Zo'n lager krijgt veel te verduren. Ik kan me niet voorstellen dat er veel mee gebeurt als je er een tikje op geeft. Tenzij er echt iets breekt/knapt, maar dan is het echt voorbij en niet een beetje geluid bij 100km.
Dat lager kan inderdaad veel verduren. Maar met de wielen eraan is de beweging toch gelijkmatiger dan wanneer je op één punt een klap met de hamer uitdeelt. Maar het is het en waard.
Paar dagen verder, paar keer 130km/pu gereden. Korte afstanden maar ook de A4 helemaal af na 19.00u. Of tewel dan mag je het grootste gedeelte 130, op cruise control. En dan maar afwachten of het weer terug komt na het vervangen van het linker lager. En wat denk je....... heb zitten wachten tot ik een ons woog. Maar ik kan het niet meer bespeuren. Me is happy.
Denk toch dat er rotte kogels in zaten die bij een bepaalde rotatiesnelheid een resonantie geven. Fijn dat het gefixt is, zoiets kun je goed misselijk van worden!
Even weer aanslingeren; de mijne heeft sinds een tijdje ook kuren. Hij trilt bij verschillende snelheden, en grotendeels is de rit wel "smooth".
Pas een keer bij 80 leek het of iemand aan mijn rugleuning zat te trekken zo heftig was het. En het is ook random, ik rij elke dag dezelfde route naar mijn werk en ik weet waar de rotte stukken asfalt zijn.
Wat mij vandaag opviel was dat ik 1 ventieldopje kwijt was en 1 zat er nog maar 1 slag op dus was ook bijna weg. Dus er is een trilling die er niet hoort. Ik heb net twee nieuwe banden en de andere zijn opnieuw gebalanceerd, maar het is ook niet snelheidsafhankelijk.
Ik merk geen verschil in bochten dat er meer of minder herrie is, en de test met de trilling in de veer was ook negatief. Alhoewel die test ook niet zoveel zegt; de auto van mijn broer kwam ook door deze test, maar er was 1 wiellager echt goed verrot, dat was merkbaar nadat we die gedemonteerd hadden.
Dus ik denk dat ik binnenkort de wielen en schijven er af haal om dan te voelen of de wiellagers glad draaien, met wiel lijkt het goed (pas nog gevontroleerd). Ik kan nergens terugvinden of de wiellagers ooit vervangen zijn, dus kan goed dat ze er al 460000 km op zitten.
Ik zag dat motointegrator de goedkoopste is, mogelijk nog andere adressen?
[edit]
de prijzen tussen nl en dld verschillen enorm voor wiellagers! Fag (voorkant) €126 tegen € 64, en achter € 132 tegen € 77.
ik kom bij autoond.24 ook allerlei onbekende merken tegen de nog goedkoper zijn,zoals ridex, gsp, mapco, kamoka, esen, bta. Ik weet niet of ik dat aandurf.
Wat ik had bij m'n rechter voorwiellager was dat ie 'grrrrt' geluid maakte op het moment dat de body vanuit een neerwaardse beweging terug kwam. (zeg op diepste punt van een 'duik' in een lager deel van het wegdek. Dit was heel goed hoorbaar op een niet vlakke snelweg. (A6 in de Flevopolder volgt nog steeds de zeebodem ) Dit zal bij een wiellager achter een stuk slechter te horen zijn.
Ik heb er een SKF op gezet, bekend merk. (en zweedse kogellagers op een zweedse bak leken me wel passend) Mijn insteek is dat ik liever iets meer betaal (maar liever niet teveel ) dan een klus 2x moet uitvoeren.