XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 06.09.2024 - 18:12  ·  #16
in mijn vorige V70 bleek een foute LMM te zitten.
iemand op het forum hier vertelde mij dat het niet kon kloppen.

na vervangen van de lmm door de juiste was ik van mijn meldingen af.

dus een foute lambda zou best kunnen
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1986
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 06.09.2024 - 18:19  ·  #17
Wat in ieder geval belangrijk is: zorg dat je van elektrische componenten zoveel mogelijk hetzelfde merk gebruikt. Heb je een Denso ECU, dan ook de luchtmassameter en de lambda's van dat merk.
Theoretisch zou het niet uit moeten maken, maar in de praktijk helaas wel.

Bekijk intussen ook even of je LMM (luchtmassa meter) schoon is (zit meestel met 2 schroefjes vast). Als ie dof oogt, of aangekoekt is, schoonmaken met spuitbus elektronicareiniger of HEEL VOORZICHTIG met een wattenstaafje met medicinale alcohol.

Als je je vin-nummer in een PM mailt wil ik wel voor je kijken wat het OEM nummer van de lambda sonde is.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 07.09.2024 - 16:34  ·  #18
Begonnen met het reinigen van de luchtmassameter (blijkt een Volvo/Denso 8658471). Hiertoe het luchtfilterhuis gedemonteerd en wat bleek: er zat een verkeerd luchtfilter in (van een D5). Dit paste voor geen meter en er was een brede sleuf waarlangs de motor valse lucht aan kon zuigen. Dit filter is bij de laatste grote beurt (15.000 km. geleden) bij de vorige eigenaar gemonteerd door zijn garage. De rekening van die beurt was in totaal € 2.711,- en dan vind ik het onvoorstelbaar dat een garage dit durft te flikken. Zo zie je maar, de hoofdprijs voor onderhoud bij een autobedrijf is nog geen garantie dat alles klopt... Direct het juiste luchtfilter geplaatst, de luchtmassameter gereinigd met medicinale alcohol (die was aan één kant helemaal zwart, alsof er roet op zat) en warempel: de melding Check engine P0175 kwam niet meer terug. Vervolgens een proefrit gemaakt en helaas: het schokken is gebleven. Overigens is er geen enkele foutmelding meer verschenen, dus da's wel winst. Toch lijken de fuel trims mij nog niet correct, en dan verbaast het mij dat er toch geen foutmelding verschijnt. Hieronder twee frames van live data tijdens rijden op LPG, waarbij de eerlijkheid mij gebied te zeggen dat de kennis mij ontbreekt om de waardes juist in te kunnen schatten. Wellicht kan iemand hieruit nog relevante conclusies trekken. (Mij valt wel op dat de temperatuur van het koelwater niet boven de 90C uitkomt).

Frame 16/187:
Brandstofsysteem 1 status ----- CL
Brandstofsysteem 2 status ----- CL
Berekende belastingswaarde ----- 28.2%
Motor koelwater temperatuur ----- 89°C
Short Term Fuel Trim - Bank 1 ----- -6.3%
Long Term Fuel Trim - Bank 1 ----- 0.8%
Short Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -3.9%
Long Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -12.5%
Brandstofrail druk (meter) ----- 477kPa
Inlaat MAP ----- 56.0kPa
Motor RPM ----- 1959rpm
Voertuig snelheid ----- 56km/h
Ontstekingstijdstip voor #1 Cilinder ----- 29.0°
Inlaatlucht temperatuur ----- 40°C
Luchtstroom hoeveelheid van luchtmassameter ----- 7.40g/s
Absolute gasklep positie ----- 16.1%
O2 sensor uitgaande voltage (B1-S2) ----- 0.795V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 0.0%
O2 sensor uitgaande voltage (B2-S2) ----- 0.735V
Short Term Fuel Trim (B2-S2) ----- 0.0%
OBD vereist ----- OBD2
De verstreken tijd sinds de motor is gestart ----- 2308sec.
Afstand die gereden is met een actieve MIL ----- 0km
Gewenst EVAP stroom ----- 0.0%
Brandstof niveau ingang ----- 1.6%
Hoeveelheid van opwarm sinds de DTCs zijn gewist ----- 0
Afstand die gereden is sinds de DTCs zijn gewist ----- 1km
Barometrische druk ----- 100kPa
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B1-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B1-S1) ----- 1.03mA
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B2-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B2-S1) ----- 1.03mA
Katalysator temperatuur Bank 1,Sensor 1 ----- 663°C
Controle module voltage ----- 13.95V
Absolute belastingswaarde ----- 13.7%
AFR aanbevolen gelijkwaardige ratio ----- 1.000
Relatieve gasklep positie ----- 5.9%
Luchttemperatuur ----- 29°C
Absolute gasklep positie B ----- 32.5%
Acceleratie pedaal positie D ----- 7.8%
Acceleratie pedaal positie E ----- 7.8%
Aanbevolen gasklep besturing actuator ----- 5.9%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Frame 17/187:
Brandstofsysteem 1 status ----- OL Drive
Brandstofsysteem 2 status ----- OL Drive
Berekende belastingswaarde ----- 16.1%
Motor koelwater temperatuur ----- 89°C
Short Term Fuel Trim - Bank 1 ----- 0.0%
Long Term Fuel Trim - Bank 1 ----- 1.6%
Short Term Fuel Trim - Bank 2 ----- 0.0%
Long Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -14.1%
Brandstofrail druk (meter) ----- 375kPa
Inlaat MAP ----- 28.0kPa
Motor RPM ----- 1140rpm
Voertuig snelheid ----- 43km/h
Ontstekingstijdstip voor #1 Cilinder ----- 7.0°
Inlaatlucht temperatuur ----- 40°C
Luchtstroom hoeveelheid van luchtmassameter ----- 5.87g/s
Absolute gasklep positie ----- 14.9%
O2 sensor uitgaande voltage (B1-S2) ----- 0.065V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 0.0%
O2 sensor uitgaande voltage (B2-S2) ----- 0.060V
Short Term Fuel Trim (B2-S2) ----- 0.0%
OBD vereist ----- OBD2
De verstreken tijd sinds de motor is gestart ----- 2315sec.
Afstand die gereden is met een actieve MIL ----- 0km
Gewenst EVAP stroom ----- 0.0%
Brandstof niveau ingang ----- 94.9%
Hoeveelheid van opwarm sinds de DTCs zijn gewist ----- 0
Afstand die gereden is sinds de DTCs zijn gewist ----- 1km
Barometrische druk ----- 100kPa
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B1-S1) ----- 0.996
O2 sensor huidige conditie (B1-S1) ----- 0.00mA
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B2-S1) ----- 0.980
O2 sensor huidige conditie (B2-S1) ----- -0.01mA
Katalysator temperatuur Bank 1,Sensor 1 ----- 651°C
Controle module voltage ----- 13.95V
Absolute belastingswaarde ----- 14.5%
AFR aanbevolen gelijkwaardige ratio ----- 0.980
Relatieve gasklep positie ----- 4.3%
Luchttemperatuur ----- 29°C
Absolute gasklep positie B ----- 31.8%
Acceleratie pedaal positie D ----- 7.8%
Acceleratie pedaal positie E ----- 7.8%
Aanbevolen gasklep besturing actuator ----- 4.7%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- -2.3%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- -2.3%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4815
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 07.09.2024 - 17:30  ·  #19
als de meldingen weg zijn en het schudden blijft dan hou ik het nog steeds op iets mechanisch
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 10:17  ·  #20
Voor de overzichtelijkheid voeg ik een overzicht toe van alle gemeten waarden. Ik heb geen inzicht in wat de lambda ratio zou moeten zijn, en wellicht heeft iemand hier wel kennis van.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 11:45  ·  #21
Heb er hier ook één de 3.2 van 2007 met lpg.ik had een slechte aandrijfas rechts. Vervangen en probleem weg.Deze XC staat op bijna 520K nu.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 12:07  ·  #22
Quote door Blackfox

Heb er hier ook één de 3.2 van 2007 met lpg.ik had een slechte aandrijfas rechts. Vervangen en probleem weg.Deze XC staat op bijna 520K nu.


Ook alleen indien motor op bedrijfstemperatuur en bij een specifiek toerental?
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 415
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 14:10  ·  #23
Bij mij was het met optrekken.Echt trillen en schokken bij optrekken bij stoplicht bv.Warme of koude motor niet veel verschil.Ik zou toch je aandrijfassen ff controleren.
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 570
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 15:45  ·  #24
Kan het geen vacuüm of lucht lek zijn?

Had je de temperatuur sensor al eens overwogen als mogelijke dader?
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 16:13  ·  #25
Quote door Rudolph

Brandstofsysteem 1 status ----- CL
Brandstofsysteem 2 status ----- CL
Berekende belastingswaarde ----- 28.2%
Motor koelwater temperatuur ----- 89°C
Short Term Fuel Trim - Bank 1 ----- -6.3%
Long Term Fuel Trim - Bank 1 ----- 0.8%
Short Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -3.9%
Long Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -12.5%
Brandstofrail druk (meter) ----- 477kPa
Inlaat MAP ----- 56.0kPa
Motor RPM ----- 1959rpm
Voertuig snelheid ----- 56km/h
Ontstekingstijdstip voor #1 Cilinder ----- 29.0°
Inlaatlucht temperatuur ----- 40°C
Luchtstroom hoeveelheid van luchtmassameter ----- 7.40g/s
Absolute gasklep positie ----- 16.1%
O2 sensor uitgaande voltage (B1-S2) ----- 0.795V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 0.0%
O2 sensor uitgaande voltage (B2-S2) ----- 0.735V
Short Term Fuel Trim (B2-S2) ----- 0.0%
OBD vereist ----- OBD2
De verstreken tijd sinds de motor is gestart ----- 2308sec.
Afstand die gereden is met een actieve MIL ----- 0km
Gewenst EVAP stroom ----- 0.0%
Brandstof niveau ingang ----- 1.6%
Hoeveelheid van opwarm sinds de DTCs zijn gewist ----- 0
Afstand die gereden is sinds de DTCs zijn gewist ----- 1km
Barometrische druk ----- 100kPa
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B1-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B1-S1) ----- 1.03mA
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B2-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B2-S1) ----- 1.03mA
Katalysator temperatuur Bank 1,Sensor 1 ----- 663°C
Controle module voltage ----- 13.95V
Absolute belastingswaarde ----- 13.7%
AFR aanbevolen gelijkwaardige ratio ----- 1.000
Relatieve gasklep positie ----- 5.9%
Luchttemperatuur ----- 29°C
Absolute gasklep positie B ----- 32.5%
Acceleratie pedaal positie D ----- 7.8%
Acceleratie pedaal positie E ----- 7.8%
Aanbevolen gasklep besturing actuator ----- 5.9%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ondertussen de hele zondag zitten speuren naar juiste waardes van de lambdasondes en luchtmassameter. Zover ik kan beoordelen vallen de voltages van de lambdasondes binnen de juiste waardes en ben ik verder gaan zoeken naar de werking van de luchtmassameter. De gegevens van de metingen die ik heb gedaan tijdens het rijden, heb ik ingevoerd in de LMM tool die ik kon downloaden van de site van MVW Autotechniek. De calculator berekent dan welke luchthoeveelheid door de LMM zou moeten gaan. Telkens blijkt dat de luchthoeveelheid die ik tijdens de test bij mijn XC90 heb gemeten, te laag is. Daarmee ontstaat dus een te rijk mengsel. Mijn conclusie is dat dat neigt naar een defecte LMM. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik vervolgens die berekende waarden uit de LMM calculator ingevoerd in de efficiency calculator van de Automotive Training Group. Indien de gecalculeerde waarden van de MAF calculator juist zijn, zou de Efficiency Calculator om en nabij de 100% moeten aan geven. Het blijkt inderdaad dat dat het geval is. Indien ik mijn gemeten waarden invoer in de Efficiency Calculator, dan resulteert dat in een efficiency van 30-80%. Ook indien ik mijn meetgegevens invoer op de Bosch calculator van OTC. Mijn gedachte is dan ook -op basis van de metingen en calculaties- een defecte LMM. Maar wellicht heeft iemand nog andere opties?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 59
Berichten: 381
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 08.09.2024 - 18:23  ·  #26
LLM los koppelen en dan gaan rijden.
Je motormanagement neemt dan een vaste waarde aan, het schokken zou dan weg moeten zijn.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1986
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 09.09.2024 - 17:46  ·  #27
Hierbij de gevraagde onderdeelnummers van de lambadasondes:

30774651
30681335

<<edit: (dit zijn de nummers van de lambdasondes dicht bij de katalysator) >>
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 09.09.2024 - 19:04  ·  #28
Quote door Johan XC70

LLM los koppelen en dan gaan rijden.
Je motormanagement neemt dan een vaste waarde aan, het schokken zou dan weg moeten zijn.

Aldus gedaan, en het schokken blijft. Vervolgens een identieke op de sloop gehaald en ook dan blijft het schokken. Ook met de sloopversie is de gemeten luchtstroom te laag. Gezocht hoe ik de LMM met een multimeter kan doormeten, maar daar kom ik niet uit. Of ze zijn beide defect, of er is toch een probleem met bijv. de lambdasonde(s). Ik ben niet beroerd om geld uit te geven, maar lukraak vervangen gaat veel geld kosten. Wie is in staat aan de hand van de eerdere data een conclusie te trekken m.b.t. bijvoorbeeld de lambdasondes?
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 09.09.2024 - 19:18  ·  #29
Quote door brulkjaer

Hierbij de gevraagde onderdeelnummers van de lambadasondes:

30774651
30681335

Dankjewel Wim! Twee verschillende dus? Denso kent de 30774651 niet, wel de 30681335 (DENSO nummer: DOX-0402), die plaatst Denso links (ik vermoed dan voor de katalysator) en noemen ze de diagnostische sonde. Gezien de fuel trim van Bank 2 zou mijn achterste lambda sonde kuren hebben en ben benieuwd welk typenummer dat dan zou moeten zijn. Nu zit er volgens de factuur van de laatste beurt de DENSO DOX-0407 (OE nummer 30756121) in. Maar goed, aan die factuur hoef ik inmiddels weinig waarde meer te hechten, gezien de blunder met het luchtfilter.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1986
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 09.09.2024 - 19:26  ·  #30
Ik ben niet helemaal compleet geweest met het doorgeven van de onderdeelnummers.
Je hebt in totaal 4 (!) lambadasondes in jouw auto.
* 2 identieke in het (dubbele) uitlaatspruitstuk met nr. 30756121
* 2 vlak bij de katalysator (nr. 5 en 6 op de tekening):
30774651
30681335



Wat verder nog zou kunnen:
* poreuze vacuumslangetjes
* kaal geschuurde draden van de kabelboom tegen het motorblok
 
Selected quotes for multi-quoting:   0