Quote door Rudolph
Brandstofsysteem 1 status ----- CL
Brandstofsysteem 2 status ----- CL
Berekende belastingswaarde ----- 28.2%
Motor koelwater temperatuur ----- 89°C
Short Term Fuel Trim - Bank 1 ----- -6.3%
Long Term Fuel Trim - Bank 1 ----- 0.8%
Short Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -3.9%
Long Term Fuel Trim - Bank 2 ----- -12.5%
Brandstofrail druk (meter) ----- 477kPa
Inlaat MAP ----- 56.0kPa
Motor RPM ----- 1959rpm
Voertuig snelheid ----- 56km/h
Ontstekingstijdstip voor #1 Cilinder ----- 29.0°
Inlaatlucht temperatuur ----- 40°C
Luchtstroom hoeveelheid van luchtmassameter ----- 7.40g/s
Absolute gasklep positie ----- 16.1%
O2 sensor uitgaande voltage (B1-S2) ----- 0.795V
Short Term Fuel Trim (B1-S2) ----- 0.0%
O2 sensor uitgaande voltage (B2-S2) ----- 0.735V
Short Term Fuel Trim (B2-S2) ----- 0.0%
OBD vereist ----- OBD2
De verstreken tijd sinds de motor is gestart ----- 2308sec.
Afstand die gereden is met een actieve MIL ----- 0km
Gewenst EVAP stroom ----- 0.0%
Brandstof niveau ingang ----- 1.6%
Hoeveelheid van opwarm sinds de DTCs zijn gewist ----- 0
Afstand die gereden is sinds de DTCs zijn gewist ----- 1km
Barometrische druk ----- 100kPa
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B1-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B1-S1) ----- 1.03mA
Gelijkwaardige ratio (lambda)(B2-S1) ----- 1.271
O2 sensor huidige conditie (B2-S1) ----- 1.03mA
Katalysator temperatuur Bank 1,Sensor 1 ----- 663°C
Controle module voltage ----- 13.95V
Absolute belastingswaarde ----- 13.7%
AFR aanbevolen gelijkwaardige ratio ----- 1.000
Relatieve gasklep positie ----- 5.9%
Luchttemperatuur ----- 29°C
Absolute gasklep positie B ----- 32.5%
Acceleratie pedaal positie D ----- 7.8%
Acceleratie pedaal positie E ----- 7.8%
Aanbevolen gasklep besturing actuator ----- 5.9%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B1 ----- 0.0%
Short Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
Long Term Sec. O2 Sensor Fuel Trim-B2 ----- 0.0%
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ondertussen de hele zondag zitten speuren naar juiste waardes van de lambdasondes en luchtmassameter. Zover ik kan beoordelen vallen de voltages van de lambdasondes binnen de juiste waardes en ben ik verder gaan zoeken naar de werking van de luchtmassameter. De gegevens van de metingen die ik heb gedaan tijdens het rijden, heb ik ingevoerd in de
LMM tool die ik kon downloaden van de site van
MVW Autotechniek. De calculator berekent dan welke luchthoeveelheid door de LMM zou moeten gaan. Telkens blijkt dat de luchthoeveelheid die ik tijdens de test bij mijn XC90 heb gemeten, te laag is. Daarmee ontstaat dus een te rijk mengsel. Mijn conclusie is dat dat neigt naar een defecte LMM. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heb ik vervolgens die berekende waarden uit de LMM calculator ingevoerd in de
efficiency calculator van de Automotive Training Group. Indien de gecalculeerde waarden van de MAF calculator juist zijn, zou de Efficiency Calculator om en nabij de 100% moeten aan geven. Het blijkt inderdaad dat dat het geval is. Indien ik mijn gemeten waarden invoer in de Efficiency Calculator, dan resulteert dat in een efficiency van 30-80%. Ook indien ik mijn meetgegevens invoer op de
Bosch calculator van OTC. Mijn gedachte is dan ook -op basis van de metingen en calculaties- een defecte LMM. Maar wellicht heeft iemand nog andere opties?