XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 
 
 
 
 
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 37
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 13:16  ·  #16
Quote door kjiratsiekoedel

Ter aanvulling op mijn eerdere topic dat ik pech had in Oostenrijk... een nieuw topic wat ermee te doen?

Cilinder 4 heeft geen compressie meer. Ik hoor vandaag meer van Poika waar dat waarschijnlijk aan ligt.
Ik ga nu uit van klep en koprevisie. Dat kost een hoop centen en ik neig naar reparatie ivm wat er in verleden al aan is gesleuteld. Tegelijk heeft de auto 500k gereden en is de automaat vast ook een keer aan de beurt... De vraag is alleen wanneer, hij doet 't nu goed.

Even de data en onderhoudshistorie:
XC70 2.5t 2003
499827km
In mijn bezit sinds november 2018, zelf 105633km mee gereden. Zo'n 30.000km/jaar
De auto zou door vorige eigenaar net voorzien zijn van andere motor die 151364km zou hebben gelopen. Dus de huidige motor zou 'maar' 250.000km hebben gelopen voor dit defect.

Ik heb de auto zakelijk als youngtimer. Doel was 'm lang te houden en daarom flink voorzien (maar ook aardig wat onvoorzien) onderhoud laten doen.
Ik gebruik 'm ook veel om mee naar de bergen alpen te gaan, ideale auto! Deze ritjes zullen wel minder gaan worden komend jaar ivm een tweeling op komst, maar dan is dit formaat auto ook wel gewenst.

Opties:
LPG BRC installatie, beetje getunede 77L tank waar netto 65L in kan
trekhaak
standkachel
climatronic
premium audio, HU 803, PA200, GROM bluetooth
parkeersensoren voor & achter
stoelverwarming
leren interieur
volvotune bij Obbe
LED licht dim & grootlicht
tomtom in RTI
bagagerek
rubberen matten
elektrische bedienbare stoelen voor

Optisch:
van buiten matig: krasjes en deukjes
van binnen matig: stuurwiel versleten, stoelen gesleten. Maar allemaal wel intact en functionerend.

Samenvatting gepleegd onderhoud:
2018/2019 Standkachel: waterpomp (nieuw), brander schoongemaakt, brandstofpomp (nieuw)
2019-2, 404493km: carterventilatie preventief, voorveren & onderdelen (nieuw)
2019-3, 406000km: vat stuurbekrachtiging olie vervangen
2019-3, 407234km: brandstoffilter, remslangen achter LV+RV vervangen, spatlappen gemonteerd, radiateur, potje KVS vervangen, KVS vervangen & systeem gespoeld, ringen&verbindbus haakse koppeling (geen speling meer), haakse overbrenging service
2019-5, 411200km: volvotune
2019-5, 411257km: klepsmering
2019-5, 411731km: wiellager RA
2019-12, 429447km: accu bosch S5 010
2020-2, 436310km: aandrijfassen LV&RV, flexibel deel downpipe, middendemper , uitlaatdemper, olie cardan en haldex vervangen
2020-3, 437522km: nivomats & veren & stabilisator stang. 2e hands, 190.000km oud.
2020-3, 441143km: gereviseerde cardanas
2020-9, 454825km: stabilisatorstangen voor
2022-2, 490751km: airco service, remvloeistof verversen, automaat spoelen, intercooler slang volvo nieuw, bougies nieuw volvo, bovenste/onderste motorsteun, endlinks, remblokken voor, remschijver voor, wiellager RV, schokbrekers voor, hoesset schokbrekers, achteras/haldex/haakse overbrenging olie bijvullen, vulslang benzinetank vervangen

Aankomend onderhoud:
Distributie over 40.000km
VVT

Nu de grote vraag: wat is wijsheid?
-Deze voor onderdelen of als opknapper verkopen & andere auto kopen. Al heb ik nu niet 't geld voor een youngtimer van dit formaat in goede onderhoudsstaat. Dus ook die zal kosten met zich mee gaan brengen.
-Repareren (koprevisie, distributie, waterpomp, VVT, shimmen(?)) en fingers crossed betreft de automaat/rest van motor
-...


Proficiat met de komst van de kindjes.
Als vader van een dochter van 4 en een tweeling van 2 kan ik je beamen dat de V70 een ideale auto is.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 14:02  ·  #17
Repareren!

Andere kop er op, shims tussen de cilinders (goed inspecteren of die niet al beginnen te scheuren, maar daar zit je bij Poika wel goed!!)
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 325
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 14:05  ·  #18
Als het een zuigerveer was
Dan had je dit zeker wel gemerkt
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 513
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 14:22  ·  #19
Quote door kjiratsiekoedel

Ter aanvulling op mijn eerdere topic dat ik pech had in Oostenrijk... een nieuw topic wat ermee te doen?

Cilinder 4 heeft geen compressie meer. Ik hoor vandaag meer van Poika waar dat waarschijnlijk aan ligt.
Ik ga nu uit van klep en koprevisie. Dat kost een hoop centen en ik neig naar reparatie ivm wat er in verleden al aan is gesleuteld. Tegelijk heeft de auto 500k gereden en is de automaat vast ook een keer aan de beurt... De vraag is alleen wanneer, hij doet 't nu goed.

Even de data en onderhoudshistorie:
XC70 2.5t 2003
499827km
In mijn bezit sinds november 2018, zelf 105633km mee gereden. Zo'n 30.000km/jaar
De auto zou door vorige eigenaar net voorzien zijn van andere motor die 151364km zou hebben gelopen. Dus de huidige motor zou 'maar' 250.000km hebben gelopen voor dit defect.

Ik heb de auto zakelijk als youngtimer. Doel was 'm lang te houden en daarom flink voorzien (maar ook aardig wat onvoorzien) onderhoud laten doen.
Ik gebruik 'm ook veel om mee naar de bergen alpen te gaan, ideale auto! Deze ritjes zullen wel minder gaan worden komend jaar ivm een tweeling op komst, maar dan is dit formaat auto ook wel gewenst.

Opties:
LPG BRC installatie, beetje getunede 77L tank waar netto 65L in kan
trekhaak
standkachel
climatronic
premium audio, HU 803, PA200, GROM bluetooth
parkeersensoren voor & achter
stoelverwarming
leren interieur
volvotune bij Obbe
LED licht dim & grootlicht
tomtom in RTI
bagagerek
rubberen matten
elektrische bedienbare stoelen voor

Optisch:
van buiten matig: krasjes en deukjes
van binnen matig: stuurwiel versleten, stoelen gesleten. Maar allemaal wel intact en functionerend.

Samenvatting gepleegd onderhoud:
2018/2019 Standkachel: waterpomp (nieuw), brander schoongemaakt, brandstofpomp (nieuw)
2019-2, 404493km: carterventilatie preventief, voorveren & onderdelen (nieuw)
2019-3, 406000km: vat stuurbekrachtiging olie vervangen
2019-3, 407234km: brandstoffilter, remslangen achter LV+RV vervangen, spatlappen gemonteerd, radiateur, potje KVS vervangen, KVS vervangen & systeem gespoeld, ringen&verbindbus haakse koppeling (geen speling meer), haakse overbrenging service
2019-5, 411200km: volvotune
2019-5, 411257km: klepsmering
2019-5, 411731km: wiellager RA
2019-12, 429447km: accu bosch S5 010
2020-2, 436310km: aandrijfassen LV&RV, flexibel deel downpipe, middendemper , uitlaatdemper, olie cardan en haldex vervangen
2020-3, 437522km: nivomats & veren & stabilisator stang. 2e hands, 190.000km oud.
2020-3, 441143km: gereviseerde cardanas
2020-9, 454825km: stabilisatorstangen voor
2022-2, 490751km: airco service, remvloeistof verversen, automaat spoelen, intercooler slang volvo nieuw, bougies nieuw volvo, bovenste/onderste motorsteun, endlinks, remblokken voor, remschijver voor, wiellager RV, schokbrekers voor, hoesset schokbrekers, achteras/haldex/haakse overbrenging olie bijvullen, vulslang benzinetank vervangen

Aankomend onderhoud:
Distributie over 40.000km
VVT

Nu de grote vraag: wat is wijsheid?
-Deze voor onderdelen of als opknapper verkopen & andere auto kopen. Al heb ik nu niet 't geld voor een youngtimer van dit formaat in goede onderhoudsstaat. Dus ook die zal kosten met zich mee gaan brengen.
-Repareren (koprevisie, distributie, waterpomp, VVT, shimmen(?)) en fingers crossed betreft de automaat/rest van motor
-...

https://volvo850forum.nl/index.php?topic=91726.0

Ik zit met hetzelfde probleem, vorige week zondag tijdens het inhalen met een snelheid van 70 km/h was mijn Distributieriem
gebroken, ik ben zelf een pietje precies qua onderhoud, Volvo zegt 120.000 km of 7 jaar , ik zat op 116.000 km en 6 jaar+9 maanden, maar ja het is gebeurt, ik ben allang blij dat het niet op de snelweg was gebeurt met hogere snelheden, op dat moment toch een lichtelijk paniek, ik zat op een gevaarlijk punt, gauw alarmlichten aan en passagiers & de hond veilig stellen.
Ik heb besloten om het niet te laten maken, de kosten zijn toch een kleine 3000,00 euro, Ik ga verder met de R, wel jammer van de 850 , te zonde voor de sloop, geen zin om alles te demonteren en te verkopen, Ik heb de 850 geschonken aan iemand op het 850-forum, die persoon was zo betrokken en had tegen mij gezegd dat ik die 850 moest redden.
wat is zo'n auto nou waard ? niks ! gewoon alles demonteren en verkopen en daar had ik totaal geen zin in.

Maar stel dat ik niemand kon vinden dan had ik het laten maken, die auto is te mooi voor de sloop, ik had een kop revisie laten doen ipv een ruilblok of zo, jij heb ook veel aan jou V70 laten doen, je weet nu wat je heb, je moet maar afwachten als je een ander zou kopen, dan begin je weer van vooraf en aan.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2081
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 14:34  ·  #20
Quote door Gero

Quote door kjiratsiekoedel

Ter aanvulling op mijn eerdere topic dat ik pech had in Oostenrijk... een nieuw topic wat ermee te doen?

Cilinder 4 heeft geen compressie meer. Ik hoor vandaag meer van Poika waar dat waarschijnlijk aan ligt.
Ik ga nu uit van klep en koprevisie. Dat kost een hoop centen en ik neig naar reparatie ivm wat er in verleden al aan is gesleuteld. Tegelijk heeft de auto 500k gereden en is de automaat vast ook een keer aan de beurt... De vraag is alleen wanneer, hij doet 't nu goed.

Even de data en onderhoudshistorie:
XC70 2.5t 2003
499827km
In mijn bezit sinds november 2018, zelf 105633km mee gereden. Zo'n 30.000km/jaar
De auto zou door vorige eigenaar net voorzien zijn van andere motor die 151364km zou hebben gelopen. Dus de huidige motor zou 'maar' 250.000km hebben gelopen voor dit defect.

Ik heb de auto zakelijk als youngtimer. Doel was 'm lang te houden en daarom flink voorzien (maar ook aardig wat onvoorzien) onderhoud laten doen.
Ik gebruik 'm ook veel om mee naar de bergen alpen te gaan, ideale auto! Deze ritjes zullen wel minder gaan worden komend jaar ivm een tweeling op komst, maar dan is dit formaat auto ook wel gewenst.

Opties:
LPG BRC installatie, beetje getunede 77L tank waar netto 65L in kan
trekhaak
standkachel
climatronic
premium audio, HU 803, PA200, GROM bluetooth
parkeersensoren voor & achter
stoelverwarming
leren interieur
volvotune bij Obbe
LED licht dim & grootlicht
tomtom in RTI
bagagerek
rubberen matten
elektrische bedienbare stoelen voor

Optisch:
van buiten matig: krasjes en deukjes
van binnen matig: stuurwiel versleten, stoelen gesleten. Maar allemaal wel intact en functionerend.

Samenvatting gepleegd onderhoud:
2018/2019 Standkachel: waterpomp (nieuw), brander schoongemaakt, brandstofpomp (nieuw)
2019-2, 404493km: carterventilatie preventief, voorveren & onderdelen (nieuw)
2019-3, 406000km: vat stuurbekrachtiging olie vervangen
2019-3, 407234km: brandstoffilter, remslangen achter LV+RV vervangen, spatlappen gemonteerd, radiateur, potje KVS vervangen, KVS vervangen & systeem gespoeld, ringen&verbindbus haakse koppeling (geen speling meer), haakse overbrenging service
2019-5, 411200km: volvotune
2019-5, 411257km: klepsmering
2019-5, 411731km: wiellager RA
2019-12, 429447km: accu bosch S5 010
2020-2, 436310km: aandrijfassen LV&RV, flexibel deel downpipe, middendemper , uitlaatdemper, olie cardan en haldex vervangen
2020-3, 437522km: nivomats & veren & stabilisator stang. 2e hands, 190.000km oud.
2020-3, 441143km: gereviseerde cardanas
2020-9, 454825km: stabilisatorstangen voor
2022-2, 490751km: airco service, remvloeistof verversen, automaat spoelen, intercooler slang volvo nieuw, bougies nieuw volvo, bovenste/onderste motorsteun, endlinks, remblokken voor, remschijver voor, wiellager RV, schokbrekers voor, hoesset schokbrekers, achteras/haldex/haakse overbrenging olie bijvullen, vulslang benzinetank vervangen

Aankomend onderhoud:
Distributie over 40.000km
VVT

Nu de grote vraag: wat is wijsheid?
-Deze voor onderdelen of als opknapper verkopen & andere auto kopen. Al heb ik nu niet 't geld voor een youngtimer van dit formaat in goede onderhoudsstaat. Dus ook die zal kosten met zich mee gaan brengen.
-Repareren (koprevisie, distributie, waterpomp, VVT, shimmen(?)) en fingers crossed betreft de automaat/rest van motor
-...

https://volvo850forum.nl/index.php?topic=91726.0

Ik zit met hetzelfde probleem, vorige week zondag tijdens het inhalen met een snelheid van 70 km/h was mijn Distributieriem
gebroken, ik ben zelf een pietje precies qua onderhoud, Volvo zegt 120.000 km of 7 jaar , ik zat op 116.000 km en 6 jaar+9 maanden, maar ja het is gebeurt, ik ben allang blij dat het niet op de snelweg was gebeurt met hogere snelheden, op dat moment toch een lichtelijk paniek, ik zat op een gevaarlijk punt, gauw alarmlichten aan en passagiers & de hond veilig stellen.
Ik heb besloten om het niet te laten maken, de kosten zijn toch een kleine 3000,00 euro, Ik ga verder met de R, wel jammer van de 850 , te zonde voor de sloop, geen zin om alles te demonteren en te verkopen, Ik heb de 850 geschonken aan iemand op het 850-forum, die persoon was zo betrokken en had tegen mij gezegd dat ik die 850 moest redden.
wat is zo'n auto nou waard ? niks ! gewoon alles demonteren en verkopen en daar had ik totaal geen zin in.

Maar stel dat ik niemand kon vinden dan had ik het laten maken, die auto is te mooi voor de sloop, ik had een kop revisie laten doen ipv een ruilblok of zo, jij heb ook veel aan jou V70 laten doen, je weet nu wat je heb, je moet maar afwachten als je een ander zou kopen, dan begin je weer van vooraf en aan.


Ik heb de 10V motor van mijn 850 nog als die hem wil! 220k km, nieuwe klepseals en alle keerringen e.d. zitten er al in.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 15:41  ·  #21
Quote door kjiratsiekoedel

Nieuw van Poika, klep is stuk.

Tegelijk beetje rond aan 't kijken. Als ik de auto laat repareren ben ik 'm namelijk ook nog wel even kwijt.
Deze is best interessant: https://www.marktplaats.nl/v/a…auw-lpg-g3

Ben ook benieuwd wat ik voor mijn auto zou krijgen zoals hij nu is. Enig idee?


Een XC70 uit 2003 met 5 ton op de klok en een kapotte klep... Je zou er nog een 750 euro voor kunnen krijgen maar dan houdt het wel op, normaal gesproken. Maar wie weet heb je mazzel en komt er iemand die er 1250 voor wil geven.

Ik zou zelf voor reparatie gaan, als je toch al zoveel geïnvesteerd hebt en het een fijne auto vindt
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 17:12  ·  #22
Repareren kan alleen uit als je het zelf doet. Ik doe dat nu ook met mijn XC. Ik vervang meteen de motor want het vervelende is dat je steeds meer tegenkomt met deze km-stand. Je zegt al dat de distributie aan de beurt is en wellicht ook de carterventilatie en wat slangen... mijn ervaring is dan ook; nieuw blok erin en weer gaan.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 570
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 17:24  ·  #23
Zelf doen kan ik niet. Distributie kan gelijk worden meegenomen nu, die moet er toch af als kop wordt gedaan.
Carterventilatie moet pas weer over 85.000km.
Bij andere motor moet carterventilatie waarschijnlijk preventief ivm dat 't niet bekend is.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 17:31  ·  #24
Het idee van het vervangen van het blok is dat je al het goede van je eigen blok overzet. Maar zoals ik al zei, dat kan alleen uit als je het zelf doet.

Ik verwacht dat je bij uitbesteden een hogere rekening krijgt door alles dat nog extra vervangen of gerepareerd moet worden. Ik zou zelf dan de auto van de hand doen en een nieuwere aanschaffen met bekende onderhoudshistorie
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 570
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 17:46  ·  #25
Ik heb nog niet helemaal een goed idee van de bandbreedte van kosten bij reparatie.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 382
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 18:37  ·  #26
Laat Blade eerst aan de hand van onderzoek een prijs maken en een advies geven, iedereen heeft een mening maar hij weet wat hij onderhanden heeft en jij weet wat je kunt uitgeven....
En daarbij een reparatie van 3K bruto kost je voor je yongtimer zakelijk netto 1250 euro !!
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 570
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 13.05.2022 - 20:22  ·  #27
Nou, zo enthousiast moet je ook weer niet rekenen. Ik werk in BTW vrije sector. Dus 't is eerder 40% minder, dus 1800. (Maar 't blijft geld)
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 570
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 14.05.2022 - 16:59  ·  #28
Reparatie geschat op 3000-3500 ex BTW = 3630-4235 incl

Incl shimmen, vvt, distributie en waterpomp
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 14.05.2022 - 17:18  ·  #29
Ik heb me laten vertellen dat wanneer voor de fiscus de dagwaarde van de auto te verwaarlozen is, de bijtelling gebaseerd wordt op de onderhoudskosten.
Dan is het voordeel wat genoemd wordt niet meer helemaal waar.

Mijn persoonlijke mening is repareren.

Deze auto’s roesten zo slecht dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken en ze technisch gewoon goed te houden zijn. Ook met 500K op de klok.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: XC70 2.5t 2003 LPG: repareren of verkopen?

 · 
Posted: 14.05.2022 - 17:46  ·  #30
Het is een behoorlijk bedrag voor een bijna 20 jaar oude auto met 5 ton.

Wat als je de auto nou ophaalt en einde van de straat naait je bak in elkaar. Heb je nog eens 3500 euro kosten.

Persoonlijk zou ik toch gaan kijken naar een blok uit een sloper of een opvolger gaan zoeken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0