XC70 D5 Standkachel

Hoe werkt een en ander?

 
 
 
 
 
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 26.08.2014 - 12:51  ·  #1
Beste allemaal,

Ik heb nog niet zo lang een XC70D5 uit 2004, mooie wagen.

Nu zit(ten) er een (of eigenlijk twee) standkachel(s) in, ik vraag me af hoe een en ander werkt.

Er is een programmeerbare standkachel voor het interieur, werkt deze op de accu en zo ja, trekt deze de accu 's winters niet leeg?

Dan schijnt er ook nog een verwarming te zijn voor het motorblok, is dat een soort van electrische dompelaar in de motorolie?

Ik wacht in spanning jullie reacties af,

Gr. Marcel.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 26.08.2014 - 21:57  ·  #2
Als je een normale standkachel hebt gaat het om één apparaat. Kijk eens linksvoor achter de voorbumper, daar zie je dan een aluminium pijpje naar beneden steken. Dit is de uitlaat van de standkachel. Deze werkt op diesel. De kachel dient als hulpverwarming voor het motorblok. Diesels warmen minder snel op en met hulp van de standkachel, die het koelwater verwarmt, komt de motor bij lagere buitentemperatuur sneller op bedrijfstemperatuur met alle positieve gevolgen vandien. Deze functie werkt automatisch.

Daarnaast is het mogelijk om de standkachel via de timer de motor én het interieur te laten verwarmen. Nadat het koelwater op temperatuur is gebracht zorgt de normale verwarmingsfunctie voor opwarmen van het interieur. Pure luxe! Met hulp van een CFE is deze functie ook in te schakelen met de afstandbediening van de auto. Je hoeft dan niet eens naar buiten om de auto op te warmen. In de winter dus niet krabben en meteen een soepel draaiend blok.

Tom
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 26.08.2014 - 22:26  ·  #3
Turbotom, perfect uitgelegd... :-)
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 27.08.2014 - 08:27  ·  #4
Tom,

Bedankt voor de uitleg. Zo'n afstandbediening heb ik er inderdaad bij. Ik kan dus zelf programmeren hoe laat ik met de auto wegrijd en dus opgewarmd wil hebben.

Het koelwater opwarmen gaat automatisch zeg je, zit daar dan een soort van thermostaat in? Hoef dus niet eigenhandigd ingeschakeld cq geprogrammeerd te worden?

De standkachel is dus eigenlijk vergelijkbaar met de verwarmingsketel thuis, alleen verbruikt deze geen gas maar diesel? Wauw!


Gr. Marcel.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 27.08.2014 - 08:43  ·  #5
Koelwater wordt tot maximaal 73 graden verwarmd door de standkachel omdat anders het warme koelwater de thermostaat zal openen en er warme verloren gaat naar de radiateur.
Het systeem houdt rekening met de accu spanning, bij te lage spanning wordt deze uitgeschakeld en bij een tankinhoud minder dan 6 liter zal de kachel ook niet starten, dot vanwege veiligheid zodat de auto altijd nog kan starten.
Als je de timer gebruikt, zorgt de standkachel dat de electronica ervoor dat de ingestelde temperatuur bereikt is op het tijdstip dat de timer staat, deze houdt rekening met de buitentemp, als het kouder wordt of warmer buiten, past deze de branduur van de kachel aan.
Heb je er een losse afstandbediening bij om de standkachel te starten/stoppen zoals op de foto?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V7TIG
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 59
Homepage: mc-en-t.nl
Berichten: 27
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 27.08.2014 - 10:28  ·  #6
Hallo 1-Wiel,

IK heb er afstandsbediening bij, echter geen sleutelhanger model. Is een los kastje van zo'n 3 bij 8 cm, 1cm dik.

Zodra de temperatuur het toelaat (als het wat kouder wordt...) ga ik de kachel testen.

Bedankt,

Marcel.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 29.08.2014 - 12:09  ·  #7
Testen van de kachel kan bij elke temperatuur. Als je via de boordcomputer kiest voor direct starten moet je linksvoor de kachel in actie horen komen. Je ruikt dan de gassen uit de uitlaat van de kachel en hoort de ventilator. Als je pech hebt komt er een walm uit en is er een beurtje nodig.

De kachel is ook weer via de BC uit te zetten.

Tom
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: XC70 D5 Standkachel

 · 
Posted: 29.08.2014 - 13:20  ·  #8
Quote door Turbotom

Als je een normale standkachel hebt gaat het om één apparaat. Kijk eens linksvoor achter de voorbumper, daar zie je dan een aluminium pijpje naar beneden steken. Dit is de uitlaat van de standkachel. Deze werkt op diesel. De kachel dient als hulpverwarming voor het motorblok. Diesels warmen minder snel op en met hulp van de standkachel, die het koelwater verwarmt, komt de motor bij lagere buitentemperatuur sneller op bedrijfstemperatuur met alle positieve gevolgen vandien. Deze functie werkt automatisch.

Daarnaast is het mogelijk om de standkachel via de timer de motor én het interieur te laten verwarmen. Nadat het koelwater op temperatuur is gebracht zorgt de normale verwarmingsfunctie voor opwarmen van het interieur. Pure luxe! Met hulp van een CFE is deze functie ook in te schakelen met de afstandbediening van de auto. Je hoeft dan niet eens naar buiten om de auto op te warmen. In de winter dus niet krabben en meteen een soepel draaiend blok.

Tom


Bij vele Duitse D5's zat er inderdaad een stiekeme standheizung in, maar die was automatisch om de motor sneller warm te krijgen ( lees emissie sneller te verlagen ) een warme motor vervuilt immers minder.Dit was markt afhankelijk.
Bij die standkachels van de Duitse modellen ( afhankelijk van modeljaar ) kan je echter niets instellen in de B.C. ( zijn wel truukjes voor hoor om dat tevoorschijn te halen, dan heb je voor weinig een standkachel uit de optielijst... :) )
Bij de optielijst standkachels uiteraard weer wel.
Automatisch is de laatste variant weer niet bij het wegrijden bij lager temperaturen.
Er bestaat ook nog een optionele add on, restverwarming..
Dat houdt 20 minuten lang de wagen warm, leuk voor prive chauffeurs in de winter als ze moeten wachten.
Had ik in mn vorige S80 bovenop de standkachel... was wel handig, maar gebruik je in praktijk weinig.

Gebruik de standkachel vaak en laat hem af en toe eens goed loeien, dit om vervuiling te voorkomen... tis immers diesel... gelukkig geen EGR of DPF in dat ding.

En... de wagen moet horizontaal staan bij gebruik van de stand kachel... dit uit veiligheids overwegingen...

Hoe dan ook, je gaat er blij mee zijn...
p.s. die zwarte kleine a.b, kost een vermogen, ik dacht iets van 450,- of zo, probeer die niet te verliezen....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0