Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

Is dit voor een leek zelf te repareren

ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Xenon lamp gaat regelmatig uit / aan incl. melding dashboard

· 
Posted: 01.07.2014 - 23:45  ·  #16
Vandaag de nieuwe Philips Xenon lampen (D2R) binnen gekregen maar nog geen tijd gehad voor te wisselen. Op Youtube een instructie gevonden hoe de luchtfilter te verwijderen zodat het wisselen heel wat makkelijker moet lukken: Luchtfilterhuis verwijderen. Ik ga dat in ieder geval wel doen, dan zie je tenminste wat je doet.
Misschien iets voor de handige linkjes.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 02.07.2014 - 07:55  ·  #17
heb je nu ook meer lichtopbrengst? ik merkte dat heel erg namelijk.
Ze werden zeg maar flauwer, en de nieuwe geven veel mooier en meer licht, dat merk je heel erg in de winteravonden met een beetje regen en zo.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2014 - 22:22  ·  #18
Zo, vanmiddag zijn de nieuw Xenon pitten geplaatst, het was een flinke klus. Ruim een uur bezig geweest inclusief het verwijderen van de luchtfilter. Als het luchtfilter weg is heb je tenminste ruimte om de lamp aan de bestuurderskant te verwisselen, maar ook dan zitten er nog diverse kabels in de weg.
Ik weet niet of dat bij anderen ook zo veel kabelboompjes en slangen in de weg zitten, maar bij mij in ieder geval wel. Hierbij wat foto's waarop te zien is dat je weinig ruimte hebt.

Omdat in het instructieboekje alleen maar staat dat je Xenon niet zelf mag wisselen ook geen uitleg hoe te handelen, dan dus maar uit proberen.
Op de achterzijde van de ballast staat de tekst Open en Close met een pijltje (zie foto jasper_o hierboven) maar mij lukte het niet om eerst de lamp te plaatsen en daarna de ballast erop, de lamp draait dan mee. Hebben anderen dit ook ervaren of lukte dat bij hen wel ???
Dus eerst de lamp in de ballast en dit geheel terugplaatsen. Wat me toen opviel is dat de namaak lampen meer inkepingen in de rand hebben waardoor deze makkelijk "verkeerd" geplaatst worden. Daar kwam ik achter toen ik de nieuwe lamp in dezelfde positie plaatste als de namaak: ik kreeg het geheel niet volledig terug geplaatst. Na diverse pogingen lamp anders plaatsen lukte het wel.

Wat me ook is opgevallen dat die Chinese imitatie lampen niet kunnen tippen aan de originele Philips lampen, op de foto's is duidelijk het verschil te zien. Bij de imitaties is de coating grover, ijzeren staafje naast de lamp veel dunner, metalen voetjes veel dunner, enz. Terwijl ik duurdere namaak lampen had van € 30,00 per stuk, ik heb toen bewust niet gekozen voor die van € 10,00 of
€ 15,00.

Nu hoop ik dat ik voor jaren verlost ben van een kapotte Xenonlamp. Dat moet nu lukken want op de poetsmeeting heeft Martijn met Vida de verlichting zo aangepast dat met de schakelaar op UIT de verlichting ook echt UIT is. Dank hiervoor Martijn !!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 03.07.2014 - 06:28  ·  #19
Quote door ProVolvo

Nu hoop ik dat ik voor jaren verlost ben van een kapotte Xenonlamp. Dat moet nu lukken want op de poetsmeeting heeft Martijn met Vida de verlichting zo aangepast dat met de schakelaar op UIT de verlichting ook echt UIT is. Dank hiervoor Martijn !!

Graag gedaan hoor !
Aan je reactie te zien wilde je dit ook graag. :-/ :D
jasper_o
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2014 - 09:17  ·  #20
Ik heb de linker lamp eerst in het huis gezet en vervolgens de ballast erop, op de lamp zit 1 randje aan de bovenzijde en een uitsparing in het lamphuis als ik me niet vergis. Ik had ergens op een site gelezen dat je de ballast een kwartslag moest draaien en dan eraf trekken, dat was uiteindelijk gelukt toen ik doorhad dat het beugeltje wat de ballast tegen de lamp borgt uit de lamp kon....

Blijft een kl... klusje, dat staat vast. Overigens had ik bij mijn vorige auto een alfa 156 ook een dergelijke ellendige moeite om lampen te verwisselen, terwijl dit simpele H7's waren. Plezier met de verse pitten!

PS: Ik wil dat ook dat ik mn lampen uit kan zetten in 0 stand, kan ik dat ook bij de dealer laten doen? Heb al VIDA op een laptopje draaien, maar zoek nog een goedkope goede dice ....
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2014 - 14:07  ·  #21
Quote door jasper_o

Ik heb de linker lamp eerst in het huis gezet en vervolgens de ballast erop, op de lamp zit 1 randje aan de bovenzijde en een uitsparing in het lamphuis als ik me niet vergis. Ik had ergens op een site gelezen dat je de ballast een kwartslag moest draaien en dan eraf trekken, dat was uiteindelijk gelukt toen ik doorhad dat het beugeltje wat de ballast tegen de lamp borgt uit de lamp kon....

Zoiets vermoedde ik ook omdat er één uitsparing in de rand van de lamp zit en die is volgens mij bedoeld voor de juiste positie van plaatsing en voor borging in die positie. En op de ballast dus die tekst van Open en Close. Maar met het verwijderen van de ballast komt de oude lamp er samen mee uit want die zit er strak in geborgd.
Ook kon ik op de plaats waar de lamp in de reflector valt geen palletje ontdekken. Nog met een spiegeltje gekeken maar daarmee zag ik ook niets. Ook geprobeerd met de lamp los in de reflector drukken en dan voelen of die bij rond draaien ergens wilde blokkeren, maar dat was niet het geval. Dus de lamp in de ballast geplaatst en dit geheel met heel veel moeite teruggeplaatst <_< Je hebt nl. amper genoeg ruimte om de lamp, met de ballast eraan, recht voor de opening te krijgen zonder de lamp te beschadigen.

Jasper_o,
Wat bedoel je overigens met "dat het beugeltje wat de ballast tegen de lamp borgt uit de lamp kon"...
Bedoel je daar dat klembeugeltje dat aan de reflector vast zit mee of iets anders.

Wel ben ik heel benieuwd of in Vida staat wat nu de methode is om een Xenonlamp te wisselen. Het lijkt me nl. dat de monteur van de Volvodealer dit vaker en ook wat makkelijker moet kunnen. Is er iemand met Vida die dit eens wil nakijken....
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2014 - 14:11  ·  #22
Quote door ProVolvo

Wel ben ik heel benieuwd of in Vida staat wat nu de methode is om een Xenonlamp te wisselen. Het lijkt me nl. dat de monteur van de Volvodealer dit vaker en ook wat makkelijker moet kunnen. Is er iemand met Vida die dit eens wil nakijken....

Bumper eraf en koplamp er in zijn geheel uithalen?
Ik wil nog steeds twee Ledjes ipv de gewone stadslichtjes plaatsen. Maar daar is zo ook niet bij te komen.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.07.2014 - 14:32  ·  #23
Quote door PvL

Quote door ProVolvo

Bumper eraf en koplamp er in zijn geheel uithalen?
Ik wil nog steeds twee Ledjes ipv de gewone stadslichtjes plaatsen. Maar daar is zo ook niet bij te komen.

Bumper eraf had ik ook gelezen op het algemene Volvo forum.
Blijkbaar heeft Volvo wel lering getrokken uit de moeilijkheid van wisselen. Op Youtube zag ik een filmpje van een XC 90 waarbij je de hele lampenunit eruit kan halen door 2 lange pinnen uit de unit te trekken waarmee deze geborgd zit. En dan heb je alle ruimte om lampjes te wisselen.

Selected quotes for multi-quoting:   0