Xenon Verlichting

(icm met Four-C)

DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

Xenon Verlichting

· 
Posted: 16.03.2021 - 19:36  ·  #1
Dag allemaal, de XC70 rijdt werkelijk fantastisch!
Toch heeft deze wel 1 heel groot zwaar irritant probleem.

de Bi-Xenon lampen (welke volgens VOMD misschien een half jaar oud zouden moeten zijn) geven gigantisch slecht licht.
maw, ik denk dat ik een meter 5 tot 10 verlicht heb voor de auto in het donker en voor de rest zie je gewoon niets!

niet bepaald wat ik gewend ben van Xenon verlichting in ieder geval.
Wanneer ik de auto start zie ik de hoogteregeling van de lampen zijn werk doen, dus die kunnen we afvinken.

Mijn gevoel zegt me dat de Lensen puur op de grond gericht staan ipv naar voren (je ziet ze ook licht naar onderen staan)
Nu ben ik met VIDA gaan kijken of ik van de sensor op de achteras waardes kan aflezen, helaas kan ik dit niet zo vinden, wel kalibratie standen van de Xenon ETC, als ik die wil starten moet ik dit alleen doen via het FOUR-C systeem welke de auto ook
rijk is, dit werkt allemaal correct volgens vida, en wanneer de kalibratie wordt uitgevoerd hoor ik de koplamp motoren ook werken.

Verder zie ik de koplamp hoogte zich nooit aanpassen, ook niet wanneer ik bijvoorbeeld mijn oprit oprij welke een lichte helling heeft

Ook heb ik een waarde van 0V af kunnen lezen in vida bij de hoogteregeling (links achter)

weten hier iemand hoe dit nu wordt geregeld en welke sensoren de stand van de Xenon bepalen?
hebben dit meer mensen toevallig aan de hand gehad.

ik heb al een nieuwe Set Philips D1S lampen besteld welke hopelijk morgen zullen arriveren, hopelijk zullen deze al iets toevoegen aan t licht, maar mijn gevoel zegt me dat ik het moet zoeken in de hoogte regeling.

graag wat advies :)
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

Re: Xenon Verlichting

· 
Posted: 16.03.2021 - 19:50  ·  #2
De V70N die ik had was ook uitgevoerd met Xenonverlichting, maar geen Four-C, wel Nivomats.
Ik heb 2 x hetzelfde meegemaakt wat jij hier beschrijft. Beide keren had de sensor die op de achteras is gemonteerd, losgelaten. De 1 e keer links, 2 jaar later rechts.
De lampen stellen zich dan in de laagste stand wat het lichtbeeld geeft dat jij nu hebt. Het is dan echt een crime om in het donker te rijden omdat je amper licht voor je hebt.
BBS
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 19:54  ·  #3
Is de wagen af-fabriek geleverd met Xenon? Zo ja moet je het in de hoogte regeling zoeken.
Zo nee, dan detecteert de elektronica een verschil in vermogen (halogeen vs xenon) en regelt de hoogte regeling dan helemaal naar beneden om daar ook te blijven staan.

Eerste stap is proberen uit te vinden met welke verlichting je wagen de fabriek uit gerold is.
VIDA geeft daar uitsluitsel in als je hem uitleest.....
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 19:58  ·  #4
Eerst nieuwe pitten er in (want die heb je toch al besteld) dan even naar de garage om lichtbeeld te controleren. En dan verder kijken.
ProVolvo
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 20:01  ·  #5
Je schrijft dat je de D1S lamp hebt besteld. Mijn V70N was van december 2003, MY 2004 en die had D2R. Ik weet niet of Volvo bij de N-serie wat gewijzigd heeft.
Mijn huidige XC70 van de NN-serie heeft de D1S.
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 20:36  ·  #6
Quote door BBS

Is de wagen af-fabriek geleverd met Xenon? Zo ja moet je het in de hoogte regeling zoeken.
Zo nee, dan detecteert de elektronica een verschil in vermogen (halogeen vs xenon) en regelt de hoogte regeling dan helemaal naar beneden om daar ook te blijven staan.

Eerste stap is proberen uit te vinden met welke verlichting je wagen de fabriek uit gerold is.

Ik heb bi-xenon af fabriek met bochten verlichting erin zitten.

Quote door ProVolvo

Je schrijft dat je de D1S lamp hebt besteld. Mijn V70N was van december 2003, MY 2004 en die had D2R. Ik weet niet of Volvo bij de N-serie wat gewijzigd heeft.

D1R is voor lampen met een reflector en D1S is voor lampen met een lens, tot zover het verschil tussen de lampen.

Heb net groot licht aan laten doen door iemand anders, de H7 pitten gaan dan schijnen maar de Bi-Xenon blijft echt in de laagste stand staan en doet niets. Het zit volgens mij duidelijk in die hoogte regeling.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 20:46  ·  #7
Hoogte regeling verlichting vind plaats door hoogtesensor op linker achteras/draagarm.
Slecht licht door verouderde lenzen, aanslag op glazen oog en reflector die aanslag heeft.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 20:55  ·  #8
Quote door 1-wiel

Hoogte regeling verlichting vind plaats door hoogtesensor op linker achteras/draagarm.
Slecht licht door verouderde lenzen, aanslag op glazen oog en reflector die aanslag heeft.

Zijn dit uit lampen met actieve bochten verlichting?
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 21:10  ·  #9
Ja, dit is een reflector uit xenon bochtverlichting koplamp
Gero
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.03.2021 - 21:45  ·  #10
Quote door DJ--NeO--

Quote door BBS

Ik heb bi-xenon af fabriek met bochten verlichting erin zitten.

Quote door ProVolvo

D1R is voor lampen met een reflector en D1S is voor lampen met een lens, tot zover het verschil tussen de lampen.

Heb net groot licht aan laten doen door iemand anders, de H7 pitten gaan dan schijnen maar de Bi-Xenon blijft echt in de laagste stand staan en doet niets. Het zit volgens mij duidelijk in die hoogte regeling.

in ieder geval bedankt voor de informatie, ik weet nu wat voor lampen ik in de Volvo heb, het is een V70R (2007) met H7 groot licht, ik heb dus reflectors icm D1R xenon lampen (6000 K), ik heb ook Four C, om je eerlijk te zeggen, die automatische hoogte regeling zie ik eigenlijk ook nooit, wel het groot licht, de hallogeen H7 pitten heb ik vervangen door H7 LED (Retrofit).
al met al heb ik op de Volvo een gigantische lichtbundel
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2021 - 17:57  ·  #11
nou vandaag zijn de nieuwe Xenon pitten binnen gekomen, nu nog erin krijgen, gaat toch niet zo gemakkelijk als ik dacht... :(

wel ondertussen wat verder gekomen met de lampen.
1. de auto heeft er al wat langer last van, er zijn zelf boven de lampen een gaat gemaakt om in de lamp de voorkant van de lens schoon te maken denk ik.
dit is vervolgens vakkundig afgeplakt met ductape... (en zo zit je dus met 2 peperdure lampen waar gewoon bot een gat in is gehakt! :wall: )

2. de lampen staan echt in hun onderste stand minder dan een mm verwijderd van de rand waar de lens in "zweeft"
3. de handmatige verstelling vandaag geprobeerd aan te passen, helaas pinda kaas! deze staan dus al op het hoogst!
4. zowel de voorkant als de achterkant omhoog gekrikt vandaag om te kijken of de lampen zich gaan stellen, ze blijven stokstijf stil staan!

ik kan dus wel zeker zeggen dat de hoogte verstelling het probleem is wat ervoor zorgt dat de lampen hun correcte zicht niet geven.

het rare is dan helaas ook weer dat er geen foutmeldingen worden gegeven in Vida. je zou tenslotte verwachten dat als 1 van de sensors op de achteras defect is dat er dan een foutmelding moet komen.

zit zelf er nu over te denken om 1 of 2 sensoren te bestellen welke de hoogte van de achteras meten en deze dan maar te gaan vervangen, kijken of dit iets doet. t zijn tenslotte niet de duurste sensoren heb ik ontdekt.

wat zeggen jullie hierin? of hebben jullie nog een andere ingeving hoe dit op te lossen, opnieuw kalibreren vanuit het Four-C systeem is in ieder geval niet de oplossing geweest (de Four-C werkt overigens wel gowoon, merk duidelijk verschil tussen
comfort en sport)
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.03.2021 - 18:20  ·  #12
Ik zou vermoeden dat de sensoren niet het probleem zijn. Ik denk eerder dat het probleem in de lamp zit. Je hebt hoogteregeling op het motortje wat op de behuizing zit, maar volgens mij zit er ook hoogteregelaar in de lamp, die bijv bij groot licht de positie ‘snel’ kan veranderen. Werkt de bochtverlichting wel?
Doeke Dobma
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 17.03.2021 - 18:22  ·  #13
Zitten de stelschroeven wel goed vast? Het is niet mogelijk dat de reflector helemaal naar beneden staat en dat je de lamp handmatig niet omhoog krijgt. Dan moet namelijk altijd kunnen. Ik zou de lampen eens fysiek demonteren, zodat je er ook goed IN kan kijken.
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2021 - 18:30  ·  #14
Quote door Doeke Dobma

Ik zou vermoeden dat de sensoren niet het probleem zijn. Ik denk eerder dat het probleem in de lamp zit. Je hebt hoogteregeling op het motortje wat op de behuizing zit, maar volgens mij zit er ook hoogteregelaar in de lamp, die bijv bij groot licht de positie ‘snel’ kan veranderen. Werkt de bochtverlichting wel?

Wanneer ik in Vida de bochten verlichting test dan hoor en zie ik ze werken (zie de lampen op de grond naar links en naar rechts gaan) onderweg is het me niet opgevallen, maar dan ben ik er A niet mee bezig en B heb dusdanig RUK zicht dat het toch niet echt opvalt.
EDIT: wanneer ik gisteren de sensoren op de achteras deed kalibreren hoorde ik overigens wel de motortjes in de lampen werken, volgens mij kan ik dan toch aannemen dat de techniek in de lampen OK zouden moeten zijn.

Quote door Doeke Dobma

Zitten de stelschroeven wel goed vast? Het is niet mogelijk dat de reflector helemaal naar beneden staat en dat je de lamp handmatig niet omhoog krijgt. Dan moet namelijk altijd kunnen. Ik zou de lampen eens fysiek demonteren, zodat je er ook goed IN kan kijken.

Als ik de lampen lager afstel dan zie ik het lichtbeeld wel naar beneden gaan (ok, moet inderdaad nu toegeven dat het wel tegenstrijdig lijkt.

EDIT:
net maar even foto's gemaakt. lamp afsteller achter op de lamp blijkt de gehele unit omlaag en omhoog te zetten in de lamp.
(ik dacht dat alleen de lens omhoog en omlaag ging)
eerste foto is in de laagste stand 2de in de hoogste stand. net de lampen ook op de laagste stand gezet en mijn zoon in de kofferbak gezet zodat er meer gewicht achter op zit, de lampen doen dan echter helemaal niks noppes nada.

Laag.

Hoog.
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.03.2021 - 20:45  ·  #15
Wat gebeurt er als je de knop op de middenconsole voor bochtenverlichting 5 seconden ingedrukt houd bij ingeschakeld contact en de verlichting aan ?

Selected quotes for multi-quoting:   0