Xeon licht knippert!!

Wim B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Xeon licht knippert!!

· 
Posted: 26.04.2018 - 22:09  ·  #1
Hoi allen,
Mijn Volvo v70 2003 knippert mijn Xeon verlichting regelmatig. Beide lampen. Soms melding op het dashboard met storing “Dimlicht defect”. Ik heb er al eens nw lampen in laten zetten. Alles is volgens mij origineel. Wat kan het zijn? Xeonmodule volgens mij niet, want dan zou er 1 lamp kapot zijn of knipperen. En wat is een ballast?
soepkip
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Xeon licht knippert!!

· 
Posted: 26.04.2018 - 22:20  ·  #2
kabelbreukje?. Als iemand in de auto gaat zitten om de BC in gaten te houden en je gaat zelf onder de motorkap aan de bedrading rommelen komt de melding vanzelf op de BC.

Had het zelf bij de rechter lamp tijdens de klusmeeting. Sindsdien trouwens nooit meer gehad.

PS, pas op je vingers ^_^
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.04.2018 - 09:07  ·  #3
Ballast vind ik eigenlijk een beetje een rare term (doet mij denken aan gewicht in een boot om 'm recht te houden) maar goed, de ballast bij een xenon is in feite een omvormer, die de 12V van de auto omvormt naar hoogspanning (23.000V) om de Xenonverlichting op te starten (daarom springt hij ook in 1 'klap' aan, dat is het moment waarop het xenongas geleidend wordt) en daarna wordt door de microprocessors in de ballast het voltage naar beneden gebracht naar plm. 90V.
De ballast is een kastje wat tussen de kabel naar de lamp en de lamp zelf zit. Bij originele lampen wellicht ingebouwd in de lampunit zelf, bij aftermarket sets zie je het vaak los zitten. Zo'n kastje weegt wel iets, vandaar wellicht de term ballast?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.04.2018 - 09:11  ·  #4
Ingaand op je probleem zou ik ook denken aan een kabelbreuk, of dus een ballast die slecht wordt en die wellicht niet meer het benodigde voltage levert, waardoor de lamp aan/uit springt (knippert). Een kabel issue lijkt mij voor de hand liggender. Wel typisch dat het bij beide is, dus het zou te vinden moeten zijn in een punt wat beide lampen aanstuurt, wellicht een relais oid.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.04.2018 - 09:15  ·  #5
Ik had ook zoiets en lag aan een slecht kontakt in de stekker die achter op de halogeenlamp gaat (was een H7 kit )
Truckingwally
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.04.2018 - 10:35  ·  #6
Mij doet het denken aan dit verhaal op het andere forum,
en was ook de oplossing bij mijn V70! (ook beide lampen gelijktijdig knipperen)

Selected quotes for multi-quoting:   0