Quote door kjiratsiekoedel
Ter aanvulling op mijn eerdere topic dat ik pech had in Oostenrijk... een nieuw topic wat ermee te doen?
Cilinder 4 heeft geen compressie meer. Ik hoor vandaag meer van Poika waar dat waarschijnlijk aan ligt.
Ik ga nu uit van klep en koprevisie. Dat kost een hoop centen en ik neig naar reparatie ivm wat er in verleden al aan is gesleuteld. Tegelijk heeft de auto 500k gereden en is de automaat vast ook een keer aan de beurt... De vraag is alleen wanneer, hij doet 't nu goed.
Even de data en onderhoudshistorie:
XC70 2.5t 2003
499827km
In mijn bezit sinds november 2018, zelf 105633km mee gereden. Zo'n 30.000km/jaar
De auto zou door vorige eigenaar net voorzien zijn van andere motor die 151364km zou hebben gelopen. Dus de huidige motor zou 'maar' 250.000km hebben gelopen voor dit defect.
Ik heb de auto zakelijk als youngtimer. Doel was 'm lang te houden en daarom flink voorzien (maar ook aardig wat onvoorzien) onderhoud laten doen.
Ik gebruik 'm ook veel om mee naar de bergen alpen te gaan, ideale auto! Deze ritjes zullen wel minder gaan worden komend jaar ivm een tweeling op komst, maar dan is dit formaat auto ook wel gewenst.
Opties:
LPG BRC installatie, beetje getunede 77L tank waar netto 65L in kan
trekhaak
standkachel
climatronic
premium audio, HU 803, PA200, GROM bluetooth
parkeersensoren voor & achter
stoelverwarming
leren interieur
volvotune bij Obbe
LED licht dim & grootlicht
tomtom in RTI
bagagerek
rubberen matten
elektrische bedienbare stoelen voor
Optisch:
van buiten matig: krasjes en deukjes
van binnen matig: stuurwiel versleten, stoelen gesleten. Maar allemaal wel intact en functionerend.
Samenvatting gepleegd onderhoud:
2018/2019 Standkachel: waterpomp (nieuw), brander schoongemaakt, brandstofpomp (nieuw)
2019-2, 404493km: carterventilatie preventief, voorveren & onderdelen (nieuw)
2019-3, 406000km: vat stuurbekrachtiging olie vervangen
2019-3, 407234km: brandstoffilter, remslangen achter LV+RV vervangen, spatlappen gemonteerd, radiateur, potje KVS vervangen, KVS vervangen & systeem gespoeld, ringen&verbindbus haakse koppeling (geen speling meer), haakse overbrenging service
2019-5, 411200km: volvotune
2019-5, 411257km: klepsmering
2019-5, 411731km: wiellager RA
2019-12, 429447km: accu bosch S5 010
2020-2, 436310km: aandrijfassen LV&RV, flexibel deel downpipe, middendemper , uitlaatdemper, olie cardan en haldex vervangen
2020-3, 437522km: nivomats & veren & stabilisator stang. 2e hands, 190.000km oud.
2020-3, 441143km: gereviseerde cardanas
2020-9, 454825km: stabilisatorstangen voor
2022-2, 490751km: airco service, remvloeistof verversen, automaat spoelen, intercooler slang volvo nieuw, bougies nieuw volvo, bovenste/onderste motorsteun, endlinks, remblokken voor, remschijver voor, wiellager RV, schokbrekers voor, hoesset schokbrekers, achteras/haldex/haakse overbrenging olie bijvullen, vulslang benzinetank vervangen
Aankomend onderhoud:
Distributie over 40.000km
VVT
Nu de grote vraag: wat is wijsheid?
-Deze voor onderdelen of als opknapper verkopen & andere auto kopen. Al heb ik nu niet 't geld voor een youngtimer van dit formaat in goede onderhoudsstaat. Dus ook die zal kosten met zich mee gaan brengen.
-Repareren (koprevisie, distributie, waterpomp, VVT, shimmen(?)) en fingers crossed betreft de automaat/rest van motor
-...
Proficiat met de komst van de kindjes.
Als vader van een dochter van 4 en een tweeling van 2 kan ik je beamen dat de V70 een ideale auto is.