Xenon lampen

Automatische hoogteverstelling xenon lampen

Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

Re: Xenon lampen

· 
Posted: 07.12.2015 - 22:22  ·  #16
De hellingshoek van de auto regelt de hoogte van de lampen niet, de belading op de achterwielen wel.
Als je op de trekhaak gaat staan of in de kofferbak gaat zitten komt de kont verder omlaag en gaan de lampen omhoog schijnen.
Dat zou de auto na een tijdje moeten corrigeren en dat kan je zien gebeuren.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 08.12.2015 - 15:03  ·  #17
Klopt.

De sensor zit bij het punt waaromheen de draagarm kantelt aan de achterkant. Bij onbeladen auto "bergop" rijden levert te weinig indeuking om te lampen te verstellen.
Het gaat er dus om dat je achterwielen goed inveren, en dat dan ook even blijven.
Zo verstellen de lampen niet bij elke oneffenheid in de weg, maar pas als hij kennelijk zwaar beladen is en er een nieuw "nulpunt" is ontstaan waaromheen de draagarm beweegt.

Overigens is de waarde uit de sensor ook goed te controleren met VIDA...Als je dan met laptop op de achterbank kruipt, moet je de waardes zien veranderen.

EDIT: je kunt het ook oproepen door de auto te kantelen door op hem op de handrem te zetten en vervolgens de koppeling op te laten komen alsof je wilt wegrijden. Het draaimoment van de aandrijfas vertaalt zich dan in een zakkende achterkant. Een beetje het lowrider idee :)
gerardsmink
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 22.12.2015 - 23:22  ·  #18
update:

vandaag weer met grunns60 de foutcodes uitgelezen,
echter geen foutmelding op de niet werkende koplamphoogte verstelling.
Vervolgens de sensor gecontroleerd, in vida kun je het voltage zien veranderen als de sensor wordt bewogen dus deze werkt.

Deze sensor hebben we ook nog gekalibreerd, echter allemaal zonder resultaat, er verandert niks en we horen ook geen geluid bij de motoren. Vreemd vinden wij dat er ook geen enkele foutmelding over te vinden is.

Zekering nr 16 ook gecontroleerd.

Hoe nu verder?
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 16:34  ·  #19
Wat houdt het calibreren dan precies in, ik bedoel wat zou er moeten gebeuren bij calibreren? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.

Wbt. testen, dat zou, indien de auto voor een muur oid. staat (draaiende motor en lampen aan uiteraard), eenvoudig getest kunnen worden door gewicht aan de achterbak toe te voegen (ik kan het verstellen van de koplamphoogte prima zien als ik kijkend naar het lichtbeeld met mijn eigen gewicht de achterbak/trekhaak een tijdje belast).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 16:54  ·  #20
calibreren is een optie in vida. en ja we hebben getest met gewicht in de achterbak. uitlezen in vida zie je de waarde van de sensor veranderen. Beide lampen doen echter niets. Een stelmotortje er nog uit gehad, ook die doet helemaal niets met gewicht in en uit achterbak. rara
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 17:10  ·  #21
Doen de stelmotortjes het wel dan?
gerardsmink
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.12.2015 - 18:16  ·  #22
Dat hebben we niet uitgesloten , echter zou het vreemd zijn als beide motortjes er mee zijn opgehouden..
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2015 - 14:34  ·  #23
zo even wat vida onderzoek gedaan: lees de boel maar eens door en verzin een list :o

Oja belangrijk lijkt me dat niveauregeling niet werkt onder de 4 km/u dus stilstaand testen niet als ie op contact staat. wel als je m neerzet contact af gewicht in laadruimte en dan weer op contact als ik alles goed lees en een beetje snap. <_<
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2015 - 17:25  ·  #24
Als ik dit lees:

Niveauregeling
Regeling bij snelheden onder 4 km/u
Als het contact wordt ingeschakeld, wordt de positiesensor afgelezen en de motoren voor de koplamphoogteregeling stellen de koplampen in.

Regeling bij snelheden boven 4 km/u
Bij grotere hoekwijzigingen tijdens het rijden worden de koplampen geregeld. De regeling is afhankelijk van de tijd waarin het systeem niet mag reageren op kortdurende wijzigingen, bijvoorbeeld oneffenheden in de rijbaan.

Staat er m.i. niet dat het bij stilstand niet werkt, maar enkel dat er bij rijden (boven de 4 km/h) een vertraging op zit, om te voorkomen dat de koplamphoogte bij elke verkeersdrempel etc. wordt aangepast, zodat dat dat pas na een langer durende wijziging gebeurt.
Bij onze Volvo's, V40 classic en de XC70, beide met affabriek xenon, werkt de automatische hoogteafstelling zeker weten bij stilstand en dan verzwaren/inveren zonder tussendoor van contact af halen/bij draaiende motor. Ik kan het ook goed zien indien ik in het donker het linker achterwiel op een stoeprandje rij. Dan zie ik (bij stilstand) de bundel iets naar beneden bewegen. (Ik parkeer de auto bij huis 9 vd 10 keer achteruit op een parkeervak met halfronde betonnen doorrijbeveiliging, dus zie het vrij vaak gebeuren ^_^ )

EDIT: hoort er op het scherm (laatste bijlage) niet een waarde oid te staan in het rechter deel onder parameter/waarde?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2015 - 21:00  ·  #25
Dat was ook wat ik las en dus dacht misschien is dat de reden waarom we niets zagen. en ja die waarde zou er moeten staan was het niet dat dit een losse vida op mn pc is zonder dice. ik wil alleen laten zien dat ook deze waarde uit te lezen is.
gaan we eventueel volgende keer dan weer doen. met mn laptop met dice :-)

ik zal nog eens kijken bij andere jaargangen hoe het dan geregeld is.
gerardsmink
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2016 - 18:23  ·  #26
Update:

afgelopen week weer bij Frank geweest.

waneer we de auto uitzetten en van contact af en vervolgens gewicht in de kofferbak plaatsen en de auto weer op contact zetten gebeurt er niets.

echter wanneer we het gewicht weer verwijderen terwijl de auto nog op contact staat stellen de koplamen zich zelf bij.

Het systeem blijkt dus gewoon te werken, wel vreemd dat hij wel naar beneden bijstelt maar niet naar boven.

Bedankt voor ieder zijn bijdrage.
JJ-XC70
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.01.2016 - 21:14  ·  #27
Mooi dat't werkt.
Ik neem aan dat je bedoeld dat het systeem wel zichtbaar naar boven bijstelt, immers bij gewicht verwijderen komt de achterkant omhoog en zouden de koplampen naar boven bijgesteld moeten worden.

En waarom toch van contact halen? Indien de auto 'geheel uit' is beladen gebeurt (ook) bij ons het (naar beneden) bijstellen van de lampen voordat de lampen branden, en is dan dus niet zichtbaar.
En jullie hebben (nog steeds) niet gekeken wat er gebeurt als je op contact/met draaiend motor het gewicht weer ìn de achterbak plaatst?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 17:24  ·  #28
Mijn hoogte afstelling werkte ook niet meer . Nieuwe sensor erop maar nog steeds niet werkend kalibreren zegt vida ok druk ik op het 2e gedeelte zegt test niet ok . Krijg de foutmeldingen : REM - 8F10 en 8 F13 en CEM - 8F12 volgens mij zijn er ook geen zekeringen uitgeklapt . Iemand een idee wat ik verkeerd doe of gedaan heb ?
Dimitri1970
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 05.02.2022 - 20:53  ·  #29
Probleem met hoogte verstelling is opgelost .

Selected quotes for multi-quoting:   0