XC70 met gereviseerde bak

 
 
 
 
 
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 10:53  ·  #1
Zoals ik in mijn voorsteltopic al zei, ik ben op zoek naar een XC70 D5 geartronic.

Ik heb een XC70 uit 2003 op het oog met 300k m op de teller. De auto is volledig dealer onderhouden en ik heb gister de dealer ook gesproken. Voor de volledigheid, hij staat niet bij deze dealer te koop. De auto heeft netjes zijn beurten gehad, en zijn de meeste bekende problemen wel opgelost (stuurhuis, injectoren, haakse overbrenging achter).

Nu geloof ik de technische staat wel van de auto, maar het enige wat me zorgen baart is de automatische versnellingsbak, en de horror stories die je er over leest.

Uit de onderhoudshistorie blijkt dat bij 166k km in 2007 de versnellingsbak is gereviseerd (a €4100) en is er een oliekoeler geplaatst. Verder werd me niet duidelijk of daarna ooit gespoeld of ververst is, dus ik ga er vanuit dat dit niet is gebeurd.

Moet ik mij hierom zorgen maken, en mag de bak over 20k km weer gereviseerd worden?

Als ik komende zaterdag een testrit ga doen, let ik uiteraard op de tekenen:

- kloenken bij selecteren
- pendelen bij constante snelheid 60-90 km/u tussen 4 en 5
- goed warmen rijden en letten op schokkerig schakelen tussen 2 en 3
- peilen en vloeistof checken op 'roodheid'

Mochten die problemen zich voordoen dan laat ik de auto staan.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 11:26  ·  #2
Bakrevisie van €4100,-?!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 11:41  ·  #3
Ik krijg het idee dat deze auto veel met een zware aanhanger heeft gereden. Bak revisie bij een relatief lage kilometerstand en een oliekoeler erbij duidt mi op destijds verbrande bakolie tengevolge van een zware last moeten trekken, mogelijk ook nog in de verkeerde versnelling.

Auto gewoon goed aanvoelen als je er mee rijdt en preventief na aankoop een powerflush uitvoeren.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 12:03  ·  #4
Quote door Steve

Ik krijg het idee dat deze auto veel met een zware aanhanger heeft gereden. Bak revisie bij een relatief lage kilometerstand en een oliekoeler erbij duidt mi op destijds verbrande bakolie tengevolge van een zware last moeten trekken, mogelijk ook nog in de verkeerde versnelling.

Auto gewoon goed aanvoelen als je er mee rijdt en preventief na aankoop een powerflush uitvoeren.


Lost zo'n oliekoeler dan de problemen op voor de bak als je daarna weer met een zware aanhanger gaat rijden? Of kan je dan weer tegen dezelfde problemen aanlopen?

Waarschijnlijk heeft de haakse aandrijving daar dan ook onder te lijden gehad?

Wellicht kunnen ze de bak flushen als onderdeel van de verkoop, ze hebben een apparaat er voor staan.

En die €4100 zal vast het dealertarief zijn :o . Ik vond het ook aan de hoge kant.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 12:19  ·  #5
Koop je die auto met garantie? Dealer biedt de mogelijkheid tot aankoopkeuring voor een schappelijk bedrag, laat de auto voor het einde van de garantie door bijv Dennis nakijken en je kan redelijk risicoloos kopen.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 12:43  ·  #6
Quote door R-W

Koop je die auto met garantie? Dealer biedt de mogelijkheid tot aankoopkeuring voor een schappelijk bedrag, laat de auto voor het einde van de garantie door bijv Dennis nakijken en je kan redelijk risicoloos kopen.


In eerste instantie is de auto zonder garantie aangeboden. Het kan wel met garantie, maar dan gaat de prijs met 15% omhoog. Maar wellicht het overwegen waard en misschien een onderhandelingspunt. Dennis ken ik verder niet (ben nieuw in de Volvo wereld).

Een aankoopkeuring bij de dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest vind ik wat raar. Ik vroeg de dealer of er verder nog vreemde zaken waren toen ik belde voor de onderhoudshistorie, en hij zei dat de auto technisch goed in orde was, met uitzondering dat er 1 injector vervangen moet worden. Dus ik wil de dealer wel op zijn woord geloven.
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 65
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 17:10  ·  #7
Quote door Tenck

Zoals ik in mijn voorsteltopic al zei, ik ben op zoek naar een XC70 D5 geartronic.

Ik heb een XC70 uit 2003 op het oog met 300k m op de teller. De auto is volledig dealer onderhouden en ik heb gister de dealer ook gesproken. Voor de volledigheid, hij staat niet bij deze dealer te koop. De auto heeft netjes zijn beurten gehad, en zijn de meeste bekende problemen wel opgelost (stuurhuis, injectoren, haakse overbrenging achter).

Nu geloof ik de technische staat wel van de auto, maar het enige wat me zorgen baart is de automatische versnellingsbak, en de horror stories die je er over leest.

Uit de onderhoudshistorie blijkt dat bij 166k km in 2007 de versnellingsbak is gereviseerd (a €4100) en is er een oliekoeler geplaatst. Verder werd me niet duidelijk of daarna ooit gespoeld of ververst is, dus ik ga er vanuit dat dit niet is gebeurd.

Moet ik mij hierom zorgen maken, en mag de bak over 20k km weer gereviseerd worden?

Als ik komende zaterdag een testrit ga doen, let ik uiteraard op de tekenen:

- kloenken bij selecteren
- pendelen bij constante snelheid 60-90 km/u tussen 4 en 5
- goed warmen rijden en letten op schokkerig schakelen tussen 2 en 3
- peilen en vloeistof checken op 'roodheid'

Mochten die problemen zich voordoen dan laat ik de auto staan.

Geartronic is gevoeliger als normale automaat. Bij problemen ben je beter uit met een conventionele automaat dus. In het ergste geval alleen het kleppenhuis of losse solenoides vervangen. Anders gezegd: Geartronic is prima maar gaat minder lang probleemloos mee.
Let erop dat de aandrijflijn volledig stil is rond de 110 km h. Als er regelmatig zwaar spul vervoerd is auto laten staan. Tussendifferentieel en achter different gaan nooit defect indien er niet zwaar spul gesleept wordt. Je zult echter wel enige speling I de tussenbak ervaren om reden dat de aandrijflijn 2 extra Differentieels heeft welke elk hun eigen speling gaan vertonen. Das niet erg als alles maar stil is.
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 65
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 17:20  ·  #8
Waar woon je.? Ik vraag het je omdat ik een vergelijkbare XC ga verkopen.
Ocean race 2.4 T 2002 met 327 NAP en volledig dealer onderhouden. Deze auto heeft een stille aandrijflijn en verder in topstaat. Het enige wat ik kan bedenken is de luchtspleet vd aircokoppeling die moet worden bijgesteld.

Als antwoord op je vraag: Let erop dat de hele aandrijflijn stil is en dat deze rond de 110 km h iig volledig trillingvrij moet zijn. Verder is en conventionele automaat is betrouwbaarder dan een geartronic. In de prijkt blijkt echter dat veel automaten als geartronic worden aangeprezen, maar blijken gewoon conventionele automaten te zijn.

Foutje. Mijn bericht was verdwenen en staat er nu als min of meer dubbelpost.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 18:44  ·  #9
Mee eens.
Beide type bakken zijn sterk en betrouwbaar, mits ze onderhoud krijgen en er normaal mee wordt omgegaan.
De enigste boosdoener welke je moet voorkomen is versmering, deze kan je bak letterlijk slopen.
Dit kun je gewoon middels een Powerflush doen, bij voorkeur bij een van de spoeldagen, want dan gebeurt dit tegen gereduceerd tarief.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 20:39  ·  #10
Quote door Tenck

Quote door R-W

Koop je die auto met garantie? Dealer biedt de mogelijkheid tot aankoopkeuring voor een schappelijk bedrag, laat de auto voor het einde van de garantie door bijv Dennis nakijken en je kan redelijk risicoloos kopen.


In eerste instantie is de auto zonder garantie aangeboden. Het kan wel met garantie, maar dan gaat de prijs met 15% omhoog. Maar wellicht het overwegen waard en misschien een onderhandelingspunt. Dennis ken ik verder niet (ben nieuw in de Volvo wereld).

Een aankoopkeuring bij de dealer waar de auto altijd in onderhoud is geweest vind ik wat raar. Ik vroeg de dealer of er verder nog vreemde zaken waren toen ik belde voor de onderhoudshistorie, en hij zei dat de auto technisch goed in orde was, met uitzondering dat er 1 injector vervangen moet worden. Dus ik wil de dealer wel op zijn woord geloven.


Dennis zal je nog wel vaker voorbij zien komen, is forumsponsor en betrouwbaar adres voor je Volvo. Als je de dealer liever niet laat keuren, doe je het toch bij een andere?
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 65
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 17.09.2015 - 21:35  ·  #11
Quote door VolvoS60Racer

Quote door @@lgra


Geartronic is gevoeliger als normale automaat. Bij problemen ben je beter uit met een conventionele automaat dus. In het ergste geval alleen het kleppenhuis of losse solenoides vervangen. Anders gezegd: Geartronic is prima maar gaat minder lang probleemloos mee.


Weet niet op basis waarvan je deze stelling doet. Maar ik vraag me af in hoeverre er behalve een optionele handmatige bediening bij de geartronic er sprake is van een andere bak. Antwoord is volgens mij : niet.

Wat je mogelijk bedoelt is dat de voertuigen met geartronic altijd zijn uitgerust met meer vermogende motoren. Met meer koppel, en meer PK. In het geval van de XC''s ook meer gewicht.

En de 140PK/170PK uitvoeringen gaan waarschijnlijk langer mee omdat zowel het aantal PK-tjes en NM''s veel lager ligt dan de overige uitvoeringen.

Dit was als zo bij de 850 / classic 70 modellen. Een 10V met 4-bak automaat kan makkelijk de 5 ton halen. Een T5 met automaat heeft daar soms wat meer moeite mee.

Naar mijn weten bestaat er geen XC met een benzinemotor van minder dan 200 Pk.
Ik hoef alleen maar alle topics door te nemen en het amt forum te bekijken om te constateren dat er meer reparaties aan de geartronic bak zijn dan aan de normale automaat. Verder blijkt dat spoelen in vrijwel alle gevallen afdoende is bij een normale automaat terwijl problemen na spoelen bij een geartronic relatief vaak blijven. Ik stel alleen vast wat ik lees en wat ik van een automatenspecialist hoor.
Vraag me niet hoe het kan.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 18.09.2015 - 09:12  ·  #12
Quote door @@lgra

Let erop dat de aandrijflijn volledig stil is rond de 110 km h. Als er regelmatig zwaar spul vervoerd is auto laten staan. Tussendifferentieel en achter different gaan nooit defect indien er niet zwaar spul gesleept wordt. Je zult echter wel enige speling I de tussenbak ervaren om reden dat de aandrijflijn 2 extra Differentieels heeft welke elk hun eigen speling gaan vertonen. Das niet erg als alles maar stil is.


Goeie tip, daar ga ik ook op letten. Dan moet ik zeker op gejank en brommen letten?

Of er veel en vaak mee gesleept is denk ik wel lastig te achterhalen. Het zou ook door een enkele vakantie met een zware caravan kunnen komen.

Bij een Subaru sloop je je middendiff al door voor en achter met verschillende profieldieptes te rijden, laat staan met twee verschillende merken banden. Blijkbaar is dat anders bij een Volvo? Een Subaru heeft ook een visco, en een XC70 een Haldex aandrijving.

Quote door @@lgra

Waar woon je.? Ik vraag het je omdat ik een vergelijkbare XC ga verkopen.
Ocean race 2.4 T 2002 met 327 NAP en volledig dealer onderhouden. Deze auto heeft een stille aandrijflijn en verder in topstaat.


Ik ben alleen op zoek naar een diesel i.v.m. de kilometers die ik maak.

Quote door Bigdog

Mee eens.
Beide type bakken zijn sterk en betrouwbaar, mits ze onderhoud krijgen en er normaal mee wordt omgegaan.
De enigste boosdoener welke je moet voorkomen is versmering, deze kan je bak letterlijk slopen.
Dit kun je gewoon middels een Powerflush doen, bij voorkeur bij een van de spoeldagen, want dan gebeurt dit tegen gereduceerd tarief.


Is 150.000 km dan nog wel op tijd voor een powerflush?

Quote door R-W

Dennis zal je nog wel vaker voorbij zien komen, is forumsponsor en betrouwbaar adres voor je Volvo. Als je de dealer liever niet laat keuren, doe je het toch bij een andere?


Sowieso heb ik mijn twijfels bij een aankoopkeuring. Ik vind dat ik inmiddels wel voldoende autokennis heb om een auto te beoordelen. Met dank aan fora zoals dit :happy:. Het enige waar ik het voor zou doen is voor het uitlezen, maar daar heb ik zelf ook een OBDII lezertje voor. Daarnaast kunnen codes eenvoudig gewist worden vlak voor testritten.

En zo'n keuring is ook niet heilig, mijn zwager kocht vorig jaar een Chrysler Voyager van een particulier, had een ANWB keuring gedaan, maar daar liep de automatische versnellingsbak ook van in de soep na een maand. Mooi voorbeeld voor dit topic :lol: .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3238
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 18.09.2015 - 09:41  ·  #13
Quote door Tenck

[
En zo'n keuring is ook niet heilig, mijn zwager kocht vorig jaar een Chrysler Voyager van een particulier, had een ANWB keuring gedaan, maar daar liep de automatische versnellingsbak ook van in de soep na een maand. Mooi voorbeeld voor dit topic :lol: .


Daar noem je me ook een auto op....

Met betrekking tot je opmerking over een powerflush bij 150K. Ik heb de mijne gekocht met 132 K erop. Gelijk laten flushen en daarna (ca 30K verder nog eens). Ik zeg: "doen".
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 18.09.2015 - 10:26  ·  #14
Mijn V70R is geflushd bij de vorige beurt in april toen nog in bezit van de vorige eigenaar.
Ik heb navraag gedaan en om te voorkomen dat ik problemen krijg omdat ik niet zeker weet of er een reinigingsmiddel is gebruikt en niet alleen een drain&fill, laat ik m'n auto powerflushen op de meeting binnenkort.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 686
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: XC70 met gereviseerde bak

 · 
Posted: 18.09.2015 - 11:12  ·  #15
Quote door PvL

Quote door Tenck

[
En zo'n keuring is ook niet heilig, mijn zwager kocht vorig jaar een Chrysler Voyager van een particulier, had een ANWB keuring gedaan, maar daar liep de automatische versnellingsbak ook van in de soep na een maand. Mooi voorbeeld voor dit topic :lol: .


Daar noem je me ook een auto op....

Met betrekking tot je opmerking over een powerflush bij 150K. Ik heb de mijne gekocht met 132 K erop. Gelijk laten flushen en daarna (ca 30K verder nog eens). Ik zeg: "doen".


Eigenwijs toch voor een Voyager kiezen terwijl ik het afgeraden 🇳🇴 . Wie dan zijn billen brandt :P.

Mocht ik de auto aanschaffen dan ga ik inderdaad ook z.s.m. flushen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0