Sinds juni rijd ik een XC90 3.2 2007 (LPG, ± 235.000 km.). De auto heeft de vervelende eigenschap te schudden/schokken/bokken bij een toerental tussen 1500 en 2200, en alleen indien de motor op bedrijfstemperatuur is. Het doet zich voor bij zowel rijden op LPG als benzine. In het begin was het heel lichtjes maar ik heb er de afgelopen drie maanden ± 10.000 km. mee gereden en het wordt steeds erger, alsof de auto de hik heeft. Inmiddels heb ik -naast de veerpoten, draagarmen en stabilisatorstangen- ook de motorsteunen vervangen en de carterventilatie, maar het heeft tot op heden nog geen enkel verschil gemaakt. De bak is door de vorige eigenaar in 2018 bij 170.000 km. gespoeld in Duitsland, volgens de 'Tim Eckart methode'. Voor de goede orde: de banden zijn ook vervangen, dus onbalans in de wielen sluit ik uit, ook al omdat het schudden/schokken zich enkel voordoet bij warme motor. Ik krijg bij uitlezen de melding P0175 (lucht/brandstofmengsel te rijk), ook nadat ik de carterventilatie vervangen heb. Ook verschijnt (soms) bij uitlezen P0420 (werking katalysator). Maar of gaat de motor daar van schudden/schokken? Ik heb inmiddels geen flauw idee meer. Moet ik denken aan de bak, of het brandstofmengsel? Of misschien bobines (ik denk ook maar hardop)? Of iets anders...?