Het is eigenlijk vrij simpel: ontsteking vervroegen maakt meer vermogen (wel vrij zwart/wit hoor, maar ter illustratie) maar hoe dan ook; hoe vroeger de ontsteking, des te beter op "alle fronten" zoals ook verbruik (weer: zwart/wit).
Nouja, ik ga het blijven schrijven, maar neem dit hele verhaal even zwart/wit
Nuance maakt er een verhaal van 30 pagina's van......
Vroeger hadden we een vast ontstekingstijdstip, je zette hem stationair op pakweg 10 graden voor bdp en als het toerental omhoog ging, moest het tijdstip ook steeds vroeger: daar zorgden centrifugaalgewichten voor. Stationair ook trouwens, dat deed de vacuĆ¼mpot omdat die situatie het moeilijkst is voor de motor.
Tegenwoordig hebben we een dynamisch ontstekingstijdstip: de ecu zet hem zo vroeg mogelijk (bewust, want: beter dus) en regelt iets terug als hij te ver gaat.
Dat merkt de ecu aan de pingel- of klopsensor; die geeft reactie.
Pingelen, is het te vroeg ontsteken dus, ook wel een soort knikkergeluid en bizar slecht voor de motor.
Hier komt het: met een hoger octaangetal zal de motor later gaan pingelen en daardoor kan het tijdstip toch weer wat vroeger!
Win-win dus.
Dus; al is de tuning voor 95 ontwikkeld, wat ik mijzelf dus totaal niet voor kan stellen, want dan begrijpt de tuner het nut van een tuning niet, dan NOG is 98 beter.
Mocht hij dat wel zeggen, dan je beter 95 kan tanken, dan wil ik hem ZO GRAAG spreken.......daar heb ik een maandsalaris voor over