Ok, ik ben dus net lid geworden, en heb dan informatie waar jullie wellicht wat aan hebben..
Ik heb een paar weken geleden mijn S80 T6 bij Tunex laten tunen, dus hier een korte review:
Na een weekje struinen op t'web, en het zenden van de nodige mails naar diverse tuners (ik wilde uit de reacties op mijn vragen bepalen welke het ging worden..), heb ik voor Tunex gekozen:
Uit de antwoorden bleken zij goed in die materie te zitten: Ze wisten precies wat wel kan en wat af te raden is. In mijn geval (Geartronic) oppassen met een te hoog koppel bij lagere toeren.
Ik heb een zeer goed (nog steeds) contact met dhr Angenent..
Wat mij bij aankomst in s'Heerenberg een klein beetje tegenviel, is de wat onpersoonlijke ontvangst: Briefje met gegevens invullen, sleutels inleveren en in wachtkamer plaatsnemen..
Maar gezien het verschillende pluimage wat klanten betreft wel logisch. (laten we het houden op 'kleurrijk').
Na de tuning krijg je het advies het de eerste 150km rustig aan te doen, wel jammer: Je zit wel aanlokkelijk dicht bij Duitsland.. Maar inderdaad, je merkt goed dat alles zich moet 'zetten'. Het management heeft deze kilometers echt nodig om aan de tuning te 'wennen', in mijn geval iets meer..
Een klein probleempje had ik nog met de reactie van de Geartronic bij het trekken van een stoplicht-sprintje, gebeld met Tunex, en Tunex zeer bereid gevonden dit onder garantie op te lossen. Maar na wat nadenken vond ik dit probleem te klein om er wat aan te laten doen: De T6 was al een beest, nu is het duidelijk een monster! En door het ontbreken van AWD, heb ik toch de eerste 80 meter alleen maar wielslip! Het ging mij meer om de tussen-acceleraties, en die liegen er niet om: 3,4sek van 80-120 in 2-e versnelling (1/3 tank)! En verbazend hoe de T6 nu naar de 200 stuift..en verder..
En gemiddeld zo'n 0,7 liter op 100km zuiniger ook !!
Daar moet bij gezegd dat ik natuurlijk met de dubbele turbo wel een groot rendement uit de tuning haal.
Ik had aanvankelijk een afspraak voor een uitgebreide tuning op de testbank, maar kreeg een mail waarin met excuses werd gemeld dat de nieuwe testbank niet goed funktioneerde, en niet bruikbaar bleek voor de hogere vermogens. Resultaat: een fikse korting op een standaard tuning, en een gratis testrun op de bank als deze weer werkt! Niet slecht, zeker als je bedenkt dat Tunex al goedkoop is: Een uitgebreide tuning met testbank zou in mijn geval 400 euro hebben gaan kosten, dat is een bedrag wat veel tuners al minimaal rekenen voor een standaard tuning, zonder testruns..
Al met al, als ik zie (of beter, zowat iedere dag voel!) wat ik voor die 225 euro gekregen heb.. Ben ik dus dik tevreden!
Nog een puntje: Een aantal tuners, waaronder Tunex, adviseren het 'spoelen' van de automatische bak (bij boven 100k), en Tunex doet dit dat dus ook sinds kort, tegen een zeer scherpe prijs.
En ook hier, doordat ik hun antwoorden naast die van experts heb kunnen leggen, merk ik dat ze exact weten wat ze doen, en moeten doen..
Goed, wellicht niet zo kort als aanvankelijk bedoeld.. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben..
Groetjes,
YB.