XC70 PII voorstoel ombouwen van handmatig naar elektrisch

(meteen ook schermen in de hoofdsteunen voor de kinderen)

sjvandam
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

XC70 PII voorstoel ombouwen van handmatig naar elektrisch

· 
Posted: 21.02.2022 - 18:05  ·  #1
Ik heb een XC70 uit 2005. Hierin zit een handmatig bediende voorstoel. Die wil ik graag ombouwen naar een elektrisch bediende stoel met geheugen. Ik heb zo'n stoel gekocht uit een V70, sterker nog, een setje met schermpjes in de hoofdsteunen. Ik heb al gelezen op het forum wat de procedure is om de stoelen te wisselen. Maar omdat het stiksel van de XC70 niet gelijk is wil ik deze ombouwen met behoud van de zittingen en hoofdsteunen. Heeft iemand ervaring met het overzetten van de rug op een ander frame? Ik vermoed dat je de leren hoes van de rugleuning moet losknippen en opnieuw vastzetten met bekledingskrammen, dat vind ik veel gedoe en ik weet niet zeker of ik dat mooi strak krijg.

Ik vroeg me af of ik het mechaniek en de elektronica kan uitbouwen uit het frame van de elektrische bedienbare stoel en inbouwen in de zitting van de met de hand bediende?

Kleine complicatie is dat ik de schermpjes in de hoofdsteunen ook wil inbouwen in mijn stoelen, kabels naar de video unit door de rugleuning trekken en aansluiten op de Carply via IMIV en een DVD speler. Zou je die kabels door de rugleuning kunnen trekken zonder de leren hoes eraf te halen en opnieuw te plaatsen? (Hetzelfde geldt denk ik voor de kabel naar de telefoonunit in de bestuurdersstoel)
sjvandam
Forumlid.
Subject:

Re: XC70 PII voorstoel ombouwen van handmatig naar elektrisch

· 
Posted: 23.02.2022 - 21:16  ·  #2
Het blijkt dat de achterrug in zijn geheel overzetten in principe wel kan (hij zit op het onderframe gemonteerd), maar dat heeft geen zin omdat een van de motoren van de elektrische bediening in de rug zit ingebouwd. Het is dus onvermijdelijk om alle bekledingskrammen van de leren hoes door te knippen, hem af te stropen en dan over te zetten op het andere frame als ik bekleding wil behouden. Ik ga eerst eens oefenen op een oude voorstoel.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 23.02.2022 - 22:11  ·  #3
Pfff, dat is niet het fijnste klusje.
Succes !👍🏻
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 24.02.2022 - 20:08  ·  #4
Op zich zijn dergelijke klussen prima te doen mits je het juiste gereedschap hebt. Een zgn. krammentang (hog ring pliers) is daarbij onontbeerlijk. Ik heb sinds kort zo'n tang met bijbehorende krammen, wat een genot. Heb hem gebruikt bij het aanbrengen van verwarming in de stoelen van mijn S80.

Om de prijs hoef je het niet te laten.
sjvandam
Forumlid.
Subject:

Ik ga het proberen

· 
Posted: 25.02.2022 - 17:31  ·  #5
Quote door Rik Tuin

Op zich zijn dergelijke klussen prima te doen mits je het juiste gereedschap hebt. Een zgn. krammentang (hog ring pliers) is daarbij onontbeerlijk. Ik heb sinds kort zo'n tang met bijbehorende krammen, wat een genot. Heb hem gebruikt bij het aanbrengen van verwarming in de stoelen van mijn S80.

Om de prijs hoef je het niet te laten.

als het jou is meegevallen dan probeer ik het ook maar. Ik heb de krammen en de tang besteld.
sjvandam
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 25.02.2022 - 17:36  ·  #6
Ik had geen kabelboom in mijn auto voor die elektrisch bedienbare stoel. Ik las dat er software moet worden geladen om het geheel te laten werken. Ik neem aan dat dat alleen is om de stand van de spiegels in de geheugenmodule van de stoel te zetten en DTCs te voorkomen. Heeft iemand hier verstand van?
1) Waar kan ik de software laten laden?
2) Werkt het verstellen wel met gewoon aarde+voeding, zodat ik tenminste de stoel goed kan zetten om naar die plek te rijden? (staat nu maximaal vooraan en ik ben nogal lang)
sjvandam
Forumlid.
Subject:

done, maar spiegels gaan niet mee

· 
Posted: 07.03.2022 - 17:16  ·  #7
De kabelboom bleek wel degelijk de juiste te zijn bij het testen. Ik heb de power seat inmiddels geplaatst. Het overzetten van de bekleding bleek vrij makkelijk. Ik was een beetje nerveus bij het openknippen van de krammen, maar het zit weer prachtig.

De stoel houdt niet in het geheugen vast wat de stand van de spiegels is, of in ieder geval zet hij niet de spiegels terug op de juiste stand. Volgens het boekje zou dat wel zo moeten zijn. Moet er hiervoor soms software worden geladen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 07.03.2022 - 20:24  ·  #8

Selected quotes for multi-quoting:   0