Quote door brulkjaer
Als de motor goed warm is en je dan nog een witte walm hebt kan het maar een ding zijn: water in je cilinders. Meestal door een lekke koppakking. Maar in meer zeldzamere gevallen door een gescheurde cilinderbus (bij motoren met losse cilinderbussen).
Als het alleen maar optreed onder zware belasting geeft aan dat de lekkage nog niet zo groot is, maar dat zal snel gaan veranderen als je door blijft rijden. Wil je het zeker weten dan zou ik het koelwatersysteem (laten) afpersen.
Motoren met een extra klepsmeersysteem kunnen nog een extra oorzaak hebben als ze een witte rookpluim produceren: De afstelling van het klepsmeermiddel is dan veel te hoog.
Ik ga hier even na kijken, merkte net vandaag bij een snelle inhaal actie dat ik ook witte rook achter liet en toen had ik er al 150 km erop zitten dus zeker warm. De eerste keer dat ik het zie trouwens, dus vanavond even koelwater controleren of die al gezakt is. Later nog een keer geplankt en het zelfde probleem dus echt bij zware belasting witte rook..
Keer met mijn garage even over de koppakking hebben. ;(