XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 
 
 
 
 
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1076
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 22.09.2024 - 18:50  ·  #61
Als de bobines hetzelfde zijn als voor een 1999 2.4i, dan heb ik nog wel een goede gebruikte (of 5) die je mag lenen om de oorzaak uit te sluiten.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 22.09.2024 - 20:12  ·  #62
Quote door GRUNNS60

Ik zou het aandurven 1 bobine te kopen(nieuw of 2e hands) en die op de plek van de verdachte bobine te zetten. Alles lezend doet het mij denken aan een bobine..

Ik krijg ook steeds meer dat idee. Omdat Denso niet meer levert zou ik een alternatief merk moeten monteren. Gaat dat dan wel goed: 5 x Denso en bijv. 1 x Hella? Of anders de gok van een gebruikte Denso?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6011
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 22.09.2024 - 23:45  ·  #63
Ik zou de snelste en goedkoopste optie proberen. je bent tenslotte nog aan t testen. even lokale sloperij of bellen/mailen met sloperij? t lijkt dr op dat ie in veel meer autos gebruikt is volvo en landrover 3.0 en 3.2 motoren. dus 099700-1070 aangeven.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 13:28  ·  #64
Bobine opgehaald bij Rima en direct gemonteerd. Helaas: geen verschil...
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1846
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 13:34  ·  #65
Bummer zeg. Neem aan dat je de vervangende bobine op de cilinder hebt gezet met de grijze bougie(?)

Wellicht toch eens proberen op elke cilinder ? Kost niks behalve tijd .
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 14:42  ·  #66
Quote door MTE

Bummer zeg. Neem aan dat je de vervangende bobine op de cilinder hebt gezet met de grijze bougie(?)

Vanzelfsprekend
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6011
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 16:38  ·  #67
Das idd balen, leek een goede optie. gelukkig nog geen grote uitgave gedaan. toch vreemd dat melding wel van bank 2 naar bank 1 ging..
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1846
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 17:20  ·  #68
Quote door Rudolph

Quote door MTE

Bummer zeg. Neem aan dat je de vervangende bobine op de cilinder hebt gezet met de grijze bougie(?)

Vanzelfsprekend



Doelde meer op de optie om die “nieuwe” bobine eens op alle cilinders te plaatsen .

Kost je alleen wat tijd maar maar dan weet je ook of het idd een bobine is alleen misschien wel niet die ene die nu de verdachte is….
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 17:30  ·  #69
Quote door MTE

Quote door Rudolph

Quote door MTE

Bummer zeg. Neem aan dat je de vervangende bobine op de cilinder hebt gezet met de grijze bougie(?)

Vanzelfsprekend



Doelde meer op de optie om die “nieuwe” bobine eens op alle cilinders te plaatsen .

Kost je alleen wat tijd maar maar dan weet je ook of het idd een bobine is alleen misschien wel niet die ene die nu de verdachte is….

Het is inderdaad geen moeite de bobines één voor één te wisselen. Ik ga er gemakshalve wel vanuit dat ik het probleem zou moeten zoeken bij de cilinder waar de grijze bougie zat. Of in die bobine, of in die bougie. De bougie heb ik vervangen voor een nieuwe, de bobine voor een nieuwe gebruikte, en beide zonder verschil. Ik kreeg zelfs de indruk dat met de nieuwe gebruikte bobine het schokken nog erger was. Ik heb nu de originele bobine weer teruggeplaatst om het eventuele verschil te kunnen constateren. Vraag mij overigens af wat hier nog voor sensor zit (iedere cilinder één): ⬇
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5093
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 23.09.2024 - 17:49  ·  #70
Wellicht heb je den defect bobine gekregen

Die blauwe is je injector als ik mij niet vergis.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4335
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 07:40  ·  #71
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 09:10  ·  #72
Quote door Bolbo

Of er is iets mis met de bedrading naar de bobine, wellicht ergens kaalgeschuurd of mantel verbrokkeld door de hitte.

Zou dat dan geen foutmelding moeten geven in Vida, zodra een bobine hapert?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5093
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 10:27  ·  #73
Nee hoeft in eerste instantie niet tot het zo ernstig is dat het een registreerbare mis fire wordt.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 363
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 12:01  ·  #74
Geen idee of je er iets aan hebt gezien het bougie/bobine spoor, maar ik deel het toch: drie weken geleden liep mijn 2.5T beroerd, zowel op benzine als op LPG. Ik heb een Prins VSI1 gasinstallatie en die heeft een eigen vacuümcircuit, zie de foto hieronder. De slang rechts op de aansluiting van het T-stuk was licht ingescheurd/poreus. Deze loopt naar de gasverdamper. De slang met de rode peil naar boven loopt naar de map sensor van de gasinstallatie en de slang links is zoals je ziet gekoppeld aan het inlaatspruitstuk. De slang met scheurtjes heb ik gerepareerd en hij loopt weer als een zonnetje.



De foutmelding die ik kreeg in VIDA:

Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: XC90 3.2 schudt/schokt/bokt tussen 1500 en 2200 rpm, alleen indien op bedrijfstemperatuur

 · 
Posted: 24.09.2024 - 12:19  ·  #75
Quote door Spier1968

Geen idee of je er iets aan hebt gezien het bougie/bobine spoor, maar ik deel het toch: drie weken geleden liep mijn 2.5T beroerd, zowel op benzine als op LPG. Ik heb een Prins VSI1 gasinstallatie en die heeft een eigen vacuümcircuit, zie de foto hieronder. De slang rechts op de aansluiting van het T-stuk was licht ingescheurd/poreus. Deze loopt naar de gasverdamper. De slang met de rode peil naar boven loopt naar de map sensor van de gasinstallatie en de slang links is zoals je ziet gekoppeld aan het inlaatspruitstuk. De slang met scheurtjes heb ik gerepareerd en hij loopt weer als een zonnetje.



De foutmelding die ik kreeg in VIDA:



Dank. Zo zit het bij mijn Landi Renzo installatie. De enige slang -los van de injectoren- zit aangesloten op inlaatspruitstuk bank 2. Die komt van de verdamper. Verder geen slang naar bank 1of de maf/lmm: ⬇
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0