De howto is nog niet opgeduikeld, ik ben al wel begonnen met het omzetten naar Xenon.
Omdat de kabelboom zo krap is dat deze niet even losgekoppeld van de koplampen op de nieuwe set aangesloten kan worden, besloot ik maar meteen voor de omzetting te gaan. Ik demonteerde de bumper van de XC en verwijderde de goede, maar halogeen, koplampen van de auto. Tot mijn verrassing was de Xenon set plug and play! Zelfs de stekkers voor de extra hoogteregeling zaten verstopt in de bestaande kabelboom met een soort loze dopjes erin geplugd. Ik sloot alles en en draaide de sleutel in het contact. Tot mijn geruststelling sprongen beide Xenon lampen vrolijk aan en dacht ik klaar te zijn.
Eenmaal onderweg in de schemering ontdekte ik echter dat de lampen wel heel erg naar beneden schenen. Draaien aan het knopje zorgde ervoor dat ze nog verder naar beneden doken. Nog wat afstelling nodig dus. Ook kreeg ik de melding dat mijn dimlicht stuk is.
Na lang zoeken op intraweb kwam ik erachter dat bij deze omzetting ook de niveauregeling op de achteras geplaatst zou moeten worden. Deze zou dan ook plug and play zijn. Ik nam dus contact op met de verkoper en vroeg of ik nog wat onderdelen van zijn sloper af kon halen. Dat was ok en dus lag ik zaterdag ochtend om 10 uur onder het subframe van een V70 om daar de hoogteregeling met kabel te demonteren. De hoogteregeling zelf zit alleen maar geklemd in het subframe, de kabel was het probleem. Vooral het bevestigingsclipje bovenop het subframe kostte de meeste tijd. Via de deksel van de benzine tank linksachter komt het kabeltje het interieur weer in. Ik ontkoppelde hem daar en ging verder. Met wat info van internet demonteerde ik de centrale unit van de verlichting onder de stuurkolom, achter de ODB stekker. Het is wat gepriegel met de bevestiging, ik begrijp nog niet goed hoe ik het voor elkaar kreeg, maar aan de linkerzijde bovenaan deze unit zit een stalen klem waarin de unit verankerd zit, deze kun je wegbuigen en dan de unit naar rechts en naar achteren bewegen waarna deze los komt. Nu kon ik de shunt, die van de melding, demonteren.
Tenslotte nam ik de knopbediening van de verlichting mee aangezien deze origineel geen hoogtewieltje heeft. Ik nam alles mee naar huis om te kijken of ik dit alles ook weer origineel kan plaatsen.
Vooralsnog heb ik de auto naar de dichtstbijzijnde parkeergarage gereden om de koplampen voor nu handmatig af te stellen. Ik reed de auto tot bijna tegen de muur en plakte een stukje schilderstape op de muur op de rand van de bovenkant van het lichtbeeld. Daarna reed ik de auto 10 meter naar achter, je ik heb het uitgemeten met een rolmaat, waarna ik controleerde of het licht nu 10 tot 12 cm onder die plakker uitkwam. Met een dopje 6 kun je op de elektrische hoogteverstelling de hoogte opdraaien. Links had ik al goed gezet, rechts had nog wat nodig. Bovenin de balk zitten trouwens gaten om het gereedschap precies op de plastic stelboutjes te krijgen. De lampen zijn nu perfect afgesteld en worden nog met het wieltje bediend. Nu kan ik kijken of ik kan upgraden naar de automatische hoogteregeling. Als iemand daar nog info over heeft, graag!
Wat een fijn licht geven ze ineens!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).