18 februari 2010 | Tekst: Alexander Inia | Foto's: Hugo Mabbott/SB Medien | Bron: Autoweek.nl
Het uiterlijk en de technische details van de Volvo S60 zijn inmiddels al geen geheim meer voor de autoliefhebber. Het Zweedse merk denkt inmiddels echter alweer verder vooruit met de V60.
De V60 is een stationwagon op basis van de nieuwe S60. Tegelijkertijd geldt de auto ook als opvolger van de V50, die ook alweer sinds 2004 meedraait. De V60 wordt een lifestyle-stationwagon, die het opneemt tegen auto’s als de Alfa Romeo 159 Sportwagon en de Saab 9-3 Sport Estate. Maar natuurlijk wil Volvo vooral graag kopers wegsnoepen bij de Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring en Mercedes C-klasse Estate.
Motoren
Het ligt voor de hand dat het motorenaanbod van de V60 één op één gelijk is aan dat van de nieuwe S60. In het eerste productiejaar is de S60 te koop met drie verschillende dieselmotoren en twee benzineversies. De eerste diesel is de D5; een 2,4-liter vijfcilinder met een vermogen van 205 pk en een maximale trekkracht van 420 Nm. De nieuwe 2,0-liter vijfcilinder met 160 pk en maximaal 400 Nm koppel gaat in de nieuwe S60 als D3 door het leven. Ten opzichte van de huidige 2.4D is de cilinderinhoud iets verkleind. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie staat een zestraps automaat.
Later in het eerste jaar volgt ook de ‘groene’ Drive-versie. Daarbij is de S60 voorzien van de 115 pk sterke 1,6-liter diesel. Het verbruik blijft beperkt tot 4,3 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 115 gr/km. Daarmee kan de S60 dus met twintig procent bijtelling worden gereden. Of de V60 ook op 116 gr/km uitkomt, is nog even afwachten.
De sterkste benzinemotor huist in de T6. Dat is een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 304 pk en een maximaal koppel van 440 Nm. Het is nog niet zeker of we die ook in de V60 tegenkomen. De andere benzinemotor is een helemaal nieuwe direct ingepoten 2,0-liter GTDI viercilinder. Die levert een vermogen van 203 pk en maximaal 300 Nm trekkracht.
De komende vijf jaar kunnen we volgens Volvo nog drie andere varianten van de GTDI-motoren verwachten. Onder de typenamen T3 en T4 gaan de toekomst 1,6-liters schuil met vermogens van 150 en 180 pk. De 2,0-liter komt er onder de naam T5 ook nog als 240 pk-versie.
Parijs
Volvo onthult de V60 zeer waarschijnlijk in oktober op de Autosalon van Parijs. De verkoop start eind dit jaar.
Het uiterlijk en de technische details van de Volvo S60 zijn inmiddels al geen geheim meer voor de autoliefhebber. Het Zweedse merk denkt inmiddels echter alweer verder vooruit met de V60.
De V60 is een stationwagon op basis van de nieuwe S60. Tegelijkertijd geldt de auto ook als opvolger van de V50, die ook alweer sinds 2004 meedraait. De V60 wordt een lifestyle-stationwagon, die het opneemt tegen auto’s als de Alfa Romeo 159 Sportwagon en de Saab 9-3 Sport Estate. Maar natuurlijk wil Volvo vooral graag kopers wegsnoepen bij de Audi A4 Avant, BMW 3-serie Touring en Mercedes C-klasse Estate.
Motoren
Het ligt voor de hand dat het motorenaanbod van de V60 één op één gelijk is aan dat van de nieuwe S60. In het eerste productiejaar is de S60 te koop met drie verschillende dieselmotoren en twee benzineversies. De eerste diesel is de D5; een 2,4-liter vijfcilinder met een vermogen van 205 pk en een maximale trekkracht van 420 Nm. De nieuwe 2,0-liter vijfcilinder met 160 pk en maximaal 400 Nm koppel gaat in de nieuwe S60 als D3 door het leven. Ten opzichte van de huidige 2.4D is de cilinderinhoud iets verkleind. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie staat een zestraps automaat.
Later in het eerste jaar volgt ook de ‘groene’ Drive-versie. Daarbij is de S60 voorzien van de 115 pk sterke 1,6-liter diesel. Het verbruik blijft beperkt tot 4,3 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 115 gr/km. Daarmee kan de S60 dus met twintig procent bijtelling worden gereden. Of de V60 ook op 116 gr/km uitkomt, is nog even afwachten.
De sterkste benzinemotor huist in de T6. Dat is een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 304 pk en een maximaal koppel van 440 Nm. Het is nog niet zeker of we die ook in de V60 tegenkomen. De andere benzinemotor is een helemaal nieuwe direct ingepoten 2,0-liter GTDI viercilinder. Die levert een vermogen van 203 pk en maximaal 300 Nm trekkracht.
De komende vijf jaar kunnen we volgens Volvo nog drie andere varianten van de GTDI-motoren verwachten. Onder de typenamen T3 en T4 gaan de toekomst 1,6-liters schuil met vermogens van 150 en 180 pk. De 2,0-liter komt er onder de naam T5 ook nog als 240 pk-versie.
Parijs
Volvo onthult de V60 zeer waarschijnlijk in oktober op de Autosalon van Parijs. De verkoop start eind dit jaar.