Met de map bedoel ik in mijn setup een extra inlaatdruksensor (manifold airpressure sensor) maar die heb ik waarschijnlijk omdat de motor is voorzien van een turbo. Omdat daar een vaccuumlek zat door de brakke slang ging de LMM van de leg, zowel op benzine als op lpg.
Ondertussen de lambdasondes weer gewisseld en nu zitten ze beide weer op hun originele plek. Tegelijk voorzien van de spacers (uit het dagboek van de 3.2 van Doeke). Ook hij kreeg melding P0420. Helaas krijg ik desondanks P0420 weer terug. Dus de spacers nemen de melding (én het schokken) niet weg.
Met de map bedoel ik in mijn setup een extra inlaatdruksensor (manifold airpressure sensor) maar die heb ik waarschijnlijk omdat de motor is voorzien van een turbo. Omdat daar een vaccuumlek zat door de brakke slang ging de LMM van de leg, zowel op benzine als op lpg.
Vida meetresultaten vanmiddag van eventuele vonkoverslag of gemiste ontsteking tijdens rijden. Per individuele cilinder worden er nul gemiste ontstekingen weergegeven, maar als totaal worden er toch drie vastgelegd (over een ritje van 10 km). En foutcode P0420 (cilinderrij 1 katalysatorsysteem: efficientie onder grenswaarde'). blijft maar terugkomen. Zie bijgaande foto's
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Even luie modus.
Is dit alleen op benzine of ook gas?
Begin te vermoeden dat het aan de cat ligt / verstopt is.
Heb je die er al eens af gehad?
Op marktplaats staan 2 katalysatoren voor de Xc90 a 200 per stuk.
Het is zowel op LPG als benzine. Ga vanmiddag naar een dhz garage in de buurt om de achterste twee lambdasondes te inspecteren en om te wisselen. En direct en of er niet ergens toch een lek in de uitlaat zit (in juni meende jij al een geluid te horen, toch?). Of inderdaad misschien de katalysatoren... die heb ik overigens nog nooit gedemonteerd. En bedankt voor de tip!
Terug van de brug. De twee lambdasondes achter wisselen lukte niet zonder -op het eerste gezicht- de uitlaat te demonteren. Gezien de beschikbare tijd en het feit dat ik de rubbers van de stabilisatiestang vóór ook nog wilde vervangen (wat een k-klus!), het wisselen voor later gepland. Wel viel het mij op dat de twee stekkers van de lambdasondes precies onder de uitloop van de condenswaterslang van de airco zitten en dus continu drijfnat zijn. Stekkers drooggeblazen met perslucht en enigszins provisorisch proberen af te dekken met ducttape. Ik vond het opvallend dat die condenswaterslang zo kort is; slechts 15 cm. of zo. Misschien moet ik hem verlengen, zodat ik hem zelf kan geleiden naar beneden, tot onder het blok. Melding P0420 gewist en gaan rijden. Het schokken was helaas niet weg, wel de melding P0420, althans voorlopig. Kijken of die nog terugkomt.
Vanmiddag de auto uitgelezen en er stonden twee foutcodes in: P0174 en P0420. P0174 wijst op een te schraal mengsel op bank 2 (4-5-6) en P0420 wijst op inefficiency katalysator bank 1 (1-2-3). Vervolgens op de brug gezet om alsnog de achterste lambdasondes te wisselen en te kijken of de foutcodes dan ook mee-wisselen. Wat blijkt: Volvo maakt wisselen onmogelijk omdat er twee verschillende stekkers worden gebruikt. Ze zijn elkaars spiegelbeeld, dus die missie is mislukt. Wel even de extenders verplaatst van de voorste lamdasondes (die op het uitlaatspruitstuk) naar de achterste, om te kijken of dat nog iets uitmaakt in het schokken. Resultaat: hij schokt nog steeds en de foutcodes zijn nog niet verschenen. Maar goed, soms duurt het even voordat een foutcode zichtbaar is. Conclusie: geen stap verder. Ik heb wel even een foto gemaakt van de extenders zoals ze uit het uitlaatspruitstuk kwamen, plus een foto van de achterste lamdasondes. Zowel extender bank 2 als de achterste lamdasonde bank 2 tonen -wat mij betreft- een afwijkend beeld. Verder weet ik het ook niet meer. Misschien toch maar de MAFS vervangen voor een nieuwe? Hoewel een MAFS van de sloop eerder geen verschil maakte.....
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Das balen dat je ze niet zomaar kunt wisselen. Is er nergens terug te vinden waar die bedrading van die stekkers heen gaat en of ze daar wellicht te swappen zijn ?
Inmiddels twee weken gereden met de extenders tussen de achterste lambdasondes en geen foutmeldingen meer. Desondanks nog steeds een schokkende auto. Het valt mij op dat de auto nauwelijks op de motor afremt zodra ik gas loslaat. Zodra het motortoerental terugvalt tot ±1500, blijft hij zelfs een tijdje bijna constant op dat toerental doorrijden. Het brandstofverbruik neemt ook nauwelijks af volgens de indicator op het dashboard. Hij krijgt dus een erg rijk mengsel waardoor hij gewoon door blijft kachelen. Mijn gevoel is dat dit wordt veroorzaakt vóór het inlaatspruitstuk ipv door de katalysatoren ná het uitlaatspruitstuk. Zou het mogelijk iets te maken kunnen hebben met bijvoorbeeld het gasklephuis waardoor het mengsel veel te rijk is waardoor het toerental blijft hangen?