Wijzigen schakelimpulsen geartronic

Is 'verkeerd-om' en kan er niet aan wennen

Brompa
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 83
Subject:

Re: Wijzigen schakelimpulsen geartronic

· 
Posted: 18.10.2012 - 20:08  ·  #31
Ik had een sleepring nodig MET stuurverwarming om die kontakten voor de flippers te gebruiken en van de tiptronic moet je de MIDDELSTE 2 aders gebruiken, maar weet inderdaad niet of dit op een Volvo óók mogelijk is.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 18.10.2012 - 20:12  ·  #32
Die ring is helaas erg beperkt qua bedrading.
Brompa
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 83
Subject:

· 
Posted: 18.10.2012 - 20:18  ·  #33
Tsja, dan zal het moeilijk worden of helemaal niet gaan, maar ach ik heb er 5 jaar mee rondgereden en die dingen mischien 5 x gebruikt O-)
Maar de + veranderen in een min was makkelijk, gewoon ff die 2 middelste aders wisselen 8-)
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 18.10.2012 - 21:41  ·  #34
Hahahaha, mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die er 'last' van hebben. Ik zal dit weekend eens kijken hoe ik erbij kan komen, mét foto's natuurlijk!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.10.2012 - 21:55  ·  #35
Nu begint het interessant te worden.
Ik kijk uit naar jouw foto's.
Succes.
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 18.10.2012 - 22:09  ·  #36
ik ben ook heel benieuwd, mischien is het wel heel simpel!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2012 - 20:33  ·  #37
Binnenkort zullen we het weten.
Wordt wel lachen als de gewijzigde versie bij de dealer komt,......krasgeluiden. :D
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.10.2012 - 23:15  ·  #38
Nou, dankzij een 'verkeerd' diner gisteravond vandaag de hele dag in de lappenmand gelegen (Gelukkig geen zalm....), sommige klusjes zijn dus blijven liggen voor morgen. Als ik er aan toe kom, dan lezen jullie dat snel.

Thanks!
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2012 - 21:59  ·  #39
Nou, toch nog even het kapje losgetrokken, maar er is weinig te zien...
Er komen twee setjes kabels uit, ongetwijfeld eentje voor de verlichting en eentje voor de 'W' schakelaar en waarschijnlijk de 'lock' op de pook

Er zit nog wel een afklikbaar plaatje 'op' de geartronic unit. Daar ga ik binnenkort wel even mee prutsen... Maar dan moet de pookknop wel los en eraf zodat de hele cover los kan....

Ik ben nog niks tegengekomen waar ik bang van werd, dus we gaan lekker door!
Arjanmijnster
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: marinetraffic.com/…
Subject:

· 
Posted: 22.10.2012 - 17:08  ·  #40
Succes ermee!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2012 - 17:59  ·  #41
Mocht je een schema nodig hebben, dan vind je die hier.
Succes.
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.10.2012 - 22:52  ·  #42
Hey top!
Thanks!
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2013 - 14:50  ·  #43
Zo, na een hele lange tijd, toch maar eens de gereedschapskist gepakt en eens gaan sleutelen om te kijken hoe het nu in elkaar zit.

De korte samenvatting is, dit is bijna onmogelijk....

Hier wat meer uitleg en wat foto's (foto's zijn altijd goed)

Ik heb eerst de middenconsole losgehaald, eerst pennenvakje los, dan torx schroeven van de middentunnel los en de zijpanelen loshalen. Bevestiging van de handremhoes van de middentunnel gehaald en de hoes van de hendel verwijderd. Daarna de pook van de Geartronic losgetrokken, de afdekkap van de middenconsole losgehaald en het middendeel (waar de versnellingsindicator enzo op zitten) losgehaald, dit om meer ruimte te creëren om te kunnen werken.

Het middendeel zit namelijk nog steeds vast met 3 kabels voor de electronica, twee setjes van "speakersnoer" en een flatcable (die nog belangrijk gaat worden!!)

De Geartronic heeft een "kap" aan de bovenzijde die los moest om verder te kijken.

Deze kap gaat op net zo'n manier los als de pookknop van de Geartronic, gericht, bruut geweld.
Toen deze kap verwijderd was, viel me op dat de Manual selection niet meer beschikbaar was (en had ik m'n eerste foutmelding te pakken "versnellingsbak service vereist")

De reden van deze foutmelding is dat de pook niet in P kan staan als je de middentunnel verwijderd, dan gaat het niet passen, maar als de pook niet in P staat, kan het contact niet volledig uit (heb niet geprobeerd met een losgehaalde accu trouwens, het leed was nu al geschied)

De onderkant van de kap ziet er zo uit:

Een raar printplaatje waar ik in eerste instantie niet zoveel aandacht aan had besteed. Maar toen viel het me op dat de pook wel de P-R-N-D standen herkent, maar niet de Manual en +/- Het lampje van D bleef branden, ook al stond de pook in Manual.
Alex9719
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.12.2013 - 14:52  ·  #44
Daarna nog even de pook goed bekeken en toen viel mij het volgende op;

Vlak onder het gele vlekje op de pook, zit een sensor. Deze maakt 'verbinding' met de 'oogjes op het printplaatje.

Hier zie je 3 oogjes, de middenste maakt contact zodra je de pook van D naar Manual trekt en de overige oogjes melden de Plus en Min schakeling.

Op zich een handig systeem, zolang het schoon is, maakt het contact (ik had in eerste instantie gedacht dat het kleine schakelaartjes waren, maar die waren het dus niet, misschien te foutgevoelig (na 11 jaar en 320K km?)

Ik heb nog even geprobeerd om het printplaatje er ondersteboven in te doen, maar dan komt de flatcable connector in de weg te zitten.

Dus..... Voorlopige conclusie... Het is niet mogelijk....

Maar.... Vanwege een stommiteit (ik heb de volledige printplaat onder de afdekkap verwijderd en bij het terugschroeven was ik vergeten om het kleine afdekkapje terug te plaatsen, het gevolg is dus de schroeven er dieper ingeschroefd konden worden waardoor ik nu twee beschadigingen heb in de bovenkant van de afdekkap. Ik kan dus op zoek naar een nieuwe afdekkap. Als ik die gevonden heb (op de sloop) ga ik meteen even kijken of ik een printplaatje en houder kan vinden. Dan kan ik eens rustig proberen om die wat bij te vijlen om te kijken of ik het niet alsnog kan omdraaien...
Oftewel... We gaan verder prutsen!

Ow ja.... Nadat alles weer teruggemonteerd was, is de foutmelding ook verdwenen, de auto rijdt en schakelt goed... Volgende week weer naar Varioclean voor wat onderhoud en dan zullen ze de storing ook wel wissen denk ik.
...

Subject:

· 
Posted: 05.12.2013 - 17:43  ·  #45
Goed bezig geweest Alex! Mooie how to overigens! ;)

Selected quotes for multi-quoting:   0