XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 68
Berichten: 311
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 08:15  ·  #1
Ik heb jaren Volvo 5 cilinder diesel gereden. De laatste jaren minder i.v.m. naderend pensioen. Ik ben toen overgestapt naar de Excellum en Vpower diesel. De motor liep daar wel mooier van.

Inmiddels geheel gestopt met werken en de bovengenoemde XC gekocht. Hij rijdt goed, maar ik vraag mij af of het niet beter is om i.p.v. 95, toch 98 te gaan tanken. Mijn vrouw stopt in Januari ook met werken en dan neemt het aantal gereden wekelijkse kilometers nog verder af. Dan lijkt mij de 98 een betere keuze voor de techniek van de motor.

Wat zijn jullie ervaringen?
ries123
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 472
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 08:25  ·  #2
Daar is al heel wat over geschreven op het web en 98 is in alle gevallen beter. Of je ook daadwerkelijk merkbaar resultaat behaalt is altijd de vraag, maar genoeg gevallen waarbij auto's uit begin jaren 2000 een stuk beter gaan lopen op Vpower of BP ultimate.

Ikzelf tank altijd de 98 bij OK waar dus geen ethanol in zit. 98 betekend dat helaas niet automatisch en voorheen waren enkel Shell, BP en OK en volgens mij nog een kleine aanbieder die de 98 zonder ethanol aanboden. Weet niet of Shell/BP dat nog steeds doen of dat er inmiddels ook een klein % ethanol in zit.
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 231
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 08:38  ·  #3
In euro 95 zit over het algemeen maximaal 10% bio-ethanol (E10), dit is slechter voor het verbruik en vermogen.
Daarnaast heeft bio-ethanol een effect op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen. Ethanol trekt ook vocht aan en bij lang stilstand kan het tot roest en corrosie problemen leiden.
Aangezien ik een youngtimer heb voor het plezier, waar ik nog lang plezier van wil hebben, gaat er bij mijn T6 altijd Euro98/E5 benzine zonder ethanol in.
Zie bijvoorbeeld: https://topgear.nl/autonieuws/…overzicht/

De Volvo dealer gaf overigens aan dat mijn Polestar tuning geoptimaliseerd is voor Euro98 en dat vandaaruit ook werd geadviseerd.
Al was ik dus zelf om andere redenen al om.

En of het bevalt, merk zelf geen verschil in performance bij normaal gebruik. Ik heb het alleen niet getest op de autobahn zoals de heren van autoblog. https://www.autoblog.nl/nieuws…in-6959665

Maar voor de gemoedsrust is het wel fijn en hoop dat het bijdraagt aan het behoud van de techniek.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 409
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 09:03  ·  #4
Als die auto veel stilstaat zeker geen 95 in gooien is vragen om problemen.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 685
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 10:25  ·  #5
Altijd 98, in elke auto die ik heb (gehad). De meerprijs van 98 wordt in mijn geval ook wel enigszins goed gemaakt door een iets verbeterd verbruik. Daardoor is het minder duur dan het lijkt.

Het liefst gooi ik er E0 in: https://vanderworp.org/transpo…p_geleverd

Ik heb ook nooit (start)problemen met een auto die een paar maanden per jaar stil staat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4283
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 11:11  ·  #6
Het gaat niet om 95 of 98, dat is het octaangehalte en dat heeft te maken met de klopvastheid van de benzine en de compressie van de motor. Een motor met hogere compressie heeft benzine nodig met een hogere klopvastheid (=hoger octaangetal) omdat de benzine anders door de hoge compressie vroegtijdig ontbrandt en daardoor gaat pingelen / 'kloppen' (vandaar klopvastheid).
Als een motor is gemaakt om op 95 te rijden dan wordt hij in principe niet anders / beter van 98. Het kan wel zijn dat de motor er mooier van loopt want er zit minder variatie in de benzinemoleculen waardoor 98 mooier kan ontbranden (en daardoor mogelijk iets zuiniger omdat je minder gas geeft).
Andersom wel, je moet in een motor die enkel 98 octaan kan gebruiken geen 95 gooien.
Er zijn wel motoren (m.n. in motorfietsen voor zover mij bekend - of sterk opgevoerde automotoren) die voor 98 octaan gebouwd zijn maar wel op 95 kunnen draaien, maar het motormanagement past dan de motorloop aan en dan kan niet het volledige motorvermogen worden geleverd, maar dat is bij deze volvo motoren niet het geval voor zover mij bekend.

In jouw geval - zoals hierboven beschreven - maakt het verschil E10 (10% ethanol) of E5 wel verschil. Minder ethanol is beter voor de motor & het brandstofsysteem bij veel stilstand.
Het is (of was?) veelal wel het geval dat E5 benzine meestal 98 octaan of hoger is, maar niet altijd. Hier in Spanje is 95 octaan nog altijd E5.
In principe staat op de pomp aangegeven of er E5 of E10 benzine uit komt - hier in Spanje in ieder geval wel... daar zou ik dus maar op letten, en waarschijnlijk is het dus wel zo dat als je E5 benzine wilt, dat je dan veelal benzine van een hoger octaangetal moet tanken dan 95.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1752
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 11:19  ·  #7
@bolbo
Klopt helemaal. Italiƫ is e5 ook meestal gewoon 95. Zelfs hier in Nederland kun je bij sommige Esso stations e5 kiezen wat 95 is.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2458
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: XC60 T5 Polestar+: Benzine 95 of toch beter 98?

 · 
Posted: Gisteren om 21:49  ·  #8
Ondanks alle meningen dat E98 voor een zuiniger verbruik zal / kan zorgen en de motor rustiger / mooier draait kan ik zelf dat niet ondervinden.
Bij de ex V70N 2.5T en de huidige XC70 3.0 heb ik daarbij nagenoeg altijd E95 getankt. Na een aantal opeenvolgende E98 tankbeurten met de T6 kwam ik tot de conclusie dat ik hiermee beslist geen zuiniger verbruik had. Normaal doe ik een kleine 2 weken met een volle tank.
Maar als bij jou het langer duurt alvorens de tank leeg is zou ik voor E98 kiezen, de meerkosten hiervan zijn bij jullie gering aantal kilometers op jaarbasis niet zoveel meer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0