winterbanden welke ?

Turbotom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

Re: winterbanden welke ?

· 
Posted: 10.11.2014 - 21:19  ·  #16
Quote door Widebody

Onder de 4mm is een winterband "af" en kan eventueel als zomerband opgereden worden.

Dat is net zo verstandig als zomerbanden oprijden in de winter (als we die nog krijgen ....). Prestaties van een winterband in de zomer zijn om te janken en ronduit gevaarlijk. Denk alleen maar aan de langere remweg ....

Tom
julles
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: facebook.com/julle…
Subject:

· 
Posted: 10.11.2014 - 23:02  ·  #17
Wat ook een zeer goed merk voor in de winter is is Sava. Deze presteren ook goed in de winter. Nu niet meer zo heel goedkoop maar voorheen wel nu een middenmoot.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.11.2014 - 00:19  ·  #18
Quote door Waltersan

Er is mij ooit verteld dat de hardheid van het rubber ook meetelt bij een winterband, en dat na ongeveer 5 jaar het rubber zo ver is verdroogd dat de band veel minder goed presteert. Dus met een zeer slijtvaste band is dat dan een nadeel.
Iemand dit verhaal ook wel eens gehoord?

Had zelf onder mijn laatste lease auto vredestein wintrac extreme, en dat was een fijne band. En ook erg stil. Zodra ik zelf iets nieuw moet gaan aanschaffen, ga ik daar voor.

Ja, dit klopt. Rubber 'vernet' en wordt harder. Dit proces begint meteen na productie (dus ook in opslag bij de bandenboer!!) gaat dit gewoon door.
Winterbanden presteren goed door enerzijds het profiel (lamellen) maar zeker ook door het zachtere rubber. De 5 jaar levensduur heeft met deze veroudering te maken.

Winterbanden van voorgaande jaren worden bij de bandenboer gewoon verkocht als nieuw. rijd je niet zoveel kilometers per jaar, dan is de productiedatum dus heel belangrijk! Koop je banden van een jaar oud, dan heb je nog maar 4 jaar over... de 4 cijferige DOT code staat altijd in de zijkant van de band, productieweek en jaar.
Mekstra
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 11.11.2014 - 00:34  ·  #19
Quote door Bigdog

Michelin A4 is extreem slijtvast.
De mijne zijn van 2010 en hebben nog ruim 7 mm profieldiepte na 3 seizoenen !
Er kleeft wel een nadeel aan, je merkt haast niet dat je glad gebied bent genaderd.
Heb al eens languit naast de auto gelegen hierdoor, was griezelig glad en heb in de auto niets gemerkt !

Hmmm.. dan heb je wel gereden als een oud wijf... :-)

De beste ervaringen heb ik met onbereden sneeuw, hier zijn winterbanden onovertroffen. Op ijs presteren winterbanden wat minder (in Scandinaviƫ rijden ze met spikes...), maar niet te vergelijken met zomerbanden!! Ik rijd ook met de Alpins, de winterstand op de automaat heb ik met de niet nodig, topband! Slijtvastheid redelijk goed, al gaan de voorbandjes wel hard met de T5. Twee, hooguit drie seizoenen op basis van 45k per jaar totaal (dus ca. 15k per jaar winterbanden).

Ik heb eens een auto met zomerbanden weggesleept die zelf niet wegkwam uit een bevroren parkeervak door de gladheid.

Selected quotes for multi-quoting:   0