Wiellagers kapot door verkeerde velg

V70 2010 / 18" wielen

 
 
 
 
 
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 51
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 13:57  ·  #1
Een collega van me heeft kapotte wiellagers opgelopen door een (volgens hem) verkeerde maat velg.
Zijn 2010 V70 (1.6D) was uitgerust met 18" velgen die, nu bleek, ongeveer een centimeter te ver naar buiten stonden.
Kan een ET-waarde met een afwijking van 10 inderdaad deze schade opleveren? Of moet er dan meer aan de hand zijn geweest?

Moet er bij vermelden dat ie de auto met deze velgen heeft gekocht in maart ...
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 47
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 14:02  ·  #2
Kan wel. Ik kreeg altijd het advies ET +5 of -5 is beste. 10 is best veel en kan inderdaad extra druk leggen op de slijtage onderdelen waardoor die eerder stuklopen.
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 51
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 14:27  ·  #3
En als de breedte van de velg/band nou 2 cm meer is dan standaard... heft dat elkaar dan niet op?
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:22  ·  #4
Quote door DinanT5

Een collega van me heeft kapotte wiellagers opgelopen door een (volgens hem) verkeerde maat velg.
Zijn 2010 V70 (1.6D) was uitgerust met 18" velgen die, nu bleek, ongeveer een centimeter te ver naar buiten stonden.
Kan een ET-waarde met een afwijking van 10 inderdaad deze schade opleveren? Of moet er dan meer aan de hand zijn geweest?

Moet er bij vermelden dat ie de auto met deze velgen heeft gekocht in maart ...


Ja, dat heeft invloed.

Als de velg verder naar buiten staat heeft hij dus meer 'moment' als je over oneffenheden rijdt.

Aangezien je iedere kilometer over talloze grotere/kleinere oneffenheden rijdt zal een velg die meer naar buiten staat je wiellagers sneller laten slijten.

Over het algemeen word 5 a 6 mm extra nog als acceptabel gezien.
10mm is gewoon echt teveel.
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:26  ·  #5
Quote door DinanT5

En als de breedte van de velg/band nou 2 cm meer is dan standaard... heft dat elkaar dan niet op?


ET waarde is het midden van de velg.

Als die naar buiten gaat, gaat de hele velg meer naar buiten. Wat hij breder is komt hij dus 1 cm meer naar binnen...maar ook 1 cm meer naar buiten.

De breedte maakt dus eigenlijk niets uit.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:45  ·  #6
[/quote]

ET waarde is het midden van de velg.

Als die naar buiten gaat, gaat de hele velg meer naar buiten. Wat hij breder is komt hij dus 1 cm meer naar binnen...maar ook 1 cm meer naar buiten.

De breedte maakt dus eigenlijk niets uit.
[/quote]

ET waarde is niet het midden van de velg maar de afstand tussen de het midden van de velg en de achterkant van het hart van de velg zie plaatje:

Een te grote afwijking van de originele et waarde kan inderdaad zorgen voor meer slijtage en een onveilig (onvoorspelbaar) weggedrag.

Helaas is de et waarde bij de meeste velgenboeren niet van belang, en moet de velg alleen mooi zijn.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:53  ·  #7
Quote door J.W.



ET waarde is niet het midden van de velg maar de afstand tussen de het midden van de velg en de achterkant van het hart van de velg zie plaatje:

Een te grote afwijking van de originele et waarde kan inderdaad zorgen voor meer slijtage en een onveilig (onvoorspelbaar) weggedrag.

Helaas is de et waarde bij de meeste velgenboeren niet van belang, en moet de velg alleen mooi zijn.


Klopt.
Mijn uitleg was nogal versimpeld.

Net als dat bestuurders die een stopbord van de politie zien worden staande gehouden en niet aangehouden in 99% van de gevallen.
En iemand die 'in shock' is na een aanrijding vaak niet bijna leeggelopen zijn van hun bloed maar even hun koppie moeten resetten om alles te bevatten :P
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 51
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 15:54  ·  #8
ET-waarde is de offset vanaf het midden van de velg naar buiten toe, dacht ik ...
Bij ET0 is het aanlegvlak van de velg ook het midden van de velg, en steekt het wil dus verder van de da naaf af.
Quote door J.W.
ET waarde is niet het midden van de velg maar de afstand tussen de het midden van de velg en de achterkant van het hart van de velg.
Dat dus .. O-)

Maar, als ik velgen heb van 6,5J breed met een ET49 en 205 banden erop, en ik monteer vervolgens velgen van 8J breed met een ET34 met 245 banden erop,
dan steekt het loopvlak van die band toch effectief even ver naar binnen en buiten als de smallere velg met hogere ET?
Ik bedoel, de afstand vanaf de naaf gezien wordt beide kanten op toch evenveel vergroot?
Of moet ik zo niet rekenen en zal dan toch de resultante verder (te ver) naar buiten komen?
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 46
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 28.11.2014 - 16:13  ·  #9
De et bepaald de krachten welke op de wielophanging vanaf de wielen worden overgebracht. Waaronder de zgn schuurstraal. door de et (teveel) te veranderen kunnen bepaalde krachten te groot worden en problemen veroorzaken.

Voor wat meer info http://www.marcovw.nl/Motor/Wielgeometrie/wielgeometrie.htm
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 51
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 14.10.2016 - 08:18  ·  #10
Ik heb een update over deze auto. Mijn collega is er eigenlijk ook wel een beetje klaar mee ...

Hij had een V70 2.5T AWD van 2005 (154kW), maar wegens komend onderhoud en het feit dat deze auto niet bepaald een zuinigheidswonder is, had hij had plan opgevat om em in te ruilen op een zuinige V70 diesel.
Dit werd de 2010 1,6 4-cil turbodiesel met 80kW ... (u voelt de bui al hangen..?)
Ondanks dat ie zichzelf had beroofd van zo ongeveer alle luxe die hij in z'n 2.5T gewend was, reed deze auto wel errug zuinig. Maar wel voor een prijs; het ding is namelijk niet vooruit te branden..!
Plus, het is kwalitatief niet zo'n beste geloof ik...
Ik som op:
Even in volgorde dit jaar tussen de 160.000 en 180.000 is onderstaande allemaal gesneuveld.

- 2 versleten wiellagers
- Dieselinjector no. 3 lek (motorblok zat helemaal onder de diesel)
- Roetfilter defect door kapotte sensor
- Dieselinjector no. 1 lek
- Sensor turbodruk defect
- Roetfilter weer kapot na 10.000 (hoort 140.000 mee te gaan) Garantie.
- Turbo kapot
- Vacuümpomp kapot
- Electronisch achterklep slot kapot, kan niet meer open; moest opengebroken worden
- Turbo weer kapot (garantie)

En dan zijn de gewone onderhoudsbeurten nog niet meegerekend…

Zijn quote:
Quote door V70-collega
Dit is zonder twijfel de allerslechtste slechtste bagger Volvo die ik ooit gehad heb en elke keer denk ik; “nu zal er wel niks meer stuk gaan…”
Ik had die AWD nooit weg moeten doen…


Iemand nog meer dergelijke ervaringen met de 1.6 turbodiesel van 2010?
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 14.10.2016 - 08:40  ·  #11
De 1.6diesel staat er om bekend dat ie veel problemen kan geven. Ook in het uitlaattraject door het regeneren

http://volvo700vereniging.nl/node/45208
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 14.10.2016 - 16:50  ·  #12
Och, de 1.6 Driv-e. Daarvan weet iedereen die een beetje wat van auto's kent dat je er ver van moet blijven, toch?
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 14.10.2016 - 19:48  ·  #13
Die andere auto heeft m.i. niks met het topic van verkeerde velgen te maken.

Wat is nu het doel van je update?
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Wiellagers kapot door verkeerde velg

 · 
Posted: 15.10.2016 - 08:01  ·  #14
Ik denk dat de collega beter meteen een Berlingo had moeten kopen.
Of daar de wiellagers van heel zouden zijn gebleven weet ik niet, Hij had dan wel de zelfde motor gehad....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0