Wielkasten uitrollen

 
 
 
 
 
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 12.06.2023 - 13:46  ·  #31
Inmiddels een week verder en de bestelde schokdempers uit Duitsland laten nog steeds op zich wachten. :wall:
Gelukkig heb ik wel wat te doen nu het toch uit elkaar gaat.

Zo waren aan beide kanten de binnenste aandrijfashoezen aan het uitdrogen.
De linker as heb ik inmiddels gedemonteerd, de hoes eraf geknipt en de boel schoon gemaakt.
De hoezen had ik al mee besteld met de veren enz en die zijn al binnen.

Ook had ik stabilisatorstang beugels met PU rubbers mee laten komen.
Ik had namelijk mijn twijfels over hoe goed de orginele rubber nog waren.
Dat het flink aanpoten zou worden om de orginele rubber van de stabilisatorstang af te krijgen wist ik wel.
De orginele zitten namelijk op de stang gevulkaniseerd, dus die moet je los snijden.
Ik doe dit alles op het pleintje achter onze achtertuin en wilde daarom het subframe niet laten zakken.
Dat voelt toch minder fijn dan wanneer ik het op een brug zou doen.
Nou die beslissing bijt me behoorlijk in mijn reet.
Man wat heb je weinig bewegingsruimte bij die beugels. :(
Door de huidige temperaturen kan ik toch niet de hele dag ermee bezig zijn en dat is eigenlijk wel prettig.
Iedere dag een paar uurtjes erin stoppen en dan rap naar binnen om af te koelen.
Op de foto zie je dat ik al een eindje onderweg met het linker rubber.

Ik bekijk vaak eerst jijbuis filmpjes voordat ik aan bepaalde klussen begin en zo ook voor de schokdempers.
Op 1 filmpje zag ik de tip om zodra de schokdemper verwijderd is eens binnen in de schokdempertoren te kijken.
Blijkbaar willen onze Zweedse schone daar wel een roesten.
Dat bleek bij mijn V70 op een klein plekje ook het geval.
Dus ik heb de toren van binnen geschuurd, onvet en gespoten met underbody protection lak.
Hier heb ik ook een foto van bijgevoegd. ;)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 06.07.2023 - 12:14  ·  #32
Het project "vering en stabilisatie" is inmiddels afgerond.
Ik ben toch gezwicht en heb het subframe laten zakken.
Ten eerste om de stabilisatorstang onder de auto uit te kunnen halen.
Ten tweede zodat ik de subframe bussen kon inspecteren.
Er waren wat rafeltjes zichtbaar in het rubber toen het frame nog tegen de auto zat, dus daar wilde ik meer van weten.

De rafeltjes bleken gewoon overtollig rubber van de productie van die bussen te zijn.
Verder zagen alle rubbers er prima uit.
Omdat het toch los lag heb ik wel PU insert geplaatst voor wat extra ondersteuning. En natuurlijk nieuwe bouten om het frame weer terug te monteren. Ook heb ik wat kleine plekjes op het frame van een vers laklaagje voorzien.

Bij de stabilisatorstang heb ik de rubbers eraf gesneden, de stang geschuurd daar waar nodig en de stang gespoten.

Mijn plan was om de aandrijfashoezen te vervangen dmv een cone. De tripiode's worden namelijk gegijzeld gehouden in de behuizing doordat ze daar kleine lipjes in hebben geperst.
Je kunt niet bij de borgring die de tripiode's op de as houdt, anders was het een stuk makkelijker. Helaas (of gelukkig) zijn de nieuwe ashoezen van zo'n dik rubber dat ze met geen mogelijkheid over de cone te trekken zijn. En geloof maar dat ik alles geprobeerd heb om dat voor elkaar te krijgen. Tijd voor plan B. Na vele uren aan internet onderzoek en overleg hier op het forum heb ik besloten om de lipjes weg te slijpen. Er staan een aantal berichten op diverse fora dat mensen dat gedaan hadden, maar nergens hoe dat heeft uitgepakt. Omdat ik een extra set assen van de sloop (ook met mindere ashoezen) in mijn magazijn (lees piepkleine schuur) had durfde ik het slijpen wel aan.
Misschien denk je "waarom niet de homokineet demonteren en via die kant de hoes vervangen" en dat zou een prima plan zijn. Maar ik heb een automaat en op de linker aandrijfas zit een trillingsdemper. Dat zou betekenen dat ik die ergens eraf moet laten persen, de hoes vervangen en dan weer terug moet laten persen. Te onhandig en dus werd dat mijn back-up plan. Voorzichtig heb ik de lipjes weg geslepen en toen kon alles wel uit elkaar. :D
Na de boel GRONDIG schoon te hebben gemaakt heb ik de nieuwe hoezen met het verse vet geplaatst.
De homokineet huizen heb ik geschuurd, ontvet en gespoten. Gewoon omdat het kon. 8-)

Ook de rechter schokdempertoren had al wat last van de roestduivel. Dus ook deze heb ik wat liefde gegeven.
Er is toch iets bevredigends aan vers gespoten werk. :fgrin:

Nu was het tijd om de nieuwe schokdempers met de nieuwe onderdelen op te bouwen.
Er zijn 2 soorten toplagers, een ronde en een wat vierkantere. Op de plaatjes op de diverse sites is het verschil nauwelijks zichtbaar.
Volgens Vida moest er bij mijn V de vierkante versie op, dus die had ik in huis. Maar natuurlijk toen ik de oude schokkers demonteerde zaten er de ronde versie op.
Het vreemde was dat in de schokdempertorens afdrukken van beide versies stonden. :-/
Ik heb de aanname gedaan dat in het verleden de lagers vervangen waren voor het verkeerde type. De nieuwe vierkante heb ik los in de hand in de torens gehouden en die paste ook prima. Ook als ik de oude en de nieuwe langs elkaar hield leek er buiten dat rond/vierkant geen verschil te zijn. Dus ik heb de vierkante maar gewoon gebruikt.

Bij de eerste proefrit hoorde ik bij drempels "pfft pfft" (heb ik een apart topic over geopend toen) dus ben ik nog eens onder de auto gekropen.
Ik had namelijk bij montage een beetje moeite om de meegeleverde klemmen strak om de aandrijfashoezen te krijgen. Dus ik dacht dat ik daar lucht uit hoorde ontsnappen. Bij mijn controle zag ik bij beide binnenste hoezen een klein beetje vet tussen de hoezen en het huis. Dus ik heb de klemmen vervangen voor grote slangklemmen. Die kreeg ik wel goed vast. Uiteindelijk blijkt "pfft pfft" niet daar vandaan te komen, maar hoogst waarschijnlijk van de hoezen rond de schokdempers.

Nu was het eindelijk tijd om de V uit te laten lijnen.
De asverkanteling bleek wat af te wijken. Maar de experts gaven aan dat al de andere geometrie prima binnen de fabriekswaarde te brengen was en dat de afwijking geen problemen mag opleveren. Ik heb het resultaten formulier toegevoegd voor degene hier op het forum die daar kaas van kunnen maken.
Nu ik erop terugkijk denk ik dat die asverkanteling misschien wel met die toplagers te maken kan hebben. Wat denken jullie, hebben de experts gelijk en maakt het niks uit?

Al met al was mijn V al geen slecht sturende auto, maar nu is het echt beest in de bochten. :smilie_flag_holland:

En de reden waarom ik dit alles begonnen ben?
Nou de wielen kussen nog af en toe met de spatborden, maar de snelheid waarbij dat gebeurt is een stuk hoger en het geluid is een stuk minder!
Wil ik daar nog iets aan doen?
Ja, maar niet op korte termijn omdat de V over een aantal weken mee op vakantie mag. Ik wil niet het risico lopen dat iets fout loopt en dat ik dan onder tijdsdruk kom te staan.


Ps. De reden waarom ik niet meteen hierover geschreven heb is omdat ik nog wat dingen heb aangepakt aan mijn Zweedse schone. Oa de vacuĆ¼m slangen en terugslagkleppen vervangen, het koelvloeistof reservoir vervangen, gaas achter de voorbumper geplaatst en de kunstof delen behandeld met gekookte lijnzaadolie.

Genoeg getypt, tijd voor wat kiekjes.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 06.07.2023 - 12:20  ·  #33
Nog wat extra plaatjes
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 381
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 06.07.2023 - 12:52  ·  #34
Serieus bezig !! 👍🏻

Merk je iets van die PU inserts, ik heb ze liggen maar ben een beetje terughoudend om ze te monteren, ben een beetje bang meer trillingen te gaan voelen...
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Wielkasten uitrollen

 · 
Posted: 06.07.2023 - 13:11  ·  #35
Ik vind het kwa trillingen heel erg meevallen. Toevallig heb ik gister de versnellingsbaksteun vervangen voor de PU versie van IPD. Daar merk ik meer trillingen van dan van de subframe inserts. Maar voor mij niet hinderlijk. Kwa rijbeleving is het moeilijk zeggen hoeveel de inserts doen, omdat ik zoveel vernieuwd heb. Waaronder de 2 toplagers die speling hadden. Mijn subframe bussen zagen er heel fris uit, dus ik denk dat die nog prima hun werk deden. Vergeet niet dat officieel gezien je de bouten moet vervangen als je die los haalt, maar dat doet natuurlijk iedereen O-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0