Heren (en mss ook een enkele dame?),
halverwege mijn vakantie viel het op dat de S80 een licht zoemend geluid maakt bij een bocht naar rechts. Dit is in de tussentijd steeds erger geworden. Ik dacht in eerste instantie (op vakantie) aan de band o.i.d., maar de band zelf ziet er prima uit (niet schuin afgesleten of rare plekken).
Wat opvalt is dat het sinds +/- 1000 km (begon op de terugreis van vakantie) ook vanaf +/- 60 km/h het gezoem aanwezig is, en dan bij een bocht naar rechts. Het geluid komt ook duidelijk van linksvoor. Als ik een bocht naar links neem, is het geluid niet (of nauwelijks) aanwezig. Vanaf de 60 km/h wordt het steeds luider, en blijft hoorbaar op de achtergrond.
Homokineet heb ik al gecheckt (als in, stapvoets met maximale stuuruitslag), geen rare geluiden (leek mij ook sterk, aangezien ik het ook tijdens rechtdoor rijden hoor). Mijn idee was dat het wiellager op zijn einde begint te lopen, aangezien het geluid ook een stuk luider wordt bij een bocht naar rechts (dus axiale belasting op het wiellager).
Ik heb net de S80 even op de krik gehad, maar ik voel geen (noemenswaardige?) speling op het wiel, zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts. Ik hoor wel iets tikken (af en toe) zodra ik aan het wiel draai, maar dat is volgens mij het differentieel o.i.d. (komt niet bij het wiellager vandaan, en ik hoor het ook als ik de andere kant heb opgekrikt, en dan aan het rechtervoorwiel draai).
Is er nog een andere manier op het wiellager te en? Of hebben jullie nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn? Ik kan zo ander niks bedenken. Kan het zijn dat het wiellager aan het begin van zijn einde is, maar nog niet zover heen dat ik speling kan voelen (sinds dat ik het geluid ook rechtdoor hoor, heb ik denk ik 1500 km gereden)?
Overigens, de hoezen van de homokineet zagen er allemaal prima uit, en was ook niet vettig o.i.d. (dus al het vet zit er nog in, dat kan het dus ook niet zijn).
halverwege mijn vakantie viel het op dat de S80 een licht zoemend geluid maakt bij een bocht naar rechts. Dit is in de tussentijd steeds erger geworden. Ik dacht in eerste instantie (op vakantie) aan de band o.i.d., maar de band zelf ziet er prima uit (niet schuin afgesleten of rare plekken).
Wat opvalt is dat het sinds +/- 1000 km (begon op de terugreis van vakantie) ook vanaf +/- 60 km/h het gezoem aanwezig is, en dan bij een bocht naar rechts. Het geluid komt ook duidelijk van linksvoor. Als ik een bocht naar links neem, is het geluid niet (of nauwelijks) aanwezig. Vanaf de 60 km/h wordt het steeds luider, en blijft hoorbaar op de achtergrond.
Homokineet heb ik al gecheckt (als in, stapvoets met maximale stuuruitslag), geen rare geluiden (leek mij ook sterk, aangezien ik het ook tijdens rechtdoor rijden hoor). Mijn idee was dat het wiellager op zijn einde begint te lopen, aangezien het geluid ook een stuk luider wordt bij een bocht naar rechts (dus axiale belasting op het wiellager).
Ik heb net de S80 even op de krik gehad, maar ik voel geen (noemenswaardige?) speling op het wiel, zowel van boven naar beneden, als van links naar rechts. Ik hoor wel iets tikken (af en toe) zodra ik aan het wiel draai, maar dat is volgens mij het differentieel o.i.d. (komt niet bij het wiellager vandaan, en ik hoor het ook als ik de andere kant heb opgekrikt, en dan aan het rechtervoorwiel draai).
Is er nog een andere manier op het wiellager te en? Of hebben jullie nog ideeën wat het anders zou kunnen zijn? Ik kan zo ander niks bedenken. Kan het zijn dat het wiellager aan het begin van zijn einde is, maar nog niet zover heen dat ik speling kan voelen (sinds dat ik het geluid ook rechtdoor hoor, heb ik denk ik 1500 km gereden)?
Overigens, de hoezen van de homokineet zagen er allemaal prima uit, en was ook niet vettig o.i.d. (dus al het vet zit er nog in, dat kan het dus ook niet zijn).