Hallo allemaal,
Ik heb deze week bij onze S80 en de V70 rondom de wiellagers vernieuwd. Beide auto's hebben ongeveer 220.000 km gereden en beide auto's hadden vanaf het begin een "rilling". Trillen is een te groot woord. Banden had ik gebalanceerd, Kogels en ophanging grotendeels vernieuwt, dus daar zou het in principe niet meer aan kunnen liggen.
Nu begon van mijn S80 het wiellager rechts voor toch echt geluid te maken, dus ik meteen maar alle vier de lagers besteld (in Dld ongeveer E 75,00 p/s, SKF/FAG) en gemonteerd. Dit maakt heel veel verschil. de Rilling is helemaal weg en de auto's voelen weer als een strijkijzer.
Toen de oude lagers naast de auto lagen, kon je aan alle lagers voelen dat er wel iets stroefs in zat als je ze rond draaide. Dit was niet te voelen met de lagers gemonteerd en de wielen op de naven. Blijkbaar gaan de Volvolagers maar zo'n 200.000 km mee. Dit ken ik eigenlijk niet van de 940 serie. Daar heb ik zelden lagers vervangen.
Hebben anderen hier op het forum ook ervaring mee? Volgens mij is het zinnig om bij het P2 platform dus ongeveer om de 2 ton de lagers te vervangen. Het vervangen van de lagers is trouwens eenvoudig, nog geen uurtje per wiel.
Groetjes Bouke
Ik heb deze week bij onze S80 en de V70 rondom de wiellagers vernieuwd. Beide auto's hebben ongeveer 220.000 km gereden en beide auto's hadden vanaf het begin een "rilling". Trillen is een te groot woord. Banden had ik gebalanceerd, Kogels en ophanging grotendeels vernieuwt, dus daar zou het in principe niet meer aan kunnen liggen.
Nu begon van mijn S80 het wiellager rechts voor toch echt geluid te maken, dus ik meteen maar alle vier de lagers besteld (in Dld ongeveer E 75,00 p/s, SKF/FAG) en gemonteerd. Dit maakt heel veel verschil. de Rilling is helemaal weg en de auto's voelen weer als een strijkijzer.
Toen de oude lagers naast de auto lagen, kon je aan alle lagers voelen dat er wel iets stroefs in zat als je ze rond draaide. Dit was niet te voelen met de lagers gemonteerd en de wielen op de naven. Blijkbaar gaan de Volvolagers maar zo'n 200.000 km mee. Dit ken ik eigenlijk niet van de 940 serie. Daar heb ik zelden lagers vervangen.
Hebben anderen hier op het forum ook ervaring mee? Volgens mij is het zinnig om bij het P2 platform dus ongeveer om de 2 ton de lagers te vervangen. Het vervangen van de lagers is trouwens eenvoudig, nog geen uurtje per wiel.
Groetjes Bouke