XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 
 
 
 
 
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: 20.10.2024 - 23:53  ·  #16
Quote door FritsXC70

Dank voor de tips. I.v.m. de Polestar tuning check ik het nog even bij de garage binnenkort en als zij aangeven dat het ook goed bij de tuning past ga ik dan verder met 98.

Op enig moment ook bij de Baby Benz van mijn vrouw gedaan, die reed er ook wat beter op.


Je hebt een tuning erop?
Dan is het toch niet meer de vraag OF je 98 gaat?
Dat is hetzelfde als een sportluchtfilter erop zetten en dan een restrictor in je aanzuigbuis bouwen als je 95 gaat tanken.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: 21.10.2024 - 10:10  ·  #17
Quote door Veldweg

Quote door FritsXC70

Dank voor de tips. I.v.m. de Polestar tuning check ik het nog even bij de garage binnenkort en als zij aangeven dat het ook goed bij de tuning past ga ik dan verder met 98.

Op enig moment ook bij de Baby Benz van mijn vrouw gedaan, die reed er ook wat beter op.


Je hebt een tuning erop?
Dan is het toch niet meer de vraag OF je 98 gaat?
Dat is hetzelfde als een sportluchtfilter erop zetten en dan een restrictor in je aanzuigbuis bouwen als je 95 gaat tanken.


Zover ik weet is het motormanagement aangepast en zit er een rvs uitlaatsysteem onder met een grotere doorlaat. Dat kun je dan wel een tuning noemen, dacht ik. Maar of het geoptimaliseerd is voor 95 weet ik niet. Dat ga ik nog navragen bij de garage volgende week. Tank is nog niet leeg.
ries123
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 501
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: 21.10.2024 - 11:08  ·  #18
Bij de Rica tuning adviseren ze 98 voor het optimale rendement, zal wellicht bij Polestar ook zo zijn. Aldus Rica kan je prima rijden op 95 maar dan haal je net niet het maximale vermogen oid. Of je het merkt is de vraag natuurlijk.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 121
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: 21.10.2024 - 23:42  ·  #19
Het is eigenlijk vrij simpel: ontsteking vervroegen maakt meer vermogen (wel vrij zwart/wit hoor, maar ter illustratie) maar hoe dan ook; hoe vroeger de ontsteking, des te beter op "alle fronten" zoals ook verbruik (weer: zwart/wit).

Nouja, ik ga het blijven schrijven, maar neem dit hele verhaal even zwart/wit ;) Nuance maakt er een verhaal van 30 pagina's van......

Vroeger hadden we een vast ontstekingstijdstip, je zette hem stationair op pakweg 10 graden voor bdp en als het toerental omhoog ging, moest het tijdstip ook steeds vroeger: daar zorgden centrifugaalgewichten voor. Stationair ook trouwens, dat deed de vacuĆ¼mpot omdat die situatie het moeilijkst is voor de motor.

Tegenwoordig hebben we een dynamisch ontstekingstijdstip: de ecu zet hem zo vroeg mogelijk (bewust, want: beter dus) en regelt iets terug als hij te ver gaat.
Dat merkt de ecu aan de pingel- of klopsensor; die geeft reactie.
Pingelen, is het te vroeg ontsteken dus, ook wel een soort knikkergeluid en bizar slecht voor de motor.

Hier komt het: met een hoger octaangetal zal de motor later gaan pingelen en daardoor kan het tijdstip toch weer wat vroeger!
Win-win dus.

Dus; al is de tuning voor 95 ontwikkeld, wat ik mijzelf dus totaal niet voor kan stellen, want dan begrijpt de tuner het nut van een tuning niet, dan NOG is 98 beter.

Mocht hij dat wel zeggen, dan je beter 95 kan tanken, dan wil ik hem ZO GRAAG spreken.......daar heb ik een maandsalaris voor over :)
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 315
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: 10.11.2024 - 10:07  ·  #20
Ik ben dus overgestapt op 98. Ik moet zeggen dat de T5 wel lekker vlot is. 100 rij je zo maar. Ik vindt de toeren dan best wel laag, rond de 1700. Ik geloof in de 7. Moet hem nog maar eens testen over de grens op de A31. Kijken wat hij kan.

Ik ga even zoeken naar een test met de T5.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0