is ook ''getuned'' door bsr,waarmee hij alleen al met de tune al 252 pk zou moeten hebben,maar dat geloof ik niet zo zeer.
Ik heb de volvo nu in de garage staan om de cilinderkop met een gereviseerde kop te wisselen,en dan gelijk de boel shimmen zodat ik een 16T eraan kan hangen.
Een setje groene injectoren voor een LS motor uit de usa laten komen voor 80 dollar,zijn nog orginele bosch injectoren ook,of het zijn hele goede namaak.
Ook komt er een ''frontmount'' universele mishimoto intercooler op,drukbuizen kan ik op het werk wel maken.
Het was de planning om dit in de kerstvakantie te doen,helaas door corona staat de auto nog steeds zo in de garage zoals ik hem achter heb gelaten.
Onderdelen die ik 4 weken geleden al had besteld en nu eindelijk binnen zijn gekomen,overwerk etc.
Ben zeer benieuwd hoelang zo'n 2.4T het volhoud met een 16T en wat andere dingetjes.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 22:09  ·  #103
Zit er standaard niet al een 16T turbo op de 2.5/2.4T ?
Kevin
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 08.01.2021 - 22:22  ·  #104
Standaard zit er een 13T lpt op de 2.4T.
Beerta1992
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 09.01.2021 - 11:52  ·  #105
Mijne is ook gechipt. 2.0t 5cilinder. Zou 230pk moeten hebben. Jammer genoeg geen documentatie ervan... Maar ben het er sowieso mee eens dat de basis goed moet zijn. Zelf binnenkort ook eens kijken naar de wastegate. En de upgrades met grotere downpipe en spruitstuk wil ik in de toekomst ook nog doen. En de grotere turbobuis. Eerst maar eens de APK en een grote beurt. En nog een jaar rijden voor het vertrouwen van de auto te winnen. Daarna de upgrades zegt mijn verstand 😁

Selected quotes for multi-quoting:   0