Om de draad maar weer op te pakken... Ik heb gepoogd het topic (inmiddels 52 pagina's) tot me te nemen, maar blijf met een vraag zitten die tussen de regels door ongetwijfeld aan de orde is geweest.
Mijn 2.5T nuttigt benzine zoals de overheid belasting int. Ik heb over de power (nog) niet te klagen, dus vermogens- of koppelwinst is voor mij niet direct de aanleiding om 'm te laten chippen. Brandstofverbruik daarentegen...
Terugdringen van brandstofverbruik zou, heb ik me laten vertellen, negatieve gevolgen voor de motor kunnen hebben omdat je 'm bewust armer laat lopen en daardoor de temperatuur in de kop te hoog op zou kunnen lopen. Klopt dat?
Nogmaals, als ik topic's/posts over het hoofd gezien heb, mea culpa. Maar kunnen jullie mij van advies dienen?
Om de draad maar weer op te pakken... Ik heb gepoogd het topic (inmiddels 52 pagina's) tot me te nemen, maar blijf met een vraag zitten die tussen de regels door ongetwijfeld aan de orde is geweest.
Mijn 2.5T nuttigt benzine zoals de overheid belasting int. Ik heb over de power (nog) niet te klagen, dus vermogens- of koppelwinst is voor mij niet direct de aanleiding om 'm te laten chippen. Brandstofverbruik daarentegen...
Terugdringen van brandstofverbruik zou, heb ik me laten vertellen, negatieve gevolgen voor de motor kunnen hebben omdat je 'm bewust armer laat lopen en daardoor de temperatuur in de kop te hoog op zou kunnen lopen. Klopt dat?
Nogmaals, als ik topic's/posts over het hoofd gezien heb, mea culpa. Maar kunnen jullie mij van advies dienen?
Nee, nee helemaal fout.
Verbranding geeft warmte.
Meer brandstof geeft meer warmte.
Minder brandstof geeft dus ook minder warmte
Volgens mij niet helemaal waar. Brandstof heeft evengoed een koelende werking. Sterker, Volvo heeft op ik meen o.a. de XC90 een systeem dat een koude motor armer laat lopen om 'm sneller op te warmen.
En als ik vroeger op m'n Puchie een te kleine sproeiert in de carburateur had zitten liep m'n blokkie vast
Omdat ik het verhaal van armer/warmer goed kon plaatsen mijn vraag. Ongetwijfeld zijn er mensen met een gechipte Volvo 5-pitter die iets kunnen vinden van het brandstofverbruik.
Omdat ik het verhaal van armer/warmer goed kon plaatsen mijn vraag. Ongetwijfeld zijn er mensen met een gechipte Volvo 5-pitter die iets kunnen vinden van het brandstofverbruik.
Ik heb hier al ergens in een van de vele topics iets over gelezen van iemand die daadwerkelijk zuiniger ging rijden met de 2.5-T motor