Bij deze Volvo bouwjaar 2001 ging spontaan het olie lampje branden als men het gaspedaal losliet en de auto in stationair toerental draaide
Iets gas bijgeven ( boven 900 rpm) dan ging het lampje uit
Auto destijds voor controle naar volvogarage gebracht
Lagerinspectie bleek goed oliedruksensor getest ook goed
Oliedruk manual gemeten deze zat iets onder de toelaatbare grens
Vervolgens oliepomp vv en nieuwe olie met bijbehorende specs
En vervolgens na de rekening te hebben betaald (€1200,00)
De weg op
Bij verkeerslicht aangekomen (rood licht) en geremd (gas los)
Weer olielamp aan
Terug naar Volvo
Oliedruk gemeten was nog steeds te laag
Ze moesten een onderzoek starten en de motor spoelen
Thuis enkele dagen gewacht en zelf via internet wezen speuren
Na enkele dagen bericht van Volvo. Ze moesten de hele motor delen voor inspectie dit zou tussen de €3000 en €5000 kosten of ze konden een revisie motor plaatsen voor hetzelfde geld
Ik had inmiddels via de database van Volvo USA wat info
En heb gevraagd of ik in de werkplaats samen met de chefmonteur zelf mijn punten mocht controleren
Gelukkig was de Carter verwijdert en de olie er uit verder was er nog niets spec. Gebeurd
Ik heb de aanzuigbuis bekeken deze is bij de xc70 verlengd met een rubbertje en een extra pijpje
Dit rubbertje was gescheurd
We hebben deze vv (tijd nog geen 2 minuten)
Vervolgens Carter met nieuwe pakking gemonteerd en de olie in de motor gevuld
Warm gedraaid en oliedruk gemeten
Deze was een stuk hoger dan voorheen en zat boven de toelaatbare ondergrens
Getest goed en geen bijzonderheden
Arbeidstijd totaal incl demontage carterpan ruim bemeten 1,4 uur
Kosten rubber ringetje. € 2,40
Dus absoluut niet boven de €150,00
Iets gas bijgeven ( boven 900 rpm) dan ging het lampje uit
Auto destijds voor controle naar volvogarage gebracht
Lagerinspectie bleek goed oliedruksensor getest ook goed
Oliedruk manual gemeten deze zat iets onder de toelaatbare grens
Vervolgens oliepomp vv en nieuwe olie met bijbehorende specs
En vervolgens na de rekening te hebben betaald (€1200,00)
De weg op
Bij verkeerslicht aangekomen (rood licht) en geremd (gas los)
Weer olielamp aan
Terug naar Volvo
Oliedruk gemeten was nog steeds te laag
Ze moesten een onderzoek starten en de motor spoelen
Thuis enkele dagen gewacht en zelf via internet wezen speuren
Na enkele dagen bericht van Volvo. Ze moesten de hele motor delen voor inspectie dit zou tussen de €3000 en €5000 kosten of ze konden een revisie motor plaatsen voor hetzelfde geld
Ik had inmiddels via de database van Volvo USA wat info
En heb gevraagd of ik in de werkplaats samen met de chefmonteur zelf mijn punten mocht controleren
Gelukkig was de Carter verwijdert en de olie er uit verder was er nog niets spec. Gebeurd
Ik heb de aanzuigbuis bekeken deze is bij de xc70 verlengd met een rubbertje en een extra pijpje
Dit rubbertje was gescheurd
We hebben deze vv (tijd nog geen 2 minuten)
Vervolgens Carter met nieuwe pakking gemonteerd en de olie in de motor gevuld
Warm gedraaid en oliedruk gemeten
Deze was een stuk hoger dan voorheen en zat boven de toelaatbare ondergrens
Getest goed en geen bijzonderheden
Arbeidstijd totaal incl demontage carterpan ruim bemeten 1,4 uur
Kosten rubber ringetje. € 2,40
Dus absoluut niet boven de €150,00