Quote door yes996
Ik heb begrepen dat het zicht van halogeen en led elkaar nauwelijks ontlopen. Wel scheelt het in het stroomverbruik. Dat is iets wat mij niet zoveel uitmaakt. Stroom genoeg. Hij komt iedere keer door de apk. Maar, dat wordt volgend jaar anders. Geen goedgekeurde Xenon in de auto dan afkeur. Bij aanhouden een boete.......Schijnt met led dezelfde kant op te gaan.
Ik heb de ervaring dat Xenon aanzienlijk meer licht geeft. Daar had/heb ik in het bergachtige Spanje altijd veel plezier van. Met led heb ik geen ervaring. Zal mij er eens in verdiepen.
Ik heb zelf Xenon (Hilox) met canbus op de 850 , wel icm met projectiekoplampen, geen melding of zo, scherp lichtbeeld, geen probleem met de APK .
Op mijn Motor (Honda Fireblade) zit 3x H7, mijn dimlicht is Xenon(Hilox)en de grote lichten zijn 2x H7 (LED) ook van Hilox, ik wou het eerst niet geloven maar LED , als je die aanzet dan heb je gelijk licht, dus uitermate geschikt voor grootlicht.
Ik heb ook LED geprobeerd in de dimlicht, maar hoe ik de koplamp ook afstelde, het stond altijd te hoog, LED lampen zitten in een houder, je kan de led draaien om het af te stellen, de verticale stand (op een motor is ook gewoon af te stellen), maar zelf in de laagste stand stond het te hoog, vinden tegenliggers niet leuk.
Het verschil tussen Xenon/LED is niet erg groot, ze geven een bak licht, alleen die Xenon is Qua LUMEN sterker, maar in de praktijk is het verschil te verwaarlozen.
Naast die Volvo 850 heb ik ook een V70 R (bj 2007) standaard uitgerust met xenon , ik lees net dat het communiceert met het Four-C systeem, alleen jammer van het groot licht (hallogeen) het lijken net kaarsen pitjes, in de toekomst vervangen voor H9
LED(uiteraard van Hilox).
en zo blijf je bezig.