De XC70 is inmiddels gered! Het was een fikse klus, maar hij is het waard.
Ik heb het als volgt aangepakt:
De auto levering liet nogal lang op zich wachten; enkele weken. In die tijd heb ik al mijn zoekmachines aangezet en uiteindelijk een donorblok gevonden in de buurt van Sittard. Vanuit Zwolle een hele trip en ik moest er ook rekening mee houden dat de kosten wat hoog zouden zijn omdat ik op benzine reed. De V60 van mijn vriendin bleek echter prima in staat het blok te vervoeren. Hij paste net achterin als de bovenste motorsteun verwijderd was. Gelukkig zijn deze blokken niet heel zwaar, we tilden hem er zo met zijn tweeën in.
Daarna dit blok gestript en onder meer voorzien van nieuwe O-ringen in de carter en een nieuwe carterventilatie. Met dit blok aan de kant en de auto inmiddels op de stoep ben ik begonnen met het demonteren van het kapotte blok. Dat is een hele toer met de AWD maar vooral met de aanwezige BRC gasinstallatie met klepsmering. Wat een boel kabels, draden etc zijn er dan. Ik moet zeggen dat hij ook niet heel netjes ingebouwd is. Nogal chaotisch. Toch ging het voorspoedig en ik schat dat hij na een uur of 6 demonteren naast de auto stond. Nu heb ik beide blokken naast elkaar gezet en de gehele distributie en turbo overgezet. Zo is de auto weer bij met zijn onderhoudsschema en bovendien was de D-riem van de donor al flink verouderd na 100dkm. Geen risico nemen hier.
Toen alles netjes overgezet was heb ik het blok er weer in gehangen en zo netjes mogelijk afgebouwd. Ik hanteer de methode om het blok los van de bak boven uit de auto te takelen. Ik vind dat prettig. De bak is erg zwaar en samen moet je de boel erg kantelen om het te verwijderen. Zo blijft de auto ook eenvoudig te verrollen. De truc is wel om het blok tijdens het takelen te kantelen. Hij is schuin naar voren geplaatst en moet exact verticaal eruit getild worden. Anders past de turbo niet langs het schutbord.
Met enige spanning draaide ik voor het eerst de sleutel om. Doordat de brandstoftoevoer eraf geweest is startte de auto met een hikje en heel veel herrie! Ik bleek de drie boutjes van de uitlaat alleen handvast aangedraaid te hebben. Dat had ik snel hersteld en daarna liep de auto zeer mooi en zonder bijgeluiden. Vanochtend heb ik hem even gewassen en ingericht met mijn spulletjes. Klaar voor zijn volgende leven!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).