WTF v70 staat moment stil bij acceleratie

Iceblue Raymond

iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 59
Subject:

WTF v70 staat moment stil bij acceleratie

· 
Posted: 07.03.2015 - 19:36  ·  #1
Beste forumbroeders en zusters,

Wat mij vandaag toch weer is overkomen... joost mag het weten. Na een rit op de provincialeweg tussen Buren - Tiel wilde ik een tractor met aanhanger inhalen. Een makkie dacht ik met zoveel power en pk's aan boord na een week terug bij Obbe (Volvotuning Elst) de Oleg file te hebben geïnstalleerd. Nou het was even schrikken, de v70 wilde even niets doen en bleef zowaar even uit de automaat versnelling en schokte en haperden tot dat er weer een versnelling gevonden was. Het leek wel of ik in de hoogste versnelling bleef hangen. Ook het reageren op de kickdown was even ver te zoeken... ik dacht daar gaat mijn turbo of er iets met de Oleg file???

Bij thuiskomst heb ik even een aantal keren gas gegeven, ik dacht ook even dat een bobine de geest had gegeven maar alles is vernieuwd de afgelopen 4 maanden. De v70 is bijna nieuw aan onderdelen omdat het een leuke hobby is geworden tot hoofdpijn er aan toe.

Morgen (zondag) nogmaals een proefrit maken op de snelweg en kijken hoe ie het doet met schakelen en accelereren. Ook Obbe maar even raad vragen, of herkennen jullie dit probleem na een tuning gedaan te hebben.

O ja, ook mijn bak is geflusht bij Gery in Uden medio Oktober 2014. Wastegate afgesteld door Dennis (Volvoservice Elst) en de Oleg file door Obbe.

Hopelijk was dit een eenmalige actie van de v70 en rijdt ie weer zoals het moet?

Reacties en ervaringen zijn zeer welkom.

Mvg, Raymond (Iceblue forum) :sick:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ObbeTuning
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Subject:

Re: WTF v70 staat moment stil bij acceleratie

· 
Posted: 08.03.2015 - 00:42  ·  #2
Hoi Raymond,

Heb je hem vloeiend in een beweging naar 90% DW (drivers-wish) gedrukt?, (ik bedoel het gaspedaal)
Of in 1x floor it: het gaspedaal als een: aan en uit schakelaar gebruikt, en op "aan" gezet.
Het moge duidelijk zijn dat als je in 1x het pedaal van xx% naar 100% zet dat de TCM even niet correct kan reageren, dat veroorzaakt dan een hapering in het schakelgedrag.

Duw je het gaspedaal in een vloeiende beweging naar 100% WOT (wide open throttle), dit scheelt 0,5 sec, dan kan de TCM de waarden bij houden en hikt deze waarschijnlijk niet.

mvgr Obbe
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 10:17  ·  #3
Hallo Obbe,

Iets met de turbo kan ik dan uitsluiten, hij bleef namelijk na dat het gebeurde vrij lui in zijn toeren.... net of ik geen versnellingen meer had dan de hoogste en power. Ik ga hem even testen zondagmiddag of ie weer bij het oude is, heeft voor de rest tot aan zaterdag goed gewerkt in alle toeren met gasgeven geleidelijk zoals je mij vertelde na de plaatsing van de file.

Je hoort nog van mijn bevindingen hier op de forum, hopelijk gaat ie weer als de brandweer.

Mvg, Raymond
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

WTF v70 staat moment stil bij acceleratie part two

· 
Posted: 08.03.2015 - 19:20  ·  #4
Hoi Obbe,

Zoals gezegd ik heb een proefrit gemaakt en kreeg weer wat oude gewoontes terug die mijn v70 had sinds ik nu een week terug de Oleg file heeft geïnstalleerd gekregen. Het opschakelen ging weer prima maar nog niet perfect. Ook het op toeren rijden en langzaam de gaspedaal intrappen ging goed, maar ik heb de indruk dat ik nog wat power kwijt ben?

Het kan nu aan mezelf liggen dat ik twijfels hebt bij het accelereren, maar hij ging toch zeker als de brandweer afgelopen week. Nu voelt het anders aan, ook heb ik nog wat kickdown momenten uitgevoerd na eerst rond de 2000 toeren te zitten alvorens het gas erop ging.

De v70 is wat zoekerig geworden en soms wat sloom, maar hopelijk ligt het aan mij. Ik kom van de week of tijdens de 14e maart hier nog wel op terug, misschien dat jij (Obbe), of Dennis, Kuba van Volvoservice Elst er ook een stukkie in motte rijden voor inspectie.

Kan de wastegate ook van slag zijn, het lijkt net of het turbogat weer is toegenomen.

Tot horens.

Mvg, Raymond :D
nicokasper
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 20:15  ·  #5
Even off topic.
Ik heb de 88-fh-sj......
Demo auto's van Volvo???
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 20:32  ·  #6
Vaak wordt er een hele serie op kenteken gezet als ze nagenoeg tegelijkertijd afgeleverd worden (vooral als 't leasers zijn). Waarschijnlijk zijn de 86 en 89 ook wel Volvo's.

Ontopic:
Wel vreemd van wat er gebeurd is. Klinkt inderdaad als algehele verwarring. Hopelijk kun je vinden waar het vandaan kwam.
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2015 - 22:55  ·  #7
Hoi Piet-piraat,

Mijn bevindingen word vervolgt over wat de mogelijke oorzaak kan zijn in softwarematig, of mechanisch iets niet goed?
Natuurlijk goed voor deze forum om ervaringen uit te wisselen met onze volvo's.

Groet, Iceblue (Raymond) :thumb:
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 11.03.2015 - 22:26  ·  #8
Oleg file word vervolg part 3,

Na contact gehad te hebben met Obbe van volvotune en wat nader uitleg gaat Obbe de oleg file nalopen of een reset geven. De v70 heeft na een hapering tijdens een inhaal manoeuvre wat verlies in vermogen. Oorzaak zou softwarematig kunnen zijn of mechanisch. Gezien de drukte voor de deur staat in Elst (nieuwe pand Obbe en Dennis) zal Obbe het probleem z.s.m. verhelpen, hiervoor mijn dank en de service die ook bij het tunen behoort. Zaterdag 14 Maart is de opening en meeting voor volvorijders in Elst.

Groet, Raymond (Iceblue) v70 Polartic blue kleur. :thumb:
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

WTF hij doet het weer....brrmmm

· 
Posted: 15.03.2015 - 21:11  ·  #9
Niet te geloven, zowaar de v70 doet het weer na twee dagen koppijn, forums afgezocht te hebben en alle ervaringen van andere volvo rijders op een lijst gezet te hebben die bijna dezelfde problemen ondervonden met niet starten van de volvo.

"Immobilizer" een mooie melding op je BC, na alles nagelopen te hebben is de oplossing gekomen door een paar liter benzine er bij te doen (meter stond op reserve nog 60km te gaan voor lege tank). En stond iets schuin, dus niet vlakke ondergrond. En een accu geplaatst te hebben met iets meer ampere heb ik een soort van stappenplan nagelopen. Ook Kuba van Volvoservice heeft mee gedacht in de oplossing. In eerste instantie zou Kuba de auto uitlezen maar dat hoefde niet. Met hulp van de buurman en startkabels na eerst 15 minuten de min-pool van de accu gehaald te hebben verzocht Kuba mij het volgende toch maar wel te doen.

Min-pool aansluiten, auto op slot doen en openen met de sleutel ipv remote. Sleutel in contact en er gebeurde nog niets. Balen dus, .... toen maar oplossing 2 gedaan, benzine vullen en starten met tweede auto erbij. En ja er kwam leven in de brouwerij, ik ben zo blij als een kind.... brrrrmmmmm.

Ik kon dus het volgende uitsluiten:
Antennering en sleutels Ok
Bobines 5x Ok (zitten er ruim 4 maanden in met bougies 5x)
Relais, connectoren en zekeringen Ok
Brandstofpomp Ok

Toch blijf ik het nog vreemd vinden, bij de melding "Immobilizer" sluit het systeem toch alles af ivm diefstal enz. En is er wat met de transponder die de sleutel niet wil herkennen.

Ben benieuwd hoelang de v70 blijft lopen. Ik laat hem nog wel uitlezen voor de zekerheid want het was me het weekendje wel.

Bedankt nog voor de velen ervaringen van mede forumbroerders die het soortgelijke hebben meegemaakt en tot oplossingen kwamen.

Mvg, Raymond (Iceblue) :typing:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.03.2015 - 21:35  ·  #10
haha dus als je benzine echt op lijkt geeft ie immobilizer? Iemand in zweden met bepaaald gevoel voor humor? immobilised zou beter zijn. fijn dat ie t weer doet, hopen dat dat het was en hou ons op de hoogte. oja en jammer dat je er gisteren dus niet bij kon zijn..
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.03.2015 - 21:45  ·  #11
Ja dat vond ik het ergste van alles dat ik er niet kon zijn, had nog wel met een japannertje kunnen komen maar dan val ik uit de boot tussen al dat zweedse geweld.

Ook ik kan er met de kop niet bij dat ie dat aangeeft op de BC als de benzine bijna op is? Heb zelfs wel eens met nog 20km te gaan als tank leeg is de v70 gewoon kunnen starten. Of zou dan toch de accu het zijn geweest, had eerst 71ampere en nu varta 78ampere.

Nu nog even langs Obbe eerdaags om toch nog even de Oleg file na te lopen want hij schokt zo af en toe. Mijn bak is geflush door Gery ruim 4 maanden terug in Uden.

Mvg, Iceblue :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.03.2015 - 23:19  ·  #12
Accu(lees amperage) lijkt me sterk. amperage is alleen interresant voor langer leveren van startpower. Wel hoe goed(lees oa hoe oud) de accu is want op een gegeven mnoment zakt de spanning en dan beginnen er vreemde dingen op te treden. maar ook een vrij nieuwe accu kan bv door een keer leeg gestaan te hebben als snel slecht worden. Een accu waarmee je zonder problemen 10 sec of meer kan starten is nog niet heel slecht bv.
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2015 - 08:31  ·  #13
Hallo GrunnS60,

Klopt wat je zegt over de accu, ik dacht namelijk ook dat de accu nog goed was maar hij was ruim 6 jaar oud zag ik op de sticker.
Vorige eigenaar heeft er niet naar omgekeken, ik kocht de v70 volledig standaard en hoog op de poten met wel rij comfort. Maar ik zelf hou van meer contact aan de grond. De huidige v70 is heel veel aan gedaan. Maar voor nu ben ik zo blij als een kind dat ie weer loopt. "Immobilizer" ze hadden beter kunnen vermelden, "uw voertuig heeft te weinig benzine waardoor ie net niet wil starten". Dit blijft ook nog steeds een raadsel?

Had ik me toch bijna een nieuwe antennering met sleutels moeten kopen als dit echt de oorzaak was geweest van niet willen starten.

Vandaag ga ik nog even langs Volvoservice in Elst, wil nog even met Kuba of Dennis een stukkie rijden. Hij stottert nog soms na dat ik de Oleg file heeft laten plaatsen bij Obbe. Volgens Obbe kan het iets hardwarematig zijn, ..... misschien wastegate iets van slag?

Tot horens.
Raymond (Iceblue)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 16.03.2015 - 13:10  ·  #14
Misschien dat er met het aansluiten van de accu iets is gebeurd (vonkvorming op de pool,contactslot in verkeerde stand) wat de boordcomputer heeft vertaald naar de "immobiliser" melding?
iceblue
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2015 - 10:11  ·  #15
Problemen zijn nog niet voorbij nadat de volvo weer kon rijden. Gisteren even voor de zekerheid langs Elst geweest bij Volvoservice om monteur Kuba even te laten rijden hoe de v70 turbo zich houdt. Vooraf nog even uitgelezen en geen op dat moment storingen te zien. Na een proefrit viel het Kuba op dat de turbo niet goed wil werken, het duurt volgens hem iets te laat en te lang wil ie vol power geven wat ook de oorzaak evt kon zijn bij mijn inhaal manoeuvre van twee weken geleden met een Oleg file erin (volvotune).

Terug bij de garage direct de v70 aan de computer gehangen om uit te lezen, en ja hoor hij gaf aan storing Turbo regelklep mogelijk defect. Even een andere geprobeerd en daarmee ging ie wel beter rijden. Ik had de optie om er 1 te halen bij autorima of via Obbe maar die was niet aanwezig. Ik besloot om terug naar Druten te rijden, ik wil net de A15 oprijden en ja hoor.... motor ploft en doet raar... noodloop "motormanagement service vereis". Voor het eerst sta ik met een auto op de vluchtstrook, Kuba gebeld en helemaal via de brug in Ewijk om moeten keren om weer naar Elst te komen. Aldaar aangekomen de ruil Turboregelklep omgezet voor een gebruikte (hier kan ook wat mee aan de hand zijn door ouderdom). Ik terug naar huis, onderweg viel het mij op dat het gas wat schommelden uit zijn eigen, dit was voor mij nieuw.... dus weer een probleempje erbij? Het is gewoon met geen pen te beschrijven, voor een halve week terug deed de v70 het prima, altijd gelijk starten en rijden dit allemaal los van mijn "Immobilzer verhaal op de forum".

Wat is wijsheid, nu weet ik dat er diverse onderdelen in de handel zijn en gebruikt. Regelklep voor 30 euro, en er zijn d'r van tussen de 90 en 120 euro vaak met alu. behuizing ivm tuning. en langere levensduur.

Ik zou graag willen dat ie weer rijdt zoals ie moet doen, wie heeft er nog meer een stappenplan uitgevoerd ivm turbo druk en opbouw. Wat is er vervangen en wat kan ik uitsluiten.

Is er na het vervangen van de accu ineens zoveel onderdelen de kluts kwijt.

Groetjes, Raymond

Selected quotes for multi-quoting:   0