Een paar weken geleden de bak gespoeld. De eerste en laatste keer dat dat is gedaan is 80.000 km. geleden, volgens de Tim Eckhart methode in Duitsland. Ik heb eerst een paar weken rondgereden om het zeker te weten: het schokken is voor 95% verdwenen! Daarnaast is het brandstofverbruik een stuk gunstiger, maar het warmere weer kan daar ook aan bijgedragen hebben. De motorstoringscodes blijven wel staan, en daarvoor heb ik vier nieuwe katalysatoren gekocht. Daar ga ik nog een goed moment voor zoeken om ze te monteren. Het los krijgen van de bouten wordt waarschijnlijk de grootste uitdaging.... En om de laatste 5% schokken weg te krijgen ga ik binnenkort de bak opnieuw spoelen.
Vandaag de bak opnieuw gespoeld, of beter gezegd de olie afgetapt en dezelfde hoeveelheid verse olie erin gedaan. Er kwam hele donkere olie uit, terwijl die er slechts 6 weken in heeft gezeten. Plus allerlei kleine deeltjes aan elkaar gekoekt spul. Het lijkt alsof er van alles in de bak zweeft dus ik ga binnenkort deze procedure herhalen. Bak schakelt mooi en schokken is weg!
Als je dat binnenkort weer doet wellicht even de gebruikte olie doorheen zeef halen.
Ook kun je de een klein flesje vullen bij het aftappen en dat voor analyse opsturen .
Als je dat binnenkort weer doet wellicht even de gebruikte olie doorheen zeef halen.
Ook kun je de een klein flesje vullen bij het aftappen en dat voor analyse opsturen .
Zul je even op Google moeten zoeken. Zeg nooit nodig gehad maar ik weet wel dat het kan. Garages doen het ook wel eens als ze willen weten hoe gezond een blok nu eigenlijk is.
Deze bijvoorbeeld… is een willekeurige die bij Google omhoog kwam.