Xc70 2.4T Loop slecht bij tweede start

Ten einde raad

 
 
 
 
 
Mobby1971
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 8
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Xc70 2.4T Loop slecht bij tweede start

 · 
Posted: 04.07.2024 - 07:57  ·  #1
Hallo Volvo liefhebbers,

Ik ben een beetje ten einde raad met mijn mooie Volvo XC70 uit 2001 km 400.000

Als ik de wagen koud start kan ik tot Frankrijk rijden zonder een plofje.
Zet ik de wagen uit voor langer dan vijf minuten gebeuren er verschillende rare dingen.

Dit zijn de verschillende scenario's:

De auto start zonder problemen. De motor bokt een paar keer (valt helemaal weg voor een paar milliseconden) Rijd daarna redelijk probleemloos. Stationair onregelmatig

De auto start zonder problemen of pas na een 15 tal seconden doorstarten. De motor bokt een paar keer (valt helemaal weg voor een paar milliseconden) voelt anders bij gas los en de cruise control doet het niet meer. Stoppen de sleutel eruit en erin en opnieuw starten laat dan de cruise control weer werken. Stationair loopt de motor onregelmatig en rouw. De auto valt stationair regelmatig uit.

En wat variaties hierop. Het wordt ook erger. Bij vier a vijf kortere ritjes op een dag valt er eigenlijk niet mee te rijden.
Als ik de auto niet uitzet na de eerste start. Is er vol vermogen en loopt de motor geweldig.

Ik werk bij een garage, met collega het volgende gedaan:

Gasklephuis gereinigd (zag er keurig uit)
De motor met de rookmachine gecontroleerd. Alle slechte verbindingen en slangen gefikst.

Soms gaat het storingslampje branden! Uitlezen geeft bijna altijd:

644A sensor uitlaatnokkenas verkeerde positie
1300: luchtmassameter onderbreking/kortsluiting
904c Gasklepstelmotor fout herkend.

De luchtmassameter komt het vaakst voor.

Ik heb bij slecht lopen de luchtmassameter eens afgekoppeld. Dat deed niets! De motor blijft slecht lopen. Daarom denk ik dat dat het probleem niet is.

De volgende morgen start de wagen weer keurig.

Het is een oud beestje, ik wil er niet meer heel veel geld aan besteden, maar het liefst zou ik nog blijven rijden in deze heerlijke wagen.

Heeft iemand dit meegemaakt of nog wat tips om te proberen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0